A Plague Tale: Requiem to komputerowa gra przygodowa z elementami akcji i skradanki, osadzona w realiach wojny stuletniej, stworzona przez francuskie Asobo Studio i wydana przez Focus Entertainment. Została wydana w 2022 roku na platformach Nintendo Switch, PlayStation 5, Windows oraz Xbox Series X/S. Gra jest kontynuacją A Plague Tale: Innocence (2019) i opowiada o rodzeństwie Amicii i Hugo de Rune, którzy w południowej Francji poszukują lekarstwa na chorobę Hugo, jednocześnie unikając żołnierzy Inkwizycji oraz hord szczurów roznoszących czarną śmierć. Gra otrzymała przeważnie pozytywne opinie od krytyków.
Fabuła
W roku 1439, po wydarzeniach z Innocence, rodzeństwo Amicia i Hugo de Rune, razem z matką Béatrice oraz Lucasem, uczniem alchemika, znajdują tymczasowe schronienie w zakonie alchemików. Ich dążenie do bezpieczeństwa szybko przekształca się w tragiczne wydarzenia, gdy konfrontacja z wrogimi pszczelarzami ujawnia u Hugo ukrytą chorobę krwi, Prima Macula, co zmusza grupę do szukania pomocy w fortecy w Prowansji. Próba wyleczenia Hugo kończy się chaosem, zmuszając ich do ucieczki w kierunku siedziby zakonu w Marsylii. Zainspirowani wizjami Hugo o wyspie La Cuna, która może zawierać lekarstwo, Amicia i Hugo postanawiają zboczyć z trasy, przy pomocy najemnika Arnauda oraz jego przyjaciółki Sophii, zajmującej się szmuglowaniem.
Po dotarciu na wyspę La Cuna, grupa zostaje wciągnięta w unikalną kulturę, która czci bóstwo znane jako Dziecko Żaru. Okazuje się, że bóstwo to jest związane z Maculą, chorobą, z którą zmaga się Hugo, co łączy ich losy z historią wyspy oraz jej mieszkańcami. Hugo jest traktowany jako Dziecko Żaru, a sprawa komplikuje się, gdy odkrywają historię poprzedniego nosiciela Maculi i stają w obliczu kultu łowców niewolników, którzy wykorzystują moc choroby do złych celów. Ich podróż przez starożytne świątynie La Cuna odsłania prawdziwą naturę Maculi; chłopiec Basilius, który był jej nosicielem, został zamurowany osiem wieków temu przez Justyniana I, aby powstrzymać plagę szczurów, którą miał wywołać. Amicia i Hugo zdają sobie sprawę, że zostali podstępnie zwabieni na La Cunę i uciekają ze świątyni.
Po ponownym spotkaniu z Béatrice i Lucasem w zamku hrabiego Victora, sytuacja przybiera tragiczny obrót; Béatrice ginie, a Victor doprowadza do schwytania Hugo, podczas gdy większość wyspy zostaje zniszczona przez przywołane szczury. W obliczu pościgu Victora, Arnaud poświęca się, aby uratować Amicię, co pozwala jej na konfrontację z hrabią, kończącą się jego śmiercią. W międzyczasie porwany Hugo, myśląc, że Amicia nie żyje, poddaje się mocy Maculi, co prowadzi do katastrofalnej plagi w Marsylii. Amicia i Lucas, przemykając przez zniszczone miasto, muszą podjąć decyzję o konieczności zabicia Hugo, aby powstrzymać zarazę. Jeśli Amicia nie zdecyduje się na ten krok, uczyni to Lucas. Rok później Amicia wyrusza w dalszą podróż z Sophią, jednak przed wyjazdem żegna się z grobem Hugo. W scenie po napisach, rozgrywającej się we współczesności, widać niemowlę pod respiratorem, którego skóra nosi ślady plamki żółtej.
