Gerald Rydel Simpson, urodzony 16 lutego 1967 roku w Moss Side w Manchesterze, Anglia, znany szerzej jako A Guy Called Gerald, jest brytyjskim muzykiem, producentem muzycznym oraz DJ-em.
Najbardziej rozpoznawalne utwory Geralda to jego wczesne kompozycje, które powstały na scenie acid house w końcu lat osiemdziesiątych, w tym hit „Voodoo Ray”. W tym okresie specjalizował się w muzyce techno, korzystając z kultowych urządzeń, takich jak Roland TB-303 i TR-808. Istotnie wpłynął na rozwój gatunków muzycznych takich jak jungle i drum’n’bass.
Życiorys
Twórczość Geralda była silnie inspirowana jego jamajskimi korzeniami oraz kolekcją płyt jego ojca. Pasjonował się jazzem, co skłoniło go do podjęcia studiów z zakresu nowoczesnego tańca pod koniec lat osiemdziesiątych. W okolicach 1983 roku, w okresie popularności hip-hopu i breakdance’u, Simpson zrezygnował ze studiów, aby poświęcić się muzyce elektronicznej.
Gerald rozpoczął eksperymentowanie z edytowaniem kaset oraz automatami perkusyjnymi, co doprowadziło do założenia grupy Scratchbeat Masters. Wspólnie wydali singiel „Wax On The Melt”, będący owocem współpracy z innymi grupami DJ-ów oraz z Grahamem Masseyem i Martinem Pricem, którzy później wspólnie z Geraldem utworzyli zespół 808 State. Ich debiutancki album, „Newbuild”, ukazał się w 1988 roku, ale wkrótce po tym Simpson opuścił zespół, aby skupić się na własnych projektach.
Owocem tego kroku był utwór „Voodoo Ray”, który po raz pierwszy zagrano w 1988 roku w różnych klubach, a rok później stał się hitem w Wielkiej Brytanii. Był to pierwszy utwór acid house stworzony w Anglii, który zdobył 12. miejsce na liście najlepszych utworów w 1989 roku. Ponadto, „Voodoo Ray” okazał się najlepiej sprzedającym się singlem wydanym przez niezależne wytwórnie w tamtym roku.
W 1991 roku, po wydaniu „Automanikk” przez CBS/Sony, Gerald założył własne studio nagraniowe, Juice Box Records, i rozpoczął wydawanie serii singli, które przyczyniły się do powstania muzyki jungle.
Juice Box Records
Juice Box Records było niezależnym studiem nagraniowym, które współpracowało z takimi artystami jak Goldie, Lisa May, DJ Tamsin i Finley Quaye. Studio szybko zyskało reputację jako kluczowe dla rozwoju jungle i drum’n’bass. W tym czasie Gerald wydał albumy takie jak „28 Gun Bad Boy” oraz „Black Secret Technology”. Studio zakończyło działalność w 1998 roku.
