Abarth

Abarth to włoska firma zajmująca się produkcją samochodów sportowych oraz tuningiem, z siedzibą w Turynie, która działa od 1949 roku. Jest częścią międzynarodowego koncernu Stellantis.

Historia

Firmę Abarth założył Carlo Abarth, pochodzący z Górnego Tyrolu. Przedsiębiorstwo zostało zarejestrowane w 1949 roku, a jego logo przedstawia skorpiona na herbie, co jest związane z znakiem zodiaku założyciela. Abarth koncentrował się na modyfikacji seryjnych pojazdów, głównie marki FIAT, ale również sporadycznie współpracował z Renault, Alfa Romeo i Simca. Specjalizował się w dostosowywaniu silników, co polegało na modyfikacji elementów układu ssącego i wydechowego oraz wprowadzaniu sportowych akcesoriów. Abarth produkował także auta z własnymi nadwoziami, jak również wykorzystywał elementy samochodów Fiata. W 1971 roku firma stała się częścią koncernu Fiat, z którym osiągnęła wiele sukcesów. W tym okresie powstały modele Fiat Abarth 131 Rally, które pozwoliły firmie zdobyć tytuł mistrza świata w rajdach w klasie producentów w latach 1977, 1978, 1979 oraz 1980. Po zaangażowaniu w rajdy z samochodami Lancia Delta, działalność firmy Abarth została wstrzymana.

W latach 2000 Abarth został reaktywowany jako sportowa linia modelowa Fiata, oznaczająca początkowo wersje Fiata Seicento, a później Fiata Stilo.

Reaktywacja

Pierwsze lata po reaktywacji

W 2007 roku Abarth został przywrócony jako niezależna marka, oferująca sportowe wersje miejskich modeli Fiata. Pierwszym modelem po reaktywacji był Abarth Grande Punto, a następnie Abarth 500. W 2010 roku Abarth Grande Punto został zastąpiony przez model Punto Evo, natomiast produkcja Abartha 500 trwała do 2023 roku, kiedy to wprowadzono Abarth 500e, elektryczną wersję tego modelu.

Dalsze losy

W 2012 roku Abarth zadebiutował na rynku Stanów Zjednoczonych, a w 2013 roku zakończono produkcję modelu Punto Evo, który był produkowany o rok dłużej niż jego odpowiednik z FIAT-a. W międzyczasie oferowano Abarth 124 Spider, sportową wersję Fiata 124 Spider. W 2021 roku po raz pierwszy po reaktywacji zaprezentowano model, który nie był bazowany na żadnym modelu FIAT-a – Abarth 1000 SP, produkowany w latach 2021-2022. W 2024 roku rozpoczęto produkcję modelu Abarth 600e, który jest następcą Punto Evo. Interesującym faktem jest, że Abarth nigdy nie miał w swojej ofercie modelu Punto, który został zastąpiony przez Fiat 600, podczas gdy Abarth produkuje swoją wersję tego pojazdu jako Abarth 600e. Ten model nie ma wersji hybrydowej, w przeciwieństwie do Fiata 600, i jest dostępny wyłącznie z napędem elektrycznym.

Obecna oferta

Obecnie, mimo ambitnych planów na rozszerzenie gamy, oferta Abartha w Europie składa się z dwóch modeli. Są to różne wersje Fiata 500 oraz Fiata 500C pod nazwą Abarth 500e oraz wariant Fiata 600 jako Abarth 600e. Natomiast w Ameryce Południowej produkowane są modele Abarth Pulse i Fastback, które również są wariacjami modeli Fiata o tych samych nazwach.

Modele samochodów

Obecnie produkowane

Europa

Samochody osobowe

500e

SUV-y

600e

Ameryka Południowa

SUV-y

Pulse

Fastback

Historyczne

Abarth 204 A Berlinetta Corsa

Abarth 205 A Berlinetta GT

1500 Coupe Biposto

103 GT Coupe Ghia

Coupe Sport 2000 Ghia

Abarth Fregate

Abarth 600

750 Viotti

750 Zagato

500

500 Zagato

Alfa Romeo 1000

Bialbero

Fiat 1600

Spider Riviera

Coupe Record Monza

Coupe Scorpione

Coupe Sestriere

Abarth 2200 Coupe/Spider

Abarth 1300

Abarth 1600 Coupe

Abarth 2400 Coupe/Cabriolet

Mono 1000

595/695

OT berlina/coupe

Abarth 1150

Abarth 2000

Abarth A112

Lancia 037

Abarth Osella PA1

Grande Punto (2007–2010)

Punto Evo (2010–2013)

124 Spider (2016–2019)

1000 SP (2021–2022)

Przypisy

Bibliografia

ZdzisławZ. Podbielski ZdzisławZ., Pojazdy włoskie, Warszawa: WKiŁ, 1986 (Poznajemy Samochody Osobowe Świata), s. 19–24, ISBN 83-206-0540-7, OCLC 749355268.

Linki zewnętrzne

Oficjalny serwis firmy Abarth