A.P. Møller-Mærsk

A.P. Møller-Mærsk A/S, znany powszechnie jako Maersk, to duński konglomerat, który angażuje się w różne sektory działalności, w szczególności w obszar transportu i energii. Jest to drugi co do wielkości operator kontenerowy na świecie.

Obszary działalności

Działalność A.P. Møller-Mærsk dzieli się na kluczowe segmenty: żeglugę kontenerową oraz związane z nią usługi, terminale kontenerowe APM Terminals, tankowce, a także sektor wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego oraz inne.

Żegluga kontenerowa

Żegluga kontenerowa to najistotniejszy obszar działalności A.P. Møller-Mærsk, odpowiadający za niemal połowę przychodów grupy w 2008 roku. Maersk oferuje usługi kontenerowe, logistyczne i spedycyjne na całym świecie pod markami: Maersk Line, Safmarine oraz Damco.

Maersk Line

Maersk Line, największa jednostka w A.P. Møller-Mærsk pod względem przychodów oraz zatrudnienia (ponad 100 tys. pracowników), posiadała do 2022 roku największą flotę statków kontenerowych na świecie. W 2025 roku flota Maersk ma liczyć ponad 700 statków, co pozwala na przewóz ponad 14% światowych kontenerów, z łączną pojemnością 4,56 mln TEU, ustępując jedynie MSC.

W 2006 roku do Maersk Line dołączył największy wówczas kontenerowiec na świecie, Emma Maersk, zbudowany w Odense Steel Shipyard. Statek ten jest jednym z najbardziej ekologicznych kontenerowców, dzięki zastosowanym technologiom, które zmniejszają emisję i zużycie paliwa, w tym zaawansowanemu systemowi efektywności energetycznej i systemowi odzysku ciepła. W 2013 roku zwodowano kolejny rekordowy kontenerowiec, MS Mærsk Mc-Kinney Møller, z serii Triple-E-Klasse.

Sojusz 2M

W 2015 roku Maersk oraz MSC powołały do życia 2M Alliance, umowę o współdzieleniu statków na trasach Azja-Europa, transpacyficznych i transatlantyckich. 2M Alliance obejmowało 185 statków o szacowanej pojemności 2,1 miliona TEU, rozlokowanych na 21 liniach. 25 stycznia 2023 roku, dyrektorzy generalni A.P. Moller – Maersk oraz MSC ogłosili, że sojusz zakończy swoją działalność w styczniu 2025 roku.

Sojusz Gemini

Od lutego 2025 roku Maersk wejdzie w sojusz z Hapag-Lloyd, nazywany Gemini Alliance. Celem tej współpracy jest zwiększenie efektywności operacyjnej poprzez utworzenie 26 oceanicznych usług koncentrujących się na 12 portach (10 z nich będzie kontrolowanych przez spółki sojuszu) oraz 32 usług wahadłowych. Do 2025 roku to będzie jedyny sojusz dla obu firm. Porty w Wilhelmshaven i Bremerhaven mają szczególnie skorzystać na tej współpracy, stając się hubami przeładunkowymi.

Safmarine

Safmarine to niezależne linie żeglugowe w grupie A.P. Møller-Mærsk, które mają swoje korzenie w Afryce. Przewoźnik dysponuje flotą ponad 40 statków kontenerowych oraz ponad 40 statków wielofunkcyjnych.

Damco

Damco to nowa marka powstała z połączenia działu logistycznego A.P. Møller-Mærsk, wcześniej znanego jako Maersk Logistics, z firmą Damco. Damco zajmuje się zarządzaniem łańcuchem dostaw oraz oferowaniem rozwiązań spedycyjnych na całym świecie.

Maersk Line, Limited

Maersk Line, Limited to amerykański koncern, będący filią A.P. Møller-Mærsk, który zarządza flotą statków pływających pod banderą USA oraz dla amerykańskich agencji rządowych. Z siedzibą w Norfolk w Wirginii, kontroluje największą flotę statków pływających pod amerykańską flagą.

APM Terminals – terminale kontenerowe

A.P. Møller-Mærsk prowadzi około 50 terminali kontenerowych na całym świecie. APM Terminals International ma swoją siedzibę w Hadze, w Holandii.

  • Europa: Algeciras, Århus, Bremerhaven, Cagliari, Konstanca, Dunkierka, Genua, Gioia Tauro, Göteborg, JadeWeserPort w Wilhelmshaven, Królewiec, Hawr, Rotterdam, Zeebrugge.
  • Ameryka Północna: Charleston, Houston, Jacksonville, Kingston, Los Angeles, Miami, Nowy Jork/New Jersey, Mobile, Nowy Orlean, Port Elizabeth, Oakland, Portsmouth, Port Everglades, Port of Savannah, Tacoma.
  • Ameryka Południowa: Buenos Aires, Itajai.
  • Azja: Aqaba, Bahrajn, Cai Mep (Wietnam), Dalian, Kaohsiung, Kobe, Laem Chabang (Tajlandia), Bombaj, Pipavav, Port Qasim, Qingdao, Tanjung Pelepas, Salala, Szanghaj, Jokohama.
  • Afryka: Abidżan, Apapa, Duala, Port Said, Onne Port (Nigeria), Tangier.

Zarządzanie

Przychody grupy:

Pandemia koronawirusa wywołała poważne zakłócenia w globalnych łańcuchach logistycznych oraz znaczący wzrost stawek. W 2021 roku obroty oraz zyski wzrosły dzięki 60% wyższym zyskom na przetransportowany kontener, a w 2022 roku nastąpił dodatkowy wzrost średnio o 40%, mimo że od sierpnia 2022 roku stawki zaczęły gwałtownie spadać. W 2023 roku stawki kontenerowe ponownie spadły, co doprowadziło do znacznego obniżenia obrotów i zysku netto.

Historia

A.P. Møller-Mærsk został założony w 1904 roku w Svendborgu jako przedsiębiorstwo żeglugowe Dampskibsselskabet Svendborg, utworzone przez kapitana Petera Mærsk-Møllera oraz jego syna Arnolda Petera Møllera (1876-1965). A.P. Møller miał czworo dzieci, po dwoje z każdej z dwóch żon: Chastine Estelle Robertę Mc-Kinney oraz urodzoną w Norwegii Pernille Ulrikke Amalię Nielsen. Jego drugim dzieckiem był Arnold Mærsk McKinney Møller (1913–2012), który w 1939 roku został partnerem, a po śmierci ojca w czerwcu 1965 roku objął stanowisko dyrektora generalnego (prezesa) spółki, które piastował do 1993 roku, kiedy zastąpił go Jess Soderberg. Od 1965 roku Mærsk Mc-Kinney Møller był również przewodniczącym rady nadzorczej, pozostając na tym stanowisku do grudnia 2003 roku, gdy osiągnął 90 lat. Do swojej śmierci w 2012 roku był jednym z „właścicieli zarządzających spółką”, a przewodniczącym rady został Michael Rasmussen Pram.

Od 1 grudnia 2017 roku Maersk posiada 100% akcji Hamburg Süd. W 2023 roku ogłoszono, że marka Hamburg Süd zostanie zastąpiona marką Maersk.

Kryzys na Morzu Czerwonym znacząco wpłynął na żeglugę od listopada 2023 roku. W maju 2024 roku Maersk oszacował utratę zdolności przewozowych na poziomie 15–20% w całej branży żeglugi handlowej, bazując na danych z drugiego kwartału roku obrotowego. Maersk ogłosił również, że jego statki zmieniają trasy na wokół Przylądka Dobrej Nadziei, aby uniknąć dalszych ataków.

Przypisy

Linki zewnętrzne

Oficjalna strona Maersk Line: maerskline.com. [zarchiwizowane z tego adresu (2008-09-07)].