ABe 4/16

ABe 4/16

ABe 4/16, znany również jako Stadler Allegra, to seria wąskotorowych jednosystemowych czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które są użytkowane przez szwajcarskiego przewoźnika Rhätische Bahn (RhB), największego operatora w kantonie Gryzonia (Graubünden).

Konstrukcja

ABe 4/16, będący drugim wariantem elektrycznych zespołów trakcyjnych z rodziny Stadler Allegra, różni się od wcześniej wytwarzanych ABe 8/12 m.in. posiadaniem tylko jednego systemu napięcia (11 kV 16,7 Hz prądu zmiennego). Taki wybór był uzasadniony, gdyż pojazdy te miały być wykorzystywane na regionalnych trasach wokół stolicy Gryzonii, Chur, zastępując przestarzałe jednostki Be 4/4.

Pięć zamówionych zespołów trakcyjnych miało być wprowadzonych do użytku już w 2011 roku, jednak testy w ruchu pasażerskim rozpoczęły się dopiero w styczniu 2013 roku. Dzięki temu, na początku 2014 roku, rozpoczęto eksploatację modeli o numeracji 3501 – 3505. Projekt został stworzony przez Stadler Altenrhein, jednak z powodu obciążenia tych zakładów produkcją modelu DOSTO dla SBB oraz Westbahn, jednostki Allegry zostały zbudowane w zakładach Stadler w Winterthur.

Każdy zespół trakcyjny z tej serii wyposażony jest w dwa pantografy, oba umieszczone na członie napędowym. Dwie osie napędowe są zasilane systemem rozruchu IGBT, chłodzonym wodą. Część pasażerska oraz kabina maszynisty są w pełni klimatyzowane, a system informacji pasażerskiej składa się z kilku ekranów LCD. Zamknięty system toalet został przystosowany dla osób niepełnosprawnych.

Lista jednostek i ich nazw

Podobnie jak w przypadku modelu 8/12, każdy egzemplarz ABe 4/16 otrzymał swoją unikalną nazwę.

Przypisy