Abbas Attar, pers. عباس عطار (urodzony w 1944 roku, zmarł 25 kwietnia 2018) – irańsko-francuski fotograf, znany z fotoreportaży realizowanych w Biafrze, Wietnamie oraz RPA w latach 70. XX wieku. W późniejszych latach zyskał również uznanie za swoje obszerne eseje dotyczące religii. Był członkiem prestiżowej agencji fotograficznej Magnum Photos.
Życiorys
Abbas Attar wyemigrował do Francji w wieku 8 lat. Swoją karierę fotograficzną rozpoczął w 1964 roku, wykonując zdjęcia dla algierskich gazet. Od 1970/71 roku pracował jako niezależny fotograf dla „Jeune Afrique”. Jego prace, publikowane w renomowanych czasopismach na całym świecie, koncentrują się głównie na tematach wojennych i rewolucyjnych, dokumentując konflikty i rewolucje w takich miejscach jak Biafra, Bangladesz, Ulster, Wietnam, Bliski Wschód, Chile, Kuba oraz RPA. W 1981 roku, w liście do agencji Magnum Photos, wyraził chęć przystąpienia do ich grona, co zostało zrealizowane w 1983 roku; od 1985 roku był pełnoprawnym członkiem agencji.
Publikacje
- Iran, la révolution confisquée, Paryż 1980.
- Retornos a Oapan, Meksyk 1986.
- Return to Mexico, Nowy Jork 1992.
- Allah O Akbar, voyages dans l’Islam militant, Londyn 1994.
- Allah O Akbar, a journey through militant Islam, Londyn 1994.
- Viaggio negli Islam del Mondo, Rzym 2002.
- Voyage en chrétientés, Paryż 2000.
- Faces of Christianity, Nowy Jork 2000.
- Glaube-liebe-hoffnung, Monachium 2000.
- IranDiary 1971–2002, Paryż 2002.
- IranDiario 1971–2005, Mediolan 2006.
- Abbas, I Grandi Fotografi di Magnum, Mediolan 2005.
- Sur la Route des Esprits, Paryż 2005.
- The children of Abraham (katalog towarzyszący wystawie), Paryż 2006.
- In Whose Name?, Londyn 2009.
Bibliografia
(1323-) زندگینامه: عباس عطار. hamshahrionline.ir, 17 listopada 2006. [dostęp 13 stycznia 2015]. (pers.).