A Matter of Life and Death Tour

A Matter of Life and Death Tour

Trasa koncertowa A Matter of Life and Death Tour to przedsięwzięcie heavymetalowej grupy Iron Maiden, mające na celu promocję ich czternastego albumu studyjnego A Matter of Life and Death. Pierwsza część trasy obejmowała koncerty w wybranych miastach Ameryki Północnej, Japonii oraz Europy, podczas których zespół zaprezentował w całości utwory zawarte na albumie. To kontrowersyjne i wyjątkowe wydarzenie w historii zespołu spotkało się z różnorodnymi reakcjami publiczności. Druga część trasy miała miejsce w 2007 roku, kiedy to zespół po raz pierwszy zagościł w Indiach oraz Zjednoczonych Emiratach Arabskich, a także zagrał ważny koncert halowy w Serbii. Koncerty odbywały się głównie na stadionach sportowych oraz podczas dużych festiwali, z okazji 25-lecia wydania albumu The Number of the Beast. Zespół wykonał na żywo pięć najpopularniejszych utworów z tego legendarnego albumu. Ostatecznie trasa obejmowała 61 koncertów w 26 krajach, przyciągając około 1,75 miliona widzów.

Przebieg trasy

Od września 2006 roku muzycy rozpoczęli trasę A Matter of Life and Death World Tour 2006/07, grając wyprzedane koncerty w wielkich arenach Azji, Ameryki Północnej i Europy. Zamiast wykonywać wiele klasycznych utworów, zespół zdecydował się na zaprezentowanie całego repertuaru albumu, nawiązując do tradycji wielkich legend rocka lat 70. W Szwecji 60 tys. biletów na cztery koncerty sprzedano w zaledwie 45 minut, a podobnie sytuacja wyglądała w trakcie trasy po Wielkiej Brytanii, gdzie dziewięć koncertów zgromadziło 150 tys. widzów. Druga część trasy miała miejsce w 2007 roku i była związana z obchodami ćwierćwiecza wydania albumu The Number of the Beast. Zespół wystąpił na stadionach w Bułgarii (45 tys.), Czechach, Serbii, Słowenii, Niemczech oraz Włoszech (Stadion Olimpijski w Rzymie).

Europejska publiczność mogła ponownie zobaczyć zespół w roli headlinerów dużych festiwali, takich jak Graspop Metal Meeting, Fields of Rock, czy Heineken Jamming Festival, gdzie obecnych było 155 tys. widzów. Po raz czwarty w karierze, zespół wystąpił w Donington Park na Download Festival 2007, gdzie zgromadził niemal 85 tys. fanów.

Pierwsze koncerty Iron Maiden w Indiach oraz Zjednoczonych Emiratach Arabskich również przeszły do historii, odbywając się przed 55 tys. widzów na Bangalore Palace Grounds w Bombaju oraz jako headliner na Dubai Desert Rock Festival dla 30 tys. widzów. Bilety sprzedano w błyskawicznym tempie, co stanowiło ogromny sukces metalowej grupy w tym regionie świata.

Trasę promującą album zakończono 24 czerwca 2007 roku występem w londyńskiej Brixton Academy, z którego dochody zostały przeznaczone na fundację The Clive Burr MS Trust. Stan byłego perkusisty Iron Maiden był już bardzo poważny i niestety nie poprawił się aż do jego śmierci w 2013 roku. „Clive Aid Trust Show 2007”, podobnie jak wcześniejsze edycje, był transmitowany online, a ostatnie show dedykowane byłemu perkusiście oglądało około 200 tys. fanów „na żywo” dzięki połączeniom cyfrowym.