Rozgrywka
Requiem to przygodowa gra akcji, w której gracz kontroluje Amicię, stawiając czoła zarówno wrogim ludziom, jak i hordom szczurów roznoszących czarną śmierć. Rozgrywka w dużej mierze nawiązuje do pierwszej części, jednak system walki został znacznie rozwinięty. Amicia dysponuje bronią, taką jak nóż do dźgania wrogów, proca do rzucania kamieniami oraz kusza, która pozwala pokonywać opancerzonych przeciwników. Bełty do kuszy, garnki do rzucania i kamienie można łączyć z miksturami alchemicznymi, w tym Ignifer i Extinguis, które umożliwiają zapalanie i gaszenie ognia, oraz smołę do podpalania wrogów.
W Requiem lokalizacje są większe niż w Innocence, co daje graczom więcej możliwości eksploracji. Rozwój umiejętności skradania się również został rozbudowany. W przeciwieństwie do Innocence, Amicia nie ginie po jednym trafieniu od wrogów, ma możliwość powrotu do skradania się po dostrzeżeniu przez przeciwników oraz odpierania ich ataków z bliska. Brat Amicii, Hugo, który jest związany z plagą, może wykorzystać umiejętność o nazwie „Echo”, umożliwiającą lokalizowanie wrogów przez ściany. Hugo może także kontrolować hordy szczurów, aby obezwładnić przeciwników. Jak w pierwszej części, szczury unikające światła mają kluczowe znaczenie dla rozgrywki. Amicia i Hugo muszą pozostać w świetle, inaczej zostaną pożarci przez szczury. Amicia może manipulować obecnością szczurów, aby rozwiązywać zagadki i nawet zwabić je w kierunku wrogów.
Gra wprowadza także system rozwoju postaci, w ramach którego gracze mogą odblokować nowe umiejętności i zdolności. Gracze preferujący skradanie się zyskają umiejętności zwiększające ich skuteczność, podczas gdy ci stawiający na walkę odblokują dodatkowe umiejętności bojowe.
Produkcja
Requiem zostało stworzone przez Asobo Studio. Akcja znów rozgrywa się w średniowiecznej Francji w połowie XIV wieku. Aby zapewnić autentyczność lokacji, zespół współpracował z Roxane Chilą, doktorem historii średniowiecza. Twórcy czerpali także inspiracje z osobistych doświadczeń członków zespołu. Zdecydowano, że gra będzie miała inną paletę kolorów niż jej poprzedniczka, co skutkowało przeniesieniem scenerii z ponurej, wojennej Akwitanii do bardziej kolorowej i żywej Prowansji. Główny scenarzysta, Sébastien Renard, wskazał, że wprowadziło to „ostry kontrast między surową rzeczywistością średniowiecznej scenerii a pięknymi, rzadko odkrywanymi środowiskami”. Aby stworzyć więcej możliwości rozwiązywania zagadek, wprowadzono nowe scenerie, takie jak porty i targowiska.
A Plague Tale: Requiem zostało zapowiedziane przez Asobo Studio i Focus Entertainment podczas konferencji Microsoftu na Electronic Entertainment Expo w 2021 roku. Gra ubiegała się o nagrodę Tribeca Games Award i została nominowana. Premiera miała miejsce 18 października 2022 roku na PlayStation 5, Windows i Xbox Series X/S. Wydanie na konsole nowej generacji umożliwiło renderowanie ponad 300 000 szczurów jednocześnie, a tego samego dnia miała również zadebiutować wersja w chmurze na Nintendo Switch.
Ścieżka dźwiękowa
Oryginalna ścieżka dźwiękowa A Plague Tale: Requiem została skomponowana przez Olivia Deriviѐre’a, nagrana w Estonian Public Broadcasting Studio i wydana przez Black Screen Records. Jest to orkiestrowa aranżacja, w której wzięli udział tacy wykonawcy jak Eric-Maria Couturier oraz Chór Kameralny Filharmonii Estońskiej. Ścieżka dźwiękowa została opublikowana na wielu platformach w dniu premiery gry. Oprócz wiolonczeli jako głównego instrumentu, wykorzystano różnorodne średniowieczne instrumenty muzyczne, takie jak gitara, dudy, lutnia, flet, nyckelharpa i viola de gamba. 43-minutowy koncert z fragmentami muzyki z gry odbył się 24 listopada 2022 roku i był transmitowany na oficjalnym kanale wydawcy gry, Focus Entertainment, na YouTubie.
Największą popularnością wśród słuchaczy cieszyły się utwory „No Turning Back” oraz „Brother”. Słowa do utworu „Ô ma belle lune” napisał Olivier Deriviere i pojawiają się zarówno w pierwszym, jak i ostatnim utworze A Plague Tale: Requiem Original Soundtrack. Kompozytor stworzył również przewodnik na YouTube, w którym szczegółowo wyjaśnia, jak wykorzystano muzykę w grze.
Odbiór gry
Sprzedaż
W Wielkiej Brytanii, w tygodniu premiery, Requiem znalazło się na piątej pozycji w rankingu najlepiej sprzedających się gier detalicznych. 4 listopada 2022 roku Focus Entertainment ogłosiło, że grę zakupiło ponad 1 milion graczy. 21 listopada 2023 roku ogłoszono, że gra sprzedała się w 3 milionach egzemplarzy.
Odbiór
Requiem zostało przeważnie pozytywnie ocenione przez recenzentów. Agregator OpenCritic na podstawie 154 recenzji wyliczył średnią ocen na 83/100, przy czym 88% recenzji polecało grę. Z kolei według Metacritic średnia ocen wyniosła 82/100 (z 70 recenzji), co wskazuje na „przeważnie pozytywne recenzje”.
Jon Bailes z pisma PC Gamer chwalił scenariusz oraz przekonującą rolę Hugo, podkreślając jego zmiany nastroju: „jego przejścia od niewinności do strachu oraz złości wyznaczają tempo gry. To, że scenariusz radzi sobie z tymi przejściami tak spójnie, to mały cud, a interakcje między nim a Amicią oraz innymi postaciami umiejętnie wzmacniają ich więzi”. Robert Purchese z Eurogamer zauważył, że towarzysze Hugo są „świetnie nakreśleni, wiarygodni i dobrze zagrani”, jednak faworyzował postać Amicii, w której rolę wcieliła się Charlotte McBurney, podkreślając jej umiejętności aktorskie oraz empatię. Z kolei Kazuma Hashimoto z Polygon stwierdził, że „subtelności sprawiają, że Requiem działa i pozwalają tej historii się wyróżniać […]. Opowieść jest mroczna, ale jednocześnie dynamiczna, a relacje między rodzeństwem odkrywają nowe wymiary”.
Wesley LeBlanc w recenzji dla Requiem chwalił oprawę wizualną, opisując grę jako „oszałamiającą wizualnie, z niepowtarzalnymi paletami kolorów, które doskonale uzupełniają średniowieczną scenerię”. Alex Avard w GamesRadar+ zgodził się z tym, pisząc:
„Od zniszczonych dzielnic nędzy w opadających rzymskich koloseach po wilgotne wybrzeża skrywające kryjówki złodziei i gniazda szczurów, Francja ponownie stanowi doskonałą scenerię dla Asobo, które z dumą prezentuje piękno swojego ojczystego kraju, korzystając z imponującej mocy swojego silnika”.
Podobnie jak w przypadku Innocence, recenzenci wskazywali na te same słabości Requiem. Travis Northup z IGN uznał, że najsłabsze są „standardowe sekwencje akcji, w których skradasz się lub strategicznie eliminujesz żołnierzy, dążąc do celu”. Richard Wakeling z GameSpot również był krytyczny, twierdząc, że te etapy oferują niewiele więcej niż frustrujący ciąg prób i błędów. Northup zauważył jednak, że siłą Requiem jest znacznie groźniejsza obecność szczurów: „W Innocence szczury jedynie pokrywały podłogi, podczas gdy w Requiem są potężną siłą, zdolną przebić się przez mury, tworzyć piramidy z ciał i pożerać całe miasta”. Chris Moyse z Destructoid podsumował, że Requiem „nie oczaruje każdego, ale oddanym fanom gry gwarantuje to, co najlepsze”.
Nagrody i nominacje
Przypisy
Linki zewnętrzne