A8C22

a8C22 – Polski silnik wysokoprężny

a8C22 to polski silnik wysokoprężny z rodziny C22, będący wersją seryjną prototypowego silnika 8C22, który był przeznaczony do lokomotyw manewrowych SM42. W późniejszym czasie powstała jego odmiana a8C22W, wykorzystywana w lokomotywach SM31. Silnik został zaprojektowany w Centralnym Biurze Konstrukcyjnym Silników Spalinowych (CBKSS) i wprowadzony do produkcji seryjnej w 1967 roku w Zakładach Metalowych im. Hipolita Cegielskiego w Poznaniu. Jest to osiem cylindrowy silnik widlasty o kącie rozwidlenia 50 stopni, z turbosprężarkowym doładowaniem cylindrów i pojemności 81600 cm³. Wersja a8C22W charakteryzowała się zwiększoną mocą dzięki zastosowanemu intercoolerowi. Powstały również dwa prototypowe silniki 12C22W, które miały być używane w lokomotywach liniowych (SU45), jednak nie weszły do produkcji seryjnej. Decyzja o ich niezastosowaniu wynikała z pozatechnicznych przyczyn związanych z zakupem licencji – Fiat 2112SSF.

Lokomotywa z silnikiem 12C22W

Lokomotywa wyposażona w silnik 12C22W nosiła oznaczenie SU45-001 (fabryczne oznaczenie 301D-001/1965). Była testowana do około 1976 roku, lecz po licznych problemach została odstawiona na terenie zakładów HCP, gdzie z czasem została skasowana.

Parametry silników z rodziny C22

Zobacz też

Uwagi

Bibliografia

Leon Płachta. „Trakcja i Wagony”. 11, 1984. brak numeru strony