A Night at the Opera (album Queen)

A Night at the Opera

A Night at the Opera to album rockowy brytyjskiej grupy Queen, który wydano w 1975 roku. Producentami byli Roy Thomas Baker oraz zespół Queen. Album pierwotnie ukazał się nakładem EMI w Wielkiej Brytanii oraz Elektra Records w Stanach Zjednoczonych, gdzie zyskał status trzykrotnej platynowej płyty, sprzedając 3 miliony egzemplarzy.

Nazwa albumu nawiązuje do filmu braci Marx, podobnie jak jego kontynuacja, A Day at the Races, wydana rok później. W początkowych planach album miał zawierać utwory „Tie Your Mother Down” oraz „We Are the Champions”, jednak pierwszy nie został ukończony na czas, a według Mercury’ego drugi nie pasował do reszty kompozycji.

W 2003 roku album zajął 230. miejsce na liście 500 albumów wszech czasów według magazynu Rolling Stone.

Dnia 8 lipca 2009 roku wydawnictwo uzyskało status podwójnej platynowej płyty w Polsce.

Lista utworów

Utwory

Death on Two Legs

Otwarcie albumu stanowi utwór „Death On Two Legs”, który tekstowo jest atakiem na byłego menadżera zespołu Queen, Normana Sheffielda, nadużywającego swej roli w latach 1972-1975.

Sheffield próbował pozwać zespół za zniesławienie po premierze utworu, a później twierdził, że jego pozew przyczynił się do sukcesu piosenki.

W dokumencie Classic Albums o powstawaniu A Night at the Opera, Brian May przyznał, że zespół był nieco zaskoczony przenikliwością tekstów Mercury’ego. Uzgodnili jednak, że „autor powinien mieć swój sposób” na wyrażanie uczuć, więc piosenka została dokończona.

Podobnie jak w „Bohemian Rhapsody”, większość partii gitarowych w tym utworze była najpierw grana na fortepianie przez Mercury’ego, aby pokazać Mayowi, jak powinny brzmieć na gitarze. „Death on Two Legs” utrzymywał się na listach przebojów aż do 1980 roku, a następnie został usunięty.

Sweet Lady

Utwór stworzony przez Briana Maya oparty jest na ciężkim riffie gitarowym, typowym dla twórczości Queen w latach 70. Zawiera również trzyczęściowe harmonie wokalne.

Uznawany jest za jeden z słabszych punktów albumu, głównie z powodu nie najlepszej jakości wokalu. Mimo to, był wielokrotnie wykonywany na koncertach w latach 1975-1977.

I’m in Love with My Car

Utwór napisany i wykonywany przez perkusistę Rogera Taylora. Zadedykowany został Johny’emu Harrisowi, członkowi ekipy koncertowej zespołu.

Wszystkie główne partie wokalne zaśpiewał Taylor swoim charakterystycznym, wysokim i zachrypniętym głosem. W pierwotnej wersji nagrał również partie gitarowe, jednak później zostały one zarejestrowane na nowo przez Briana Maya, który zagrał na swojej Red Special.

Odgłosy obrotów silnika w utworze pochodzą z ówczesnego samochodu Taylora, Alfy Romeo.

Na prośbę Taylora utwór znalazł się na stronie B singla „Bohemian Rhapsody”.

Utwór był wykonywany przez Queen na żywo w latach 1977-1981. Podczas wykonywania „I’m in Love with My Car” Freddie Mercury grał na pianinie i śpiewał chórki. Taylor także wykonywał ten utwór podczas występów z zespołem The Cross, gdzie zamiast na perkusji grał na gitarze rytmicznej, oraz w trakcie tras koncertowych z Queen + Paul Rodgers.

Jedyny dostępny teledysk został stworzony na potrzeby wydania Queen Rocks.

Wydania

Utwory dodatkowe w reedycji wytwórni Hollywood Records z 1991 roku:

Przypisy