A sztrajk in amerikaner port

A sztrajk w nowojorskim porcie

Obraz autorstwa polskiej malarki żydowskiego pochodzenia Racheli Suckewer, członkini wileńskiej grupy artystycznej Jung Wilne, powstał w latach 30. XX wieku po jej powrocie z USA.

Obraz ukazuje strajk w nowojorskim porcie, którego Rachela Suckewer była świadkiem podczas wizyty u rodziny w Stanach Zjednoczonych. Jak podaje Jerzy Malinowski w książce „Malarstwo i rzeźba”, praca ta była wystawiana między innymi na wystawie studentów Uniwersytetu Stefana Batorego w 1935 roku w Wilnie.

Jak zaznacza Joanna Lisek w książce „Jung Wilne – żydowska grupa artystyczna”, obraz wzbudził największe zainteresowanie spośród wszystkich prezentowanych prac, a jego obecność była szeroko komentowana w recenzjach, zdobywając pozytywne opinie. Jeszcze w tym samym roku został zaprezentowany na wystawie żydowskiej sztuki plastycznej zorganizowanej z okazji Światowego Zjazdu JIWO w Wilnie. Na tej wystawie swoje dzieła pokazali także inni artyści z Wilna, w tym: B. Michtom, L. Zameczek, M. Gloger, J. Kagans, J. Różański, J. Czarnocki, M. Prezman, W. Wolf, R. Chwoles, Sz. Efron, H. Gurewicz oraz E. Lebed. Wśród obecnych artystów był także Marc Chagall. Tym razem obraz spotkał się z surową krytyką; ironizowano na temat jego rozmiarów, sugerując, że autorka chciała zawrzeć na jednym płótnie wszystko, co miała do powiedzenia. Krytycy zwracali także uwagę na kompozycję, wskazując, że postacie robotników nie zajmują centralnej pozycji i pełnią jedynie rolę dekoracyjną. Ponadto krytykowano intensywną kolorystykę obrazu.

Reprodukcja obrazu ukazała się również w styczniu 1936 roku w trzecim numerze Almanachu „Jung Wilne”.

O dziele wspomina Szlojme Belis w artykule „Weng fir molers fun Jung Wilne” z czasopisma Di Goldene Kejt z 1980 roku.

Przypisy

Bibliografia

Joanna Lisek; Jung Wilne – żydowska grupa artystyczna (Wrocław; Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego; 2005; ISBN 83-229-2670-7)