Supporty

  • Lauren Harris – wszystkie koncerty trasy, z wyjątkiem Skandynawii.
  • Trivium – od 12 listopada 2006 (Helsinki) do 23 grudnia 2006 (Londyn).
  • In Flames – BeastFest: Indie, ZEA, Ludwigshafen, Düsseldorf oraz europejskie festiwale 2007.
  • Stone Sour – koncert w Dubaju.
  • The Prodigy – koncert w Dubaju.
  • Bullet for My Valentine – trasa po USA i Kanadzie, europejskie festiwale 2007.
  • 3 Inches of Blood – koncert na Irvine Meadows 21 października 2006.
  • Lamb of God – europejskie festiwale 2007.
  • Evanescence – europejskie festiwale 2007.
  • Motörhead – koncert w Rzymie oraz europejskie festiwale 2007.
  • Papa Roach – koncerty w Ludwigshafen, Düsseldorfie oraz europejskie festiwale 2007.
  • Sadist – koncert w Rzymie oraz europejskie festiwale 2007.
  • Parikrama – BeastFest: Indie, ZEA, Londyn oraz europejskie festiwale 2007.
  • Mastodon – koncert w Rzymie oraz europejskie festiwale 2007.
  • Slayer – europejskie festiwale 2007.
  • Machine Head – koncert w Rzymie oraz europejskie festiwale 2007.
  • Gate Crusher – koncert w Ostrawie.
  • FTM – BeastFest: Indie.
  • AXAT – koncert w Sofii.
  • Tide – koncert w Lublanie.

Setlista

Etap pierwszy

Introdukcja: Gustav Holst „Mars, the Bringer of War” – introdukcja przed każdym koncertem trasy 2006 r.

  • „Different World”
  • „These Colours Don’t Run”
  • „Brighter Than a Thousand Suns”
  • „The Pilgrim”
  • „The Longest Day”
  • „Out of the Shadows”
  • „The Reincarnation of Benjamin Breeg”
  • „For the Greater Good of God”
  • „Lord of Light”
  • „The Legacy”
  • „Fear of the Dark”
  • „Iron Maiden”

Bisy:

  • „2 Minutes to Midnight”
  • „The Evil That Men Do”
  • „Hallowed Be Thy Name”

Uwagi: Na pierwszym etapie trasy zespół zaprezentował w całości repertuar promowanego albumu A Matter of Life and Death.

Etap drugi

Introdukcja: Gustav Holst „Mars, the Bringer of War” – introdukcja przed każdym koncertem trasy 2007 r.

  • „Different World”
  • „These Colours Don’t Run”
  • „Brighter Than a Thousand Suns”
  • „Wrathchild”
  • „The Trooper”
  • „Children of the Damned”
  • „The Reincarnation of Benjamin Breeg”
  • „For the Greater Good of God”
  • „The Number of the Beast”
  • „Fear of the Dark”
  • „Run to the Hills”
  • „Iron Maiden”

Bisy:

  • „2 Minutes to Midnight”
  • „The Evil That Men Do”
  • „Hallowed Be Thy Name”

Uwagi: Setlista koncertów drugiego etapu trasy, odbywającego się w 2007 roku, zawierała cztery (mimo zapowiadanych pięciu) najpopularniejsze kompozycje z albumu The Number of the Beast, co było związane z obchodami ćwierćwiecza jego premiery. Zespół początkowo planował zagrać siedem utworów z tej płyty, a nawet cały jej program. Utwór „Children of the Damned” został pominięty podczas czterech pierwszych koncertów 2007 roku w Dubaju, Atenach, Belgradzie i Bangalurze.

Oprawa trasy

Charakter oprawy koncertów był ściśle związany z tematyką tekstów oraz ilustracją okładkową albumu A Matter of Life and Death. Scena przypominała wielkie fortyfikacje znane z pól bitewnych obu wojen światowych. Podium oraz boczne wybiegi były dekorowane materiałami z reprodukcjami barykad, transzei, okopów oraz miejsc strzelniczych. Część z nich pokryto tkaniną przypominającą siatkę maskującą, a na przedzie sceny umieszczono autentyczne worki wypełnione piaskiem, oraz zasieki owinięte drutem kolczastym. Na deskach sceny znajdowało się tworzywo z reprodukcjami pola bitwy, w tym kałużami błota i krwi. W głębi sceny zawieszono siatkę maskującą oraz khaki tkaninę, która została rozciągnięta wzdłuż ramp świateł. Z górnej rampy przedniej zwisały fantomy spadochroniarzy z materiałowymi czaszami. Na przedzie obu wybiegów umieszczono potężne reflektory typu 'szperacz’, używane przez żołnierzy artylerii przeciwlotniczej podczas II wojny światowej.

Backdropy w tle przedstawiały malowidła związane z tematyką poszczególnych utworów albumu. Z powodu unikalnego, konceptualnego charakteru koncertów, występy planowane na 2006 rok odbywały się wyłącznie w wyselekcjonowanych arenach sportowych, co miało na celu podkreślenie ich ekskluzywności.

