A.D. 2044
A.D. 2044 to gra przygodowa, która została stworzona i wydana przez firmę LK Avalon. Jej pierwsza wersja zadebiutowała w 1991 roku na 8-bitowych komputerach Atari.
Pięć lat później, 9 września 1996 roku, LK Avalon wypuściło nową wersję gry, która opierała się na podobnym scenariuszu, lecz z nowoczesną oprawą graficzną, dedykowaną komputerom PC działającym na systemie Windows 95. Była to pierwsza polska gra komputerowa wydana na dwóch płytach CD, z grafiką trójwymiarową. Obie wersje były dziełem Rolanda Pantoły.
Fabuła
Akcja gry rozgrywa się w roku 2044 i w głównej mierze czerpie inspiracje z polskiej komedii Seksmisja. Gracz wciela się w mężczyznę, który poddaje się hibernacji, ale budzi się wiele lat później w świecie zdominowanym przez kobiety. Jego celem jest zmiana tego porządku i przywrócenie mężczyzn do władzy.
Wersja na 8-bitowe Atari
Roland Pantoła był głównym twórcą pierwszej wersji gry. To typowa gra przygodowa w stylu point and click. Na ekranie widoczne jest pomieszczenie, w którym gracz się znajduje, a także automatycznie generowana mapa oraz ekwipunek. W przeciwieństwie do wcześniejszych gier przygodowych, interakcja z grą odbywa się za pomocą joysticka. Pantoła pracował nad grą przez blisko rok.
Wersja na komputery PC
Wersja z 1996 roku była inspirowana popularnymi w tamtym okresie grami przygodowymi na płytach CD, takimi jak The 7th Guest. Roland Pantoła był odpowiedzialny za stworzenie silnika gry, wszystkich animacji oraz przeważającej części grafiki. Gra zajmowała dwie płyty CD, a jej oprawa wizualna była prerenderowana. Za grafikę odpowiadała Danuta Sieńkowska, a w końcowej fazie produkcji do zespołu dołączyli Robert Ożóg i Krzysztof Bar. Twórcy przyznawali się do inspiracji filmem Seksmisja w napisach początkowych, jednak nie korzystali z pierwowzoru tak dosłownie jak w wersji na Atari XL/XE, wykazując większą odpowiedzialność społeczną w korzystaniu z kultury.
W ramach promocji zorganizowano kampanię na niespotykaną dotąd w Polsce skalę – reklamy gry pojawiały się w niemal wszystkich czasopismach komputerowych w kraju. Wydawca reklamował grę hasłem, że XXI wiek zacznie się w 1996 roku. Produkcja została uznana za grę roku na targach Gambleriada 1996.
Pierwsze demo zostało przygotowane w rozdzielczości 320×400, z myślą o komputerze z procesorem Intel 80386. Początkowo przewidywano, że gra zajmie 20 dyskietek, a nie nośnik CD-ROM. Dubbing do gry wykonali aktorzy teatralni.