A Plague Tale: Innocence
A Plague Tale: Innocence to przygodowa gra akcji stworzona przez francuskie Asobo Studio, z elementami skradanki, która została wydana przez Focus Home Interactive. Zadebiutowała na PlayStation 4, Windows i Xbox One w maju 2019 roku. W listopadzie 2020 roku gra trafiła do oferty Amazon Luna. Wersje na PlayStation 5 oraz Xbox Series X/S pojawiły się w lipcu 2021 roku, a także wersja chmurowa na Nintendo Switch.
Akcja osadzona jest w połowie XIV wieku w Akwitanii we Francji, w czasach wojny stuletniej. Gra koncentruje się na Amicii de Rune oraz jej chorym bracie Hugo, którzy starają się uciec przed żołnierzami francuskiej inkwizycji oraz hordami szczurów roznoszących czarną śmierć. Gracz kontroluje Amicię, wykorzystując umiejętności skradania się oraz ograniczone zasoby, aby unikać żołnierzy, odwracać ich uwagę, omijać szczury i rozwiązywać zagadki. Gra zawiera również elementy survival horror.
A Plague Tale: Innocence zdobyła pozytywne recenzje krytyków i sprzedała się w ponad milionie egzemplarzy do lipca 2020 roku. Kontynuacja, A Plague Tale: Requiem, zadebiutowała w 2022 roku.
Rozgrywka
W A Plague Tale: Innocence gracz przejmuje kontrolę nad Amicią de Rune z perspektywy trzeciej osoby. W trakcie gry kluczowe jest skradanie się, ponieważ wrogowie zabijają Amicię na miejscu, jeśli ją zauważą. Amicia dysponuje proca, którą może używać do rzucania kamieni, aby odciągać uwagę przeciwników, rozbijać przeszkody lub ogłuszać strażników, dając szczurów szansę na ich zaatakowanie; może też eliminować wrogów strzałem w głowę, gdy są bezpieczni.
Gra składa się z serii survivalowych zagadek, w których gracz musi stosować różne metody, aby odstraszać lub odwracać uwagę hord szczurów, aby uzyskać dostęp do nowych obszarów lub skierować je w stronę przeciwników. Główną metodą odstraszania szczurów jest ogień, ponieważ rzadko zbliżają się one do płonących pochodni czy kaganków. Amicia ma możliwość tworzenia specjalnej amunicji oraz zasobów, np. siarki do zapalania kaganków, bomb chemicznych przyciągających szczury, czy materiałów gaśniczych do gaszenia pochodni wrogów. Jej młodszy brat Hugo może wykonywać konkretne zadania, a także dotrzeć do miejsc, które są niedostępne dla Amicii. Równocześnie niesie to ryzyko, ponieważ Hugo panikuje, gdy zostaje sam, co może przyciągać uwagę wrogów. W późniejszej części gry gracz może przejąć kontrolę nad Hugo, który nie potrafi tworzyć przedmiotów, ale ma zdolność kontrolowania szczurów i przechodzenia przez małe przestrzenie.
Fabuła
Fabuła rozpoczyna się w 1348 roku. Amicia de Rune to 15-letnia dziewczyna szlachetnego pochodzenia, która mieszka w Akwitanii podczas wojny stuletniej między Anglią a Francją. Jej 5-letni brat, Hugo, jest chory od urodzenia; ich matka, alchemiczka Béatrice, ukryła go w majątku, starając się opracować lekarstwo. Podczas polowania z ojcem Robertem Amicia znajduje dziwną substancję, a ich pies, Lion, zostaje zaatakowany przez nieznane siły. Oddziały francuskiej inkwizycji, prowadzone przez Lorda Nicholasa, przybywają do majątku de Rune w poszukiwaniu Hugo, mordując Roberta oraz służbę rodziny. Béatrice pomaga swoim dzieciom uciec, instruując Amicię, by zabrała Hugo do doktora Laurentiusa.
