A Matter of Life and Death Tour
Trasa koncertowa A Matter of Life and Death Tour to przedsięwzięcie heavymetalowej grupy Iron Maiden, mające na celu promocję ich czternastego albumu studyjnego A Matter of Life and Death. Pierwsza część trasy obejmowała koncerty w wybranych miastach Ameryki Północnej, Japonii oraz Europy, podczas których zespół zaprezentował w całości utwory zawarte na albumie. To kontrowersyjne i wyjątkowe wydarzenie w historii zespołu spotkało się z różnorodnymi reakcjami publiczności. Druga część trasy miała miejsce w 2007 roku, kiedy to zespół po raz pierwszy zagościł w Indiach oraz Zjednoczonych Emiratach Arabskich, a także zagrał ważny koncert halowy w Serbii. Koncerty odbywały się głównie na stadionach sportowych oraz podczas dużych festiwali, z okazji 25-lecia wydania albumu The Number of the Beast. Zespół wykonał na żywo pięć najpopularniejszych utworów z tego legendarnego albumu. Ostatecznie trasa obejmowała 61 koncertów w 26 krajach, przyciągając około 1,75 miliona widzów.
Przebieg trasy
Od września 2006 roku muzycy rozpoczęli trasę A Matter of Life and Death World Tour 2006/07, grając wyprzedane koncerty w wielkich arenach Azji, Ameryki Północnej i Europy. Zamiast wykonywać wiele klasycznych utworów, zespół zdecydował się na zaprezentowanie całego repertuaru albumu, nawiązując do tradycji wielkich legend rocka lat 70. W Szwecji 60 tys. biletów na cztery koncerty sprzedano w zaledwie 45 minut, a podobnie sytuacja wyglądała w trakcie trasy po Wielkiej Brytanii, gdzie dziewięć koncertów zgromadziło 150 tys. widzów. Druga część trasy miała miejsce w 2007 roku i była związana z obchodami ćwierćwiecza wydania albumu The Number of the Beast. Zespół wystąpił na stadionach w Bułgarii (45 tys.), Czechach, Serbii, Słowenii, Niemczech oraz Włoszech (Stadion Olimpijski w Rzymie).
Europejska publiczność mogła ponownie zobaczyć zespół w roli headlinerów dużych festiwali, takich jak Graspop Metal Meeting, Fields of Rock, czy Heineken Jamming Festival, gdzie obecnych było 155 tys. widzów. Po raz czwarty w karierze, zespół wystąpił w Donington Park na Download Festival 2007, gdzie zgromadził niemal 85 tys. fanów.
Pierwsze koncerty Iron Maiden w Indiach oraz Zjednoczonych Emiratach Arabskich również przeszły do historii, odbywając się przed 55 tys. widzów na Bangalore Palace Grounds w Bombaju oraz jako headliner na Dubai Desert Rock Festival dla 30 tys. widzów. Bilety sprzedano w błyskawicznym tempie, co stanowiło ogromny sukces metalowej grupy w tym regionie świata.
Trasę promującą album zakończono 24 czerwca 2007 roku występem w londyńskiej Brixton Academy, z którego dochody zostały przeznaczone na fundację The Clive Burr MS Trust. Stan byłego perkusisty Iron Maiden był już bardzo poważny i niestety nie poprawił się aż do jego śmierci w 2013 roku. „Clive Aid Trust Show 2007”, podobnie jak wcześniejsze edycje, był transmitowany online, a ostatnie show dedykowane byłemu perkusiście oglądało około 200 tys. fanów „na żywo” dzięki połączeniom cyfrowym.
Supporty
- Lauren Harris – wszystkie koncerty trasy, z wyjątkiem Skandynawii.
- Trivium – od 12 listopada 2006 (Helsinki) do 23 grudnia 2006 (Londyn).
- In Flames – BeastFest: Indie, ZEA, Ludwigshafen, Düsseldorf oraz europejskie festiwale 2007.
- Stone Sour – koncert w Dubaju.
- The Prodigy – koncert w Dubaju.
- Bullet for My Valentine – trasa po USA i Kanadzie, europejskie festiwale 2007.
- 3 Inches of Blood – koncert na Irvine Meadows 21 października 2006.
- Lamb of God – europejskie festiwale 2007.
