AAT Piuzawod Aliwaryja

Piuzawod Aliwaryja AAT

Piuzawod Aliwaryja AAT (biał. Піўзавод Аліварыя AAT, ros. Пивзавод Оливария ОАО, co oznacza Browar Aliwaryja S.A.) jest najstarszą firmą piwowarską na Białorusi. W 2007 roku spółka posiadała 12,7% udziału w krajowym rynku piwa.

Historia

29 stycznia 1864 roku, mińska mieszczka Rychla Frumkina otworzyła drewniany browar w Mińsku. Zaledwie pięć lat później piwo produkowane w tym browarze zdobyło pierwszy medal na ogólnorosyjskiej wystawie. Browar przeżył intensywny rozwój, gdy jego właścicielem został hrabia Karol Hutten-Czapski, który w 1894 roku zmodernizował zakład, wznosząc kamienny budynek browaru. Zakład był częścią spółki Bohemia, co sprawiło, że ta nazwa jest również używana dla samego browaru. W 1898 roku hrabia sprzedał browar braciom Lekkert, którzy zarządzali nim do 1917 roku, kiedy to zaczęto go nazywać Browarem Lekkertów. Z tego okresu pochodzi również charakterystyczny symbol graficzny zakładu – lecący orzeł trzymający w szponach beczkę. W 1917 roku browar został znacjonalizowany, a jego nazwę zmieniono na Biełarus’. W trakcie II wojny światowej budynek browaru był jednym z niewielu, które przetrwały w Mińsku, a produkcja nie została wstrzymana.

Browar odnosił sukcesy w okresie komunizmu, jednak na początku lat 90. XX wieku znalazł się w trudnej sytuacji, rozważano nawet jego likwidację. W 1994 roku podjęto decyzję o prywatyzacji zakładu. W 2005 roku znaczącym akcjonariuszem spółki stał się Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, który obecnie posiada około 21% akcji. Rok później Baltic Beverages Holding nabył 30% akcji. W czerwcu 2007 roku w zakładzie wdrożono systemy zarządzania jakością: СТБ ИСО 9001-2001, DIM EN ISO 9001-2000 oraz HACCP.

Spółka rozpoczęła eksport na rynki rosyjski i ukraiński, a także planuje eksport do krajów bałtyckich.

Sukcesy w zakresie zarządzania firmą zostały dostrzegane przez branżę menedżerską. W 2007 roku dyrektor generalny spółki Nikołaj Dudko otrzymał nagrodę w krajowym konkursie Cziełowiek-dieła 2007 w kategorii aktywnego zdobywania i efektywnego wykorzystywania zagranicznych inwestycji.

Produkty

Obecnie (maj 2008) firma produkuje następujące marki piwa Aliwaryja: Biezalkoholnoje, Diesiatka, Kriepkoje, Zołotoje, Troickoje, Ekstra oraz marka Data 1864. Spółka wyróżnia się nowoczesnym i oryginalnym designem opakowań swoich produktów. 10 kwietnia 2008 roku browar wprowadził na rynek pierwsze białoruskie piwo w szklanej butelce z reliefowym zdobieniem. Ponadto, we wrześniu 2007 roku spółka wprowadziła na rynek pierwsze piwo w plastikowym opakowaniu, oferowane pod marką Browar w dwóch wersjach: Kłassiczeskoje i Krepkoje. W branży piwowarskiej zwraca się również uwagę na innowacyjność produktów spółki, takie jak technologia produkcji nowości na białoruskim rynku – marki Aliwaryja On Ice.

Produkty zakładu zdobyły ponad 20 medali na międzynarodowych wystawach i konkursach. Wśród nich najcenniejszym jest złoty medal konkursu World Beer Championship 2007, który zdobyła marka Aliwaryja Ekstra, uzyskując 93 z 100 możliwych punktów.

Przypisy

Linki zewnętrzne

Historia zakładu. [zarchiwizowane z tego adresu (2008-05-31)]. (biał. • niem. • ang. • ros.)