Maskotka zespołu, Eddie, pojawiała się podczas każdego koncertu dwukrotnie. W wersji mobilnej, jako umundurowany żołnierz (podczas „The Evil That Men Do”), a gdy centralne podium przekształcało się w ogromny czołg (podczas „Iron Maiden”), maskotka ukazywała się z wieżyczki, obserwując publiczność przez lornetkę z reflektorami LED.

W 2007 roku, gdy zespół wrócił do bardziej konwencjonalnego repertuaru, podczas „The Number of the Beast” pojawiła się mechatroniczna lalka Bafometa, znana z koncertów 2005 roku. Bruce Dickinson występował podczas wszystkich koncertów w ciemnozielonym przebraniu. System oświetleniowy został rozszerzony o boczne wybiegi estrady. Cztery mobilne rampy mogły przybierać różne formy, unosząc się, załamując, a nawet składając nad sceną. Efekty świetlne dominowały w widowisku, co spowodowało rezygnację z pirotechniki. Na wielu koncertach wykorzystywano telebimy zawieszone po obu stronach sceny.

Daty trasy

UWAGA! W wyniku aktualizacji danych, nazwy obiektów mogą nie odpowiadać stanowi pierwotnemu, znanemu z materiałów prasowych grupy.

Uwagi

  • Koncerty z 2006 roku miały bardziej kameralny charakter, odbywając się wyłącznie w arenach sportowych w wybranych miastach.
  • Po raz pierwszy w historii, zespół zagrał repertuar promowanego albumu A Matter of Life and Death w całości.
  • Grupa zaprezentowała konceptualne widowisko nawiązujące do militarystycznej tematyki albumu.
  • W ciągu 45 minut sprzedano 60 tys. biletów tylko na halowe koncerty w Szwecji.
  • Tournee w Skandynawii (11 koncertów halowych) przyciągnęło około 160 tys. widzów.
  • Koncerty w Europie sprzedawały się w ciągu minut lub godzin.
  • 9 koncertów w arenach widowiskowo-sportowych w Wielkiej Brytanii zgromadziło nawet 150 tys. widzów.
  • Trasa w wybranych miastach USA i Kanadzię była w całości wyprzedana, a areny miały pojemność 20 tys. miejsc.
  • W Earls Court odbyły się dwa wyprzedane koncerty, które zgromadziły łącznie ponad 45 tys. widzów, były to ostatnie występy grupy w tym miejscu.
  • Drugi odcinek trasy, przypadający na rok 2007, nosił tytuł „A Matter of the Beast” w nawiązaniu do ćwierćwiecza wydania kultowego albumu The Number of the Beast (1982).
  • Zespół zaprezentował wybór kompozycji z promowanego albumu oraz kilka klasyków z 1982 roku, skupiając się na koncertach festiwalowych i stadionowych.
  • Pierwszy koncert grupy w Bangalurze, Indie przyciągnął niemal 55 tys. widzów. Impreza była również pierwszym z cyklu festiwali „Beast Fest’07”, nawiązującym do 25-lecia premiery albumu The Number of the Beast.
  • Koncert w Serbii, w Centrum Wystawowym, zgromadził prawie 33 tys. widzów, co było rekordem dla wszystkich występów w tym obiekcie.
  • Koncerty na stadionach w Sofii, Ostrawie czy Rzymie przyciągały po ponad 40 tys. widzów.
  • Czwarty koncert w roli headlinera na festiwalu w Donington Park przyciągnął około 85 tys. widzów i był transmitowany w Internecie dla setek tysięcy fanów.
  • Koncert na Heineken Jammin’ Festival w Wenecji zgromadził niemal 155 tys. fanów.
  • Festiwale w Belgii, Hiszpanii i Holandii gromadziły po 55 tys. fanów.
  • Zamykający trasę koncert w Brixton Academy był ostatnim z cyklu „Clive Aid Trust”, podobnie jak wcześniejsze był transmitowany online. Ostatnie show dedykowane byłemu perkusiście Iron Maiden zobaczyło dzięki transmisji „na żywo” około 200 tys. fanów.
  • 16 koncertów, które zespół zagrał w 2007 roku, przyciągnęło łącznie 800 tys. widzów – co stanowi rekord w kontekście relacji ilości występów do średniej frekwencji.

Przypisy

Linki zewnętrzne

Iron Maiden