- Evanescence – europejskie festiwale 2007.
- Motörhead – koncert w Rzymie oraz europejskie festiwale 2007.
- Papa Roach – koncerty w Ludwigshafen, Düsseldorfie oraz europejskie festiwale 2007.
- Sadist – koncert w Rzymie oraz europejskie festiwale 2007.
- Parikrama – BeastFest: Indie, ZEA, Londyn oraz europejskie festiwale 2007.
- Mastodon – koncert w Rzymie oraz europejskie festiwale 2007.
- Slayer – europejskie festiwale 2007.
- Machine Head – koncert w Rzymie oraz europejskie festiwale 2007.
- Gate Crusher – koncert w Ostrawie.
- FTM – BeastFest: Indie.
- AXAT – koncert w Sofii.
- Tide – koncert w Lublanie.
Setlista
Etap pierwszy
Introdukcja: Gustav Holst „Mars, the Bringer of War” – introdukcja przed każdym koncertem trasy 2006 r.
- „Different World”
- „These Colours Don’t Run”
- „Brighter Than a Thousand Suns”
- „The Pilgrim”
- „The Longest Day”
- „Out of the Shadows”
- „The Reincarnation of Benjamin Breeg”
- „For the Greater Good of God”
- „Lord of Light”
- „The Legacy”
- „Fear of the Dark”
- „Iron Maiden”
Bisy:
- „2 Minutes to Midnight”
- „The Evil That Men Do”
- „Hallowed Be Thy Name”
Uwagi: Na pierwszym etapie trasy zespół zaprezentował w całości repertuar promowanego albumu A Matter of Life and Death.
Etap drugi
Introdukcja: Gustav Holst „Mars, the Bringer of War” – introdukcja przed każdym koncertem trasy 2007 r.
- „Different World”
- „These Colours Don’t Run”
- „Brighter Than a Thousand Suns”
- „Wrathchild”
- „The Trooper”
- „Children of the Damned”
- „The Reincarnation of Benjamin Breeg”
- „For the Greater Good of God”
- „The Number of the Beast”
- „Fear of the Dark”
- „Run to the Hills”
- „Iron Maiden”
Bisy:
- „2 Minutes to Midnight”
- „The Evil That Men Do”
- „Hallowed Be Thy Name”
Uwagi: Setlista koncertów drugiego etapu trasy, odbywającego się w 2007 roku, zawierała cztery (mimo zapowiadanych pięciu) najpopularniejsze kompozycje z albumu The Number of the Beast, co było związane z obchodami ćwierćwiecza jego premiery. Zespół początkowo planował zagrać siedem utworów z tej płyty, a nawet cały jej program. Utwór „Children of the Damned” został pominięty podczas czterech pierwszych koncertów 2007 roku w Dubaju, Atenach, Belgradzie i Bangalurze.
Oprawa trasy
Charakter oprawy koncertów był ściśle związany z tematyką tekstów oraz ilustracją okładkową albumu A Matter of Life and Death. Scena przypominała wielkie fortyfikacje znane z pól bitewnych obu wojen światowych. Podium oraz boczne wybiegi były dekorowane materiałami z reprodukcjami barykad, transzei, okopów oraz miejsc strzelniczych. Część z nich pokryto tkaniną przypominającą siatkę maskującą, a na przedzie sceny umieszczono autentyczne worki wypełnione piaskiem, oraz zasieki owinięte drutem kolczastym. Na deskach sceny znajdowało się tworzywo z reprodukcjami pola bitwy, w tym kałużami błota i krwi. W głębi sceny zawieszono siatkę maskującą oraz khaki tkaninę, która została rozciągnięta wzdłuż ramp świateł. Z górnej rampy przedniej zwisały fantomy spadochroniarzy z materiałowymi czaszami. Na przedzie obu wybiegów umieszczono potężne reflektory typu 'szperacz’, używane przez żołnierzy artylerii przeciwlotniczej podczas II wojny światowej.
Backdropy w tle przedstawiały malowidła związane z tematyką poszczególnych utworów albumu. Z powodu unikalnego, konceptualnego charakteru koncertów, występy planowane na 2006 rok odbywały się wyłącznie w wyselekcjonowanych arenach sportowych, co miało na celu podkreślenie ich ekskluzywności.