Dyskografia
Albumy
Hot Lemonade (Rham! Records 1989)
The John Peel Sessions (Strange Fruit 1989)
Automanikk (Columbia/CBS, 1990) – UK #68
Hi Life, Lo Profile (Columbia/CBS, 1990—Niewydany)
28 Gun Bad Boy (Juice Box Records 1992)
Black Secret Technology (Juice Box Records 1995) – UK #64
The John Peel Sessions – A Guy Called Gerald (Strange Fruit 1999)
Cryogenix (MP3.com 1999) (Niedostępny)
Essence (!K7 Records 2000)
To All Things What They Need (!K7 Records 2005)
Proto Acid – The Berlin Sessions (Laboratory Instinct 2006)
Tronic Jazz – The Berlin Sessions (Laboratory Instinct 2010)
Single
„Voodoo Ray” Single (Rham! Records 1988) – UK #12
„Voodoo Ray” EP (Rham! Records 1988)
„Voodoo Ray Remixes” (Warlock USA 1988)
„Voodoo Ray Remixes” (Rham! Records 1988)
„Hot Lemonade” (Rham! Records 1989)
„Hot Lemonade Youth Remixes” (Rham! Records 1989)
„The Peel Sessions” EP (Strange Fruit 1989)
„Trip City” (1989)
„FX” / „Eyes of Sorrow” (1989) – UK #52
„FX Mayday Mix” (CBS/Sony 1989)
„FX Elevation Mix” (CBS/Sony 1989)
„The Peel Sessions” EP (USA 1990)
„Automanikk (Just 4 U Gordon Mix” EP USA 1990)
„Automanikk (Bass Overload Mix” EP USA 1990)
„Emotions Electric” (Juice Box Records 1990)
„Disneyband / Anything” (Juice Box Records 1991)
„Nowhere to Run” – Inertia (Black Out Records 1991)
„Digital Bad Boy” (Juice Box Records 1992)
„Cops” (Juice Box Records 1992)
„Ses Makes You Wise” (Juice Box Records 1992)
„The Musical Magical Midi Machine” (Juice Box Records 1992)
„Changing” (Juice Box Records 1992)
„I Feel The Magic” (Juice Box Records 1993)
„Strange Love” – Ricky Rouge (Juice Box Records 1993)
„Strange Love Remixes” – Ricky Rouge (Juice Box Records 1993)
„When You Took My Love” – Ricky Rouge (Juice Box Records 1993)
„De Ja Vu” – Ricky Rouge (Juice Box Records 1993)
„Song For Every Man” – Ricky Rouge (Juice Box Records 1993)
„Satisfaction” – Inertia (Juice Box Records 1993)
„Fragments” – Inertia (Juice Box Records 1993)
„Too Fucked to Dance” – Inertia (Juice Box Records 1993)
„The Glok” (Juice Box Records 1993)
„Nazinji-zaka” (Juice Box Records 1993)
„Darker Than I Should Be” (Juice Box Records 1993)
„Finley’s Rainbow” (Juice Box Records 1995)
„Finley’s Rainbow Remixes” (Juice Box Records 1995)
„So Many Dreams” (Juice Box Records 1996)
„The Curse Of Voodoo Ray” Promo (Juice Box Records 1996)
„Radar Systems” (Juice Box Records 1998)
„Fever” (!K7 2000)
„Humanity” (!K7 2000)
„First Try” (!K7 2005)
„Flo-ride” (Sugoi 2005)
„Is Man In Danger” (Protechshon 2005)
„Sufistifunk” (Sugoi 2006)
„Time to Jak” (Sender 2006)
„Proto Acid / The Berlin Sessions 1” (Laboratory Instinct 2006)
„Proto Acid / The Berlin Sessions 2” (Laboratory Instinct 2006)
„In Ya Head” (w wykonaniu z Mia) (Perlon Records PERL71 2008)
„Tronic Jazz / The Berlin Sessions 1” (Laboratory Instinct 2010)
„Tronic Jazz / The Berlin Sessions 2” (Laboratory Instinct 2010)
„Tronic Jazz / The Berlin Sessions 3” (Laboratory Instinct 2010)
„Tronic Jazz / The Berlin Sessions 4” (Laboratory Instinct 2010)
Albumy (współpraca)
Newbuild – 808 State (Creed 1988)
Prebuild – 808 State (Rephlex 2005)
Single (współpraca)
„Let Yourself Go” – 808 State (1988)
„Dream 17” – Annette (Deconstruction 1988)
„Massage-A-Rama” – Lounge Jays (1989)
„Born In The North” – US (Wooden 1989)
„Energy” – The Two G’$ (Juice Box Records 1995)
„Black Gravity” – wykonano z Herbie Hancock / Bill Laswell (2001)
Linki zewnętrzne
Wywiad (2003)
Dyskografia artysty na Discogs