Abbott Handerson Thayer
Abbott Handerson Thayer (urodzony 12 sierpnia 1849 roku w Bostonie, zmarł 29 maja 1921 roku w Monadnock, New Hampshire) to amerykański malarz, przyrodnik oraz pedagog. Był pionierem badań nad zjawiskiem kamuflażu w naturze oraz jego praktycznym zastosowaniem w celach wojskowych.
Życiorys
Thayer rozpoczął swoją edukację artystyczną w Brooklyn Art School oraz National Academy of Design. W 1875 roku poślubił Kate Bloede i wyjechał do Paryża, aby kontynuować naukę. Przez trzy lata uczęszczał do École des Beaux-Arts, gdzie jego nauczycielami byli Henri Lehmann oraz Jean-Léon Gérôme. Po powrocie do Stanów Zjednoczonych otworzył własną pracownię w Nowym Jorku. W 1879 roku został członkiem Society of American Artists, a od 1889 roku należał do National Academy of Design oraz był członkiem korespondentem Akademii San Luca w Rzymie.
Po stracie dwojga dzieci i żony na początku lat 90. XIX wieku, artysta przeszedł kryzys emocjonalny. Po kilku latach ożenił się ponownie z Emmą Beach i osiedlił na stałe na wsi w New Hampshire. Prowadził dość ekscentryczny styl życia, sam ucząc trójkę dzieci z pierwszego małżeństwa. Prowadził również obszerną korespondencję z takimi osobistościami jak Theodore Roosevelt, Henry James czy Mark Twain. Jego sąsiadem i bliskim przyjacielem był malarz George de Forest Brush.
Zmarł z powodu udaru w 1921 roku.
Twórczość
Osiągnięcia artystyczne Thayera są bardzo różnorodne i niejednorodne. W młodości malował głównie pejzaże oraz zwierzęta, będąc zwolennikiem ochrony przyrody, w szczególności ptaków. Po powrocie z Paryża skupił się głównie na portretach, zajmując czołową pozycję w artystycznym świecie Nowego Jorku. Po osobistych tragediach, takich jak śmierć dzieci i żony oraz problemy psychiczne, w jego sztuce zaczęły pojawiać się elementy transcendentalne i idealistyczne. Malował wyidealizowane, uskrzydlone postacie aniołów, symbole oraz alegorie ludzkiej egzystencji. Modelami w jego dziełach najczęściej były jego dzieci: syn Gerald oraz córki Mary i Gladys.
Wiele prac Thayera jest wystawianych w takich miejscach jak Freer Gallery of Art (Smithsonian Institution), Metropolitan Museum of Art, National Academy of Design, National Museum of American Art w Waszyngtonie oraz Art Institute of Chicago.
Prace nad kamuflażem
Od około 1892 roku Thayer zaczął interesować się zjawiskiem kamuflażu w przyrodzie. Podczas wojny amerykańsko-hiszpańskiej proponował zastosowanie barw ochronnych na amerykańskich statkach i okrętach. W 1902 roku, wspólnie z przyjacielem i współpracownikiem George’em Brushem, opatentował metodę maskowania okrętów poprzez odpowiednie malowanie. W 1909 roku wydał wraz z synem Geraldem Andersonem książkę poświęconą zjawisku kamuflażu w przyrodzie, zatytułowaną Concealing Coloration in the Animal Kingdom. Ta praca miała znaczący wpływ na szerokie zastosowanie kamuflażu w działaniach wojskowych podczas I wojny światowej, co przyniosło Thayerowi tytuł ojca kamuflażu.
Wybrane prace
- The sisters (1884)
- Virgin enthroned (1891)
- Caritas (1895)
- Alina Wollerman (1903)
- Stephenson Memoiral (1903)
- Peacock in the woods (1907)
- Monadnock Angel
- Angel of the dawn (1919)
Przypisy
Literatura dodatkowa
Roy R. Behrens: False Colors: Art, Design and Modern Camouflage. Bobolink Books. ISBN 0-9713244-0-9. Brak numerów stron w książce.