Maskotka zespołu, Eddie, pojawiała się podczas każdego koncertu dwukrotnie. W wersji mobilnej, jako umundurowany żołnierz (podczas „The Evil That Men Do”), a gdy centralne podium przekształcało się w ogromny czołg (podczas „Iron Maiden”), maskotka ukazywała się z wieżyczki, obserwując publiczność przez lornetkę z reflektorami LED.
W 2007 roku, gdy zespół wrócił do bardziej konwencjonalnego repertuaru, podczas „The Number of the Beast” pojawiła się mechatroniczna lalka Bafometa, znana z koncertów 2005 roku. Bruce Dickinson występował podczas wszystkich koncertów w ciemnozielonym przebraniu. System oświetleniowy został rozszerzony o boczne wybiegi estrady. Cztery mobilne rampy mogły przybierać różne formy, unosząc się, załamując, a nawet składając nad sceną. Efekty świetlne dominowały w widowisku, co spowodowało rezygnację z pirotechniki. Na wielu koncertach wykorzystywano telebimy zawieszone po obu stronach sceny.
Daty trasy
UWAGA! W wyniku aktualizacji danych, nazwy obiektów mogą nie odpowiadać stanowi pierwotnemu, znanemu z materiałów prasowych grupy.
Uwagi
- Koncerty z 2006 roku miały bardziej kameralny charakter, odbywając się wyłącznie w arenach sportowych w wybranych miastach.
- Po raz pierwszy w historii, zespół zagrał repertuar promowanego albumu A Matter of Life and Death w całości.
- Grupa zaprezentowała konceptualne widowisko nawiązujące do militarystycznej tematyki albumu.
- W ciągu 45 minut sprzedano 60 tys. biletów tylko na halowe koncerty w Szwecji.
- Tournee w Skandynawii (11 koncertów halowych) przyciągnęło około 160 tys. widzów.
- Koncerty w Europie sprzedawały się w ciągu minut lub godzin.
- 9 koncertów w arenach widowiskowo-sportowych w Wielkiej Brytanii zgromadziło nawet 150 tys. widzów.
- Trasa w wybranych miastach USA i Kanadzię była w całości wyprzedana, a areny miały pojemność 20 tys. miejsc.
- W Earls Court odbyły się dwa wyprzedane koncerty, które zgromadziły łącznie ponad 45 tys. widzów, były to ostatnie występy grupy w tym miejscu.
- Drugi odcinek trasy, przypadający na rok 2007, nosił tytuł „A Matter of the Beast” w nawiązaniu do ćwierćwiecza wydania kultowego albumu The Number of the Beast (1982).
- Zespół zaprezentował wybór kompozycji z promowanego albumu oraz kilka klasyków z 1982 roku, skupiając się na koncertach festiwalowych i stadionowych.
- Pierwszy koncert grupy w Bangalurze, Indie przyciągnął niemal 55 tys. widzów. Impreza była również pierwszym z cyklu festiwali „Beast Fest’07”, nawiązującym do 25-lecia premiery albumu The Number of the Beast.
- Koncert w Serbii, w Centrum Wystawowym, zgromadził prawie 33 tys. widzów, co było rekordem dla wszystkich występów w tym obiekcie.
- Koncerty na stadionach w Sofii, Ostrawie czy Rzymie przyciągały po ponad 40 tys. widzów.
- Czwarty koncert w roli headlinera na festiwalu w Donington Park przyciągnął około 85 tys. widzów i był transmitowany w Internecie dla setek tysięcy fanów.
- Koncert na Heineken Jammin’ Festival w Wenecji zgromadził niemal 155 tys. fanów.
- Festiwale w Belgii, Hiszpanii i Holandii gromadziły po 55 tys. fanów.
- Zamykający trasę koncert w Brixton Academy był ostatnim z cyklu „Clive Aid Trust”, podobnie jak wcześniejsze był transmitowany online. Ostatnie show dedykowane byłemu perkusiście Iron Maiden zobaczyło dzięki transmisji „na żywo” około 200 tys. fanów.
- 16 koncertów, które zespół zagrał w 2007 roku, przyciągnęło łącznie 800 tys. widzów – co stanowi rekord w kontekście relacji ilości występów do średniej frekwencji.