A1 Grand Prix
A1 Grand Prix to nieistniejąca seria wyścigowa, która była uznawana za puchar świata w sportach motorowych. W tej serii rywalizowały głównie kraje, a nie indywidualni kierowcy. Wyścigi miały miejsce od listopada do kwietnia, co pozwalało im nie kolidować z Formułą 1. Organizacja A1 zajmowała się całą infrastrukturą oraz dostarczaniem bolidów dla zespołów, co umożliwiało właścicielom skoncentrowanie się na prowadzeniu biznesu i pozyskiwaniu sponsoringu oraz reklam. Każdy zespół mógł wystawić jedynie jeden bolid, a unikalnym aspektem tych wyścigów było to, że zarówno kierowca, jak i członkowie zespołu oraz sponsorzy musieli pochodzić z danego kraju. Wszystkie drużyny korzystały z identycznych samochodów. Inicjatorem serii był szejk Maktoum Hasher Maktoum Al-Maktoum.
W 2014 roku powstała nowa seria wyścigowa, inspirowana A1 Grand Prix, znana jako Formuła Acceleration 1.
Specyfikacja samochodu i silnika
Specyfikacje techniczne bolidu:
- rozstaw osi: 3000 mm
- masa: 600 kg (bez paliwa i kierowcy)
- przednie i tylne zawieszenie: podwójne wahacze pchane, podwójne sprężyny śrubowe wokół amortyzatora, regulowany prześwit oraz nachylenie i zbieżność kół, regulowane układy „anti-dive” i „anti-squat” pomagające utrzymać podwozie w odpowiedniej pozycji podczas hamowania i przyspieszania
- stabilizator stateczności poprzecznej: dynamiczne drążki skrętne
- podwozie: powłoka z włókna węglowego, rdzeń aluminiowy o strukturze plastra miodu, pozytywne wyniki testów zderzeniowych, boczne panele osłonkowe zgodne z wymogami FIA
- nadwozie: z lekkich, odpowiednio nasyconych kompozytów z włókna węglowego
- przekładnia zmiany biegów: elektryczno-mechaniczna, sekwencyjna, 6-biegowa (+ wsteczny), sterowanie łopatkami przy kierownicy
- układ napędowy: 3-przegubowe wały napędowe
- hamulce: stalowe tarcze, podkładki z włókna węglowego, 4-tłoczkowe zaciski
- amortyzatory: długość instalacyjna 305 mm
- rozmiar kół: przednie 13 x 11,75 cali, tylne 13 x 16 cali
- układ kierowniczy: tytanowa przekładnia 8-zębowa o stożkowej powierzchni tocznej
- kierownica: Sparco, średnica 280 mm, zintegrowana tablica rozdzielcza
- instrumenty w kokpicie: kompleksowy, cyfrowy wyświetlacz tablicy rozdzielczej dostarczający kierowcy informacji o ciśnieniu i temperaturze oleju, obrotach silnika, stanie paliwa oraz czasie ostatniego okrążenia
- pas bezpieczeństwa: Sparco, 6-punktowa uprząż
- pojemność zbiornika paliwa: 135 l
- sprzęgło: AP, automatyczne 2-tarczowe z włókna węglowego
- opony: Cooper, standaryzowane typu slick, na mokrą nawierzchnię rowkowane
Specyfikacje silnika:
- oznaczenie: ZA1348
- konfiguracja: V8 o kącie rozwarcia cylindrów 90 st.
- pojemność: 3400 cc
- szerokość: 618 mm
- wysokość: 542 mm
- długość: 443 mm
- waga: 121 kg
- blok cylindrowy: odlew piaskowy ze stopu aluminium
- głowica cylindrowa: odlew piaskowy ze stopu aluminium
- sterowanie zaworami: 4 wałki rozrządu w głowicach (po 2 na rząd), 4 zawory na cylinder
- zarządzanie silnikiem: ZEMS (Zytek Engine Management System) wersja 4.6.1
- moduł zapłonowy: Zytek DCDI w systemie „coil over plug” (każda świeca zapłonowa posiada osobną cewkę)
- świeca zapłonowa: NGK
- liczba oktanowa paliwa: 100
- max. moment obrotowy: 330 funtów na stopę – 442 Nm
- max. moc: 550 bhp – 412 kW
Uwaga! Każdy pojazd będzie wyposażony w tzw. „power to pass button”, czyli przycisk doładowujący silnik o dodatkowe 30 bhp (z 520 na 550) na kilka sekund. Będzie mógł być używany cztery razy podczas krótkiego oraz osiem razy podczas długiego wyścigu.
Weekend wyścigowy
W trakcie każdej rundy odbywają się dwa wyścigi: sprint i długi wyścig. Kwalifikacje składają się z czterech części, z których każda trwa 15 minut.
Punktacja sprint:
- 1. miejsce – 6 pkt
- 2. miejsce – 5 pkt
- 3. miejsce – 4 pkt
- 4. miejsce – 3 pkt
- 5. miejsce – 2 pkt
- 6. miejsce – 1 pkt
Długi wyścig:
- 1. miejsce – 10 pkt
- 2. miejsce – 9 pkt
- 3. miejsce – 8 pkt
- 4. miejsce – 7 pkt
- 5. miejsce – 6 pkt
- 6. miejsce – 5 pkt
- 7. miejsce – 4 pkt
- 8. miejsce – 3 pkt
- 9. miejsce – 2 pkt
- 10. miejsce – 1 pkt
Dodatkowo można zdobyć 1 pkt za najszybszy czas okrążenia w dniu wyścigu.
Sezony
2005/2006
Pierwszym zwycięzcą wyścigu w historii serii A1 był Nelson Piquet Jr., jednak w nieoficjalnej klasyfikacji kierowców zajął 8. miejsce, gdyż najwięcej punktów zgromadził Szwajcar Neel Jani. Najlepszą ekipą była Francja.
2006/2007
Pierwszą rundę w Holandii wygrał obywatel RPA Adrian Zaugg, ale na końcu nieoficjalnym triumfatorem serii okazał się Niemiec Nico Hülkenberg, co przyniosło niemieckiemu zespołowi drugie miejsce w klasyfikacji.
2007/2008
W otwierającym sezon holenderskim sprincie po raz drugi z rzędu zwyciężył Adrian Zaugg, jednak sezon zakończył na 4. miejscu, za Francuzem Duvalem, Nowozelandczykiem Reidem oraz mistrzem – Szwajcarem Neelem Jani, który zapewnił Szwajcarom pierwszeństwo w klasyfikacji narodowości.
2008/2009
Sezon rozpoczął się doskonale dla Malezji, gdyż wygrał Fairuz Fauzy, jednak w klasyfikacji generalnej zajął 5. miejsce, a mistrzem został Adam Carroll, przyczyniając się do zwycięstwa Irlandczyków.
2009/2010 (bankructwo)
Sezon miał rozpocząć się wyścigiem w Australii, jednak został odwołany. Podobny los spotkał również dwie następne rundy, co doprowadziło do wystawienia serii na sprzedaż.