A fortiori

A fortiori

Wnioskowanie a fortiori (z łac. idiomu argumentum a fortiori) to termin stosowany głównie w kontekście prawnym, teologicznym i matematycznym, oznaczający:

  • „z mocniejszego na słabsze”
  • „tym bardziej”
  • „tym więcej” względnie „tym mniej”
  • „z bardziej przekonującego powodu”

Celem tego wnioskowania jest wyrażenie dowodu jakiegoś twierdzenia poprzez już udowodnione, mocniejsze twierdzenie. Metoda ta może być również określana jako wnioskowanie „tym bardziej” (przykład: jeśli jazda rowerem jest zakazana, to tym bardziej zakazana jest jazda pojazdami mechanicznymi).

Wnioskowanie a fortiori jest najczęściej wykorzystywane do wzmocnienia argumentacji, a czasami może być używane do pozorowania logicznego wniosku tam, gdzie go nie ma (tzw. petitio principii).

Termin a fortiori prawdopodobnie ma swoje korzenie w hebrajskiej retoryce, a dokładniej w metodzie argumentacji zwanej KaL VA-HOMER (dosłownie „od lżejszego do cięższego”).

Wnioskowanie „tym bardziej”

W ramach wnioskowania „tym bardziej” można wyróżnić dwa rodzaje wnioskowania:

  • a maiore ad minus: wnioskowanie z większego na mniejsze. Oznacza to, że jeśli wolno więcej, to tym bardziej wolno mniej. Przykładem może być sytuacja, w której urząd ma prawo odrzucić podanie, więc tym bardziej może je przyjąć warunkowo.
  • a minore ad maius: wnioskowanie z mniejszego na większe. W tym przypadku, jeżeli coś, co jest mniejsze, jest zabronione, to tym bardziej zakazane jest działanie, które sięga jeszcze dalej. Na przykład, jeśli zakazano przekraczania prędkości 50 km/h, to tym bardziej nie wolno jechać z prędkością 100 km/h. „Jeżeli autor reportażu relacjonuje wydarzenie w sposób niezgodny z rzeczywistością i przypisuje uczestnikom nieprawdziwe cechy, działa nierzetelnie w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26.01.1984 r. – Prawo prasowe (Dz.U. z 2018 r. poz. 1914), tym bardziej gdy pomawia osoby o niewłaściwe postępowanie.”

A fortiori w debatach relatywistycznych

Wnioskowanie a fortiori stanowi kontrowersyjny temat w filozoficznych debatach relatywistycznych, ponieważ pojawia się w nim istotna forma argumentacji hermeneutycznej w Talmudzie, znana jako Kol va-homer. Autorzy tacy jak Daube, który w 1949 roku wprowadził tezę o zasadniczo jednakowej formie wnioskowania a fortiori i Kol va-homer, oraz Gabbay, który broni kulturowej niezmienności rozumu, stoją w opozycji do relatywistycznych argumentów, które prezentuje m.in. Eilberg-Schwartz, argumentując na rzecz ograniczenia – uwarunkowanego kulturowo – obowiązywania logiki.

Przypisy

Literatura

Grabenhorst, Thomas K.: Das argumentum a fortiori, Verlag „Peter Lang” 1990 ISBN 3-631-43261-5

Schneider: Logik für Juristen, s. 158 nn.