Dzieci uciekają do pobliskiej wioski, gdzie odkrywają, że hordy szczurów roznoszą czarną śmierć. Są poszukiwane przez inkwizycję i muszą unikać mieszkańców wioski; ostatecznie docierają do farmy Laurentiusa, gdzie znajdują go ciężko chorego na dżumę. Laurentius prosi Amicię o dokończenie pracy jej matki tuż przed tym, jak farmę zalewają szczury; rodzeństwo ucieka z uczniem Laurentiusa, Lucasem, w poszukiwaniu zamku Ombrage, który niegdyś należał do rodziny de Rune. Lucas wyjaśnia, że krew Hugo niesie w sobie nadprzyrodzone zło zwane Prima Macula, które pozostawało uśpione w niektórych szlacheckich rodach od czasów dżumy za cesarza Justyniana. Béatrice i Laurentius próbują znaleźć eliksir, który złagodziłby objawy Hugo, podczas gdy Vitalis Benevent, wielki inkwizytor Francji, pragnie wykorzystać moc Hugo, aby inkwizycja mogła rządzić Francją. Hugo i Amicia zostają chwilowo schwytani przez Anglików, ale udaje im się uciec z pomocą złodziei, Mélie i Arthura; Arthur zostaje uwięziony, a pozostali uciekają do zamku Ombrage.
Lucas potrzebuje zakazanej księgi zwanej Sanguinis Itinera, aby ukończyć eliksir, który może pomóc Hugo. Amicia przeszukuje uniwersytet w poszukiwaniu księgi, podczas gdy Mélie ratuje swojego brata. Amicia zdobywa księgę i spotyka młodego kowala, Rodrica, który pomaga jej uciec. Po powrocie do Ombrage, Arthur ujawnia, że Béatrice wciąż żyje, ale została uwięziona. Amicia prosi, by nie mówić o tym Hugo, ale on podsłuchuje rozmowę. Złość Hugo nasila jego objawy, więc Amicia i Lucas wracają do majątku de Rune, aby odnaleźć Béatrice. W ukrytym laboratorium kończą eliksir i podają go Hugo, aby złagodzić jego objawy. Mimo to, rozzłoszczony Hugo ucieka i dołącza do inkwizycji w poszukiwaniu Béatrice. Vitalis wstrzykuje sobie krew Hugo, aby zdobyć moc Maculi, ale dzięki eliksirowi Lucasa nie jest w stanie w pełni posiąść jego mocy.
Hugo odnajduje Béatrice, która ujawnia mu, że Macula pozwala mu kontrolować szczury. Vitalis grozi jej śmiercią, aby w pełni obudzić moce Hugo. Zamek Ombrage zostaje zaatakowany przez hordy szczurów, którymi kieruje Hugo, który nie ufa już Amicii. Nicholas, który towarzyszy chłopcu, zabija Arthura i zmusza Hugo do unieszkodliwienia Amicii. Ta jednak przekonuje brata, aby porzucił inkwizycję. Razem walczą z Nicholasem, aż zostaje pożarty przez szczury. Dzieci postanawiają zmierzyć się z Vitalisem.
W drodze do Bastionu Rodric poświęca się, aby chronić Hugo i Amicię. Vitalis czeka na nich, hodując tysiące białych szczurów, którymi tylko on może sterować. Ostatecznie Hugo pokonuje Vitalisa, a Amicia go zabija. Trzy dni później zarówno szczury, jak i dżuma znikają, a życie zaczyna wracać do normy; wielu nadal obawia się Hugo i jego mocy, w tym Mélie, która postanawia odejść z grupy. Amicia, Hugo, Lucas oraz schorowana Béatrice wyruszają w poszukiwaniu nowego miejsca do życia.
Produkcja
Produkcja gry była prowadzona przez Asobo Studio. Był to ich pierwszy oryginalny projekt od wydania gry wyścigowej Fuel (2009). Zespół dążył do stworzenia doświadczenia opartego na narracji, inspirowanego The Last of Us oraz Brothers: A Tale of Two Sons. Głównym tematem A Plague Tale: Innocence jest rodzina oraz to, jak relacje między postaciami są wystawiane na próbę w trudnych warunkach. Innym istotnym motywem gry jest niewinność. Hugo, w szczególności, obserwuje zachowania postaci gracza i przechodzi transformację z niewinnej istoty w bezwzględną jednostkę. W wersji angielskiej głosy Amicii i Hugo użyczyli Charlotte McBurney oraz Logan Hannan, którzy również uczestniczyli w procesie pisania, proponując zmiany w dialogach oraz alternatywne podejścia. Na ekranie może jednocześnie pojawić się do 5000 szczurów. Aby zapewnić odpowiednią wydajność renderowania wielu wrogów, zespół wprowadził cztery warstwy szczegółowości, w których najdalsze szczury pojawiają się jako „nieruchoma siatka”, a te najbliższe graczowi są animowane.
W styczniu 2017 roku wydawnictwo Focus Home Interactive zapowiedziało grę jako The Plague. Pierwszy zwiastun został zaprezentowany podczas Electronic Entertainment Expo w 2017 roku. Gra miała swoją globalną premierę 14 maja 2019 roku na PlayStation 4, Windows oraz Xbox One. Dnia 24 listopada 2020 roku ukazała się na platformie Amazon Luna. Wersje na Nintendo Switch, PlayStation 5 oraz Xbox Series X/S zadebiutowały 6 lipca 2021 roku, a wersja na Nintendo Switch była dostępna w chmurze.
Dodatkowa zawartość do pobrania
Zawartość do pobrania zatytułowana Coat of Arms została wydana równocześnie z grą. Dodaje trzy alternatywne skórki dla strojów Amicii i Hugo oraz herby. Dodatkowa zawartość ma charakter kosmetyczny.
Odbiór
A Plague Tale: Innocence otrzymała przeważnie pozytywne recenzje od krytyków.
Alice Bell z portalu Rock Paper Shotgun chwaliła równomiernie rozłożoną fabułę, zwracając szczególną uwagę na relację rodzeństwa, która „przechodzi od ostrożności do prawdziwego uczucia” i jest „jedną z najbardziej wyjątkowych” w historii gier komputerowych. Khee Hoon Chan w recenzji dla GameSpot podkreślała realistyczny portret psychologiczny Amicii i Hugo, wskazując na ich zdolność do zapominania o traumatycznych wydarzeniach: „Pomimo swojej słabości i naiwności, Hugo łatwo zdobywa sympatię. Jego dziecięcy zachwyt przebija się przez nędzę ich położenia, co pozwala jemu – i wspierającej go Amicii – dostrzegać piękno nawet w najciemniejszych czasach.” Zdaniem Alexa Orony z Nintendo World Report, twórcy Innocence dostarczyli „intensywnej wyprawy, która rzadko daje wytchnienie od ciągłych prześladowań i niebezpieczeństw”.
Jako słabość A Plague Tale: Innocence najczęściej wskazywano na etapy skradania się oraz mechanikę wytwarzania przedmiotów. Edwin Evans-Thirlwell w umiarkowanie pozytywnej recenzji dla Eurogamera stwierdził, że omijanie przeciwników i zabijanie z ukrycia są monotonne. Steven Petite z IGN zauważył, że wytwarzanie broni dzięki alchemicznym zdolnościom bohaterki jest zbyt łatwe z powodu wszechobecnych surowców. Malindy Hetfeld z PC Gamera miała wątpliwości co do poziomu przemocy w grze i jej wpływu na głównych bohaterów: „Trudno uwierzyć, że Amicia naprawdę przerażona tym, co robi, gdy jednocześnie zrzuca żyrandole na głowy ludzi.” Reakcje na dysonans między grą a fabułą były różne: Ben Reeves z Game Informer uznał Innocence za „niezbyt interesującą grę opakowaną w niezapomnianą przygodę”, podczas gdy Zoe Delahunty-Light w recenzji dla GamesRadar+ stwierdziła, że „gra staje się tym ambitniejsza, im dłużej się w nią gra, a świat jest tak piękny (w swym ponurym tragizmie), że aż prosi się o tryb fotograficzny.” Podkreślano również podobieństwa konstrukcji Innocence do innych przygodowych gier akcji, takich jak The Last of Us i Uncharted 3 studia Naughty Dog. Camille Allard z francuskiego portalu Gameblog.fr podsumowała, że Innocence to „średniowieczna oda o wielkiej poezji, łącząca gotycką opowieść i historyczny epos. Artystycznie oszałamiająca, gra jest również bardzo piękna muzycznie i dźwiękowo, co sprawia, że to dzieło […] ma wszystko, czego potrzeba, aby zapisać się złotymi zgłoskami w 2019 roku.”
Sprzedaż
W Wielkiej Brytanii, w ciągu tygodnia od premiery, Innocence znalazła się na 9. miejscu na liście najlepiej sprzedających się gier detalicznych. W lipcu 2020 roku Focus Home Interactive ogłosiło, że sprzedaż gry przekroczyła milion egzemplarzy.
Nagrody i wyróżnienia
Kontynuacja
Kontynuacja zatytułowana A Plague Tale: Requiem została wydana 18 października 2022 roku na Nintendo Switch, PlayStation 5, Windows oraz Xbox Series X/S.
Serial telewizyjny
W marcu 2022 roku ogłoszono prace nad adaptacją telewizyjną, która ma być produkowana przez Mediawan we współpracy z Asobo oraz Focus Home.