Aaja Nachle: Zatańcz ze mną

Aaja Nachle: Zatańcz ze mną

Aaja Nachle: Zatańcz ze mną (w hindi: आजा नचले, w angielskim: Come Let’s Dance) to indyjski dramat, który został wyreżyserowany w 2007 roku przez debiutującego reżysera, operatora znanego z takich filmów jak Prosto z serca, Lagaan, Saathiya, Gdyby jutra nie było, Veer-Zaara oraz Nigdy nie mów żegnaj. W tej produkcji po sześciu latach nieobecności na ekranie, występuje Madhuri Dixit, a jej partnerami są Akshaye Khanna, Konkona Sen Sharma oraz Kunal Kapoor.

Film opowiada historię kobiety (Madhuri Dixit), która, zakochując się w amerykańskim fotografiku, decyduje się opuścić swoje rodzinne miasto Shamli.

Fabuła

Diya (Madhuri Dixit), hinduska matka samotnie wychowująca córkę w Nowym Jorku, prowadzi szkołę tańca. Pewnego dnia dostaje telefon z Indii – umiera jej nauczyciel tańca. W drodze do Indii, towarzysząc jej 11-letnia córka Radha, Diya wspomina swoją przeszłość w Indiach.

12 lat temu mieszkała w Shamli w Uttar Pradesh, gdzie taniec był jej pasją. Pod okiem nauczyciela, Guru Makaranda (Darshan Zariwala), wystawiała przedstawienia w jego teatrze „Adżanta”. Stała się tak popularna, że amerykański dziennikarz, zbierający materiały dla „National Geographic”, uwiecznił ją na zdjęciach. Zakochała się w nim, co wywołało oburzenie wśród jej rodziców, którzy postanowili zaaranżować jej małżeństwo z właścicielem restauracji Mohanem Sharma (Ranvir Shorey). Diya uciekła z ukochanym do Ameryki tuż przed zaręczynami. Rodzice, z powodu potępiających spojrzeń sąsiadów, sprzedali dom i zniknęli, przerywając kontakt z córką. Życie w Ameryce z Steve’em nie przyniosło Diyi szczęścia; szybko stała się samotna, rozwiedziona, a jej sens życia stanowiła córka i taniec, który zapewnił jej niezależność.

Diya nie zdążyła pożegnać się z umierającym nauczycielem. Jego ostatnie słowa, nagrane na taśmie, wzywały ją do uratowania upadającego teatru „Adżanta”. Po jej wyjeździe rodzice przestali pozwalać córkom uczyć się tańca, a teatr stał się ruiną. Lokalne władze, na czele z radżą, posłem do parlamentu Raja Udayem Singhem (Akshaye Khanna), planują zbudować na tym miejscu centrum handlowe. Diya postanawia przekonać radżę o wartości teatru i sztuki dla miasta. Radża rzuca jej wyzwanie: jeśli w ciągu dwóch miesięcy wystawi przedstawienie z mieszkańcami Shamli jako aktorami, supermarket nie powstanie. Diya przyjmuje wyzwanie, pragnąc spełnić ostatnią wolę nauczyciela i przypomnieć sobie miejsce, które uczyniło ją tym, kim jest. Jednak w Shamli, jako rozwódka, która opuściła rodzinę dla białego mężczyzny, spotyka się z wrogością. Nawet jej przyjaciółka z młodości, Najma (Divya Dutta), lęka się jej męża Farooque’a (Irrfan Khan), który nie chce teatru, mając nadzieję na zyski z budowy centrum handlowego. Pomimo trudności, Diya ogłasza, że poszukuje osób do roli Layli i Majnuna, legendarnych kochanków perskich.

Motywy Bollywoodu

Diya stara się znaleźć w miasteczku osoby, które mogłyby wcielić się w postacie słynnych kochanków. Odgrywana miłość staje się rzeczywistym uczuciem między Anokhi a Imranem. Motyw przedstawienia w filmie pojawia się także w produkcjach takich jak Swades, Dil To Pagal Hai, Lajja, Życie w… metropolii, Andaaz czy Kabhi Haan Kabhi Naa.

Po 12 latach w Nowym Jorku Diya wraca do Indii jako niezależna, odważna i zdeterminowana kobieta. Motyw powrotu do Indii występuje też w filmach takich jak Swades, Kudrat, Sarkar czy Kuch Naa Kaho.

Radża krytykuje Diyi za jej przybycie z Ameryki, postrzegając ją jako NRI (Non Resident Indian), który nie ma prawa decydować o sprawach Indii. Motyw NRI jest obecny w produkcjach takich jak Neal ’n’ Nikki, Heyy Babyy, Salaam Namaste, Żona dla zuchwałych, Czasem słońce, czasem deszcz czy Namastey London.

Diya odrzuca zaaranżowane małżeństwo, decydując się na życie z ukochanym w Ameryce, gdzie rozwodzi się i prowadzi szkołę tańca. Motyw emancypacji kobiet jest widoczny w takich filmach jak Lajja, Swades czy Wiem, czym jest miłość.

Radża Uday Singh, mimo utraty przywilejów, jakie mieli jego przodkowie, nadal sprawuje władzę, która teraz opiera się na pieniądzach i pozycji politycznej. Decyduje o losie teatru w Shamli. Motyw radżów pojawia się także w filmach takich jak Kisna, Lagaan czy Hey Ram.

Motyw zakochania się w kimś, kto nie jest Hindusem, również jest obecny w filmach takich jak Kisna, My Bollywood Bride czy Viruddh… Family Comes First.

Kontrowersje

Film został zakazany w stanach Uttar Pradesh, Hariana i Pendżabie z powodu słów piosenki, które uraziły uczucia dalitów. Po przeprosinach producentów i zmianie tekstu tytułowej piosenki, zakaz został zniesiony, ale nadal obowiązywał w Patnie, stolicy stanu Bihar.

Obsada

  • Madhuri Dixit jako Diya
  • Akshaye Khanna jako MP. Raja Uday Singh
  • Konkona Sen Sharma jako Anokhi
  • Kunal Kapoor jako Imran
  • Divya Dutta jako Najma
  • Ranvir Shorey jako Mohan Sharma
  • Dalai jako Radha
  • Raghubir Yadav jako doktor
  • Vinay Pathak jako p. Chojar
  • Akhilendra Mishra jako Chaudhary Om Singh
  • Jugal Hansraj jako Sanjeev Mehta
  • Yashpal Sharma jako policjant S.H.O. Singh
  • Nowaz jako Dhan Kuber
  • Darshan Zariwala jako Makarand
  • Sushmita Mukherjee jako p. Chojar
  • Irrfan Khan jako Farooque, mąż Najmy

Dodatkowe informacje

20 lat temu, w wieku 19 lat, Madhuri Dixit zagrała u boku ojca Akshaye Khanna, Vinoda Khanny, w filmie Dayavan (1988).

Muzyka

Linki zewnętrzne