9. ceremonia wręczenia Oscarów

9. ceremonia wręczenia Oscarów miała miejsce 4 marca 1937 roku w Hotelu Biltmore w Los Angeles. Prowadzącym wydarzenie był George Jessel.

Laureaci i nominowani

Aby wyróżnić zwycięzców w poszczególnych kategoriach, ich nazwiska zostały zapisane pogrubioną czcionką oraz umieszczone na początku listy (tj. poza kolejnością nominacji w oficjalnych zestawieniach).

Najlepszy Film

  • Wytwórnia: Metro-Goldwyn-Mayer − Wielki Ziegfeld
  • Wytwórnia: Warner Bros. − Anthony Adverse
  • Wytwórnia: Samuel Goldwyn Studio − Dodsworth
  • Wytwórnia: Metro-Goldwyn-Mayer − Romantyczna pułapka
  • Wytwórnia: Columbia − Pan z milionami
  • Wytwórnia: Metro-Goldwyn-Mayer − Romeo i Julia
  • Wytwórnia: Metro-Goldwyn-Mayer − San Francisco
  • Wytwórnia: Cosmopolitan Productions − Pasteur
  • Wytwórnia: Metro-Goldwyn-Mayer − Opowieść o dwóch miastach
  • Wytwórnia: Universal Studios − Penny

Najlepszy Aktor

  • Paul Muni − Pasteur
  • Gary Cooper − Pan z milionami
  • Walter Huston − Dodsworth
  • William Powell − Mój pan mąż
  • Spencer Tracy − San Francisco

Najlepsza Aktorka

  • Luise Rainer − Wielki Ziegfeld
  • Irene Dunne − Teodora robi karierę
  • Gladys George − Valiant Is the Word for Carrie
  • Carole Lombard − Mój pan mąż
  • Norma Shearer − Romeo i Julia

Najlepszy Aktor Drugoplanowy

  • Walter Brennan − Prawo młodości
  • Mischa Auer − Mój pan mąż
  • Stuart Erwin − Pigskin Parade
  • Basil Rathbone − Romeo i Julia
  • Akim Tamiroff − Żółty skarb

Najlepsza Aktorka Drugoplanowa

  • Gale Sondergaard − Anthony Adverse
  • Beulah Bondi − Tylko raz kochała
  • Alice Brady − Mój pan mąż
  • Bonita Granville − Ich troje
  • Marija Uspienskaja − Dodsworth

Najlepszy Reżyser

  • Frank Capra − Pan z milionami
  • William Wyler − Dodsworth
  • Robert Z. Leonard − Wielki Ziegfeld
  • Gregory La Cava − Mój pan mąż
  • W.S. Van Dyke − San Francisco

Najlepsze materiały do scenariusza

  • Pierre Collings i Sheridan Gibney − Pasteur
  • Norman Krasna − Jestem niewinny
  • William Anthony McGuire − Wielki Ziegfeld
  • Robert Hopkins − San Francisco
  • Adele Comandini − Penny

Najlepszy Scenariusz Adaptowany

  • Pierre Collings i Sheridan Gibney − Pasteur
  • Frances Goodrich i Albert Hackett − Od wtorku do czwartku
  • Sidney Howard − Dodsworth
  • Robert Riskin − Pan z milionami
  • Eric Hatch i Morris Ryskind − Mój pan mąż

Najlepsze Zdjęcia

  • Tony Gaudio − Anthony Adverse
  • Victor Milner − Żółty skarb
  • George Folsey − Tylko raz kochała

Najlepsza Scenografia i Dekoracja Wnętrz

  • Richard Day − Dodsworth
  • Anton Grot − Anthony Adverse
  • Cedric Gibbons, Eddie Imazu i Edwin B. Willis − Wielki Ziegfeld
  • William S. Darling − Trafalgar
  • Albert S. D’Agostino i Jack Otterson − Brutal
  • Cedric Gibbons, Frederic Hope i Edwin B. Willis − Romeo i Julia
  • Perry Ferguson − Żywe cienie

Najlepszy Dźwięk

  • Metro-Goldwyn-Mayer Studio Sound Department, szef: Douglas Shearer − San Francisco
  • 20th Century-Fox Studio Sound Department, szef: E.H. Hansen − Banjo na moich kolanach
  • Warner Bros. Studio Sound Department, szef: Nathan Levinson − Szarża lekkiej brygady
  • United Artists Studio Sound Department, szef: Thomas T. Moulton − Dodsworth
  • Hal Roach Studio Sound Department, szef: Elmer A. Raguse − General Spanky
  • Columbia Studio Sound Department, szef: John Livadary − Pan z milionami
  • Paramount Studio Sound Department, szef: Franklin B. Hansen − Legia zatraceńców
  • RKO Radio Studio Sound Department, szef: J.O. Aalberg − That Girl from Paris
  • Universal Studio Sound Department, szef: Homer G. Tasker − Penny

Najlepsza Piosenka

  • „The Way You Look Tonight” − Lekkoduch − muzyka: Jerome Kern, słowa: Dorothy Fields
  • „Did I Remember” − Suzy − muzyka: Walter Donaldson, słowa: Harold Adamson
  • „I’ve Got You Under My Skin” − Królowa tańca − muzyka i słowa: Cole Porter
  • „A Melody from the Sky” − Szlak Samotnej Sosny − muzyka: Louis Alter, słowa: Sidney Mitchell
  • „Pennies from Heaven” − Miedziaki z nieba − muzyka: Arthur Johnston, słowa: Johnny Burke
  • „When Did You Leave Heaven” − Kariera panny Joanny − muzyka: Richard A. Whithing, słowa: Walter Bullock

Najlepsza Muzyka

  • Warner Bros. Studio Music Department, szef: Leo Forbstein, muzyka: Erich Wolfgang Korngold − Anthony Adverse
  • Warner Bros. Studio Music Department, szef: Leo Forbstein, muzyka: Max Steiner − Szarża lekkiej brygady
  • Selznick International Pictures Music Department, szef: Max Steiner, muzyka: Max Steiner − Ogród Allaha
  • Paramount Studio Music Department, szef: Boris Morros, muzyka: Werner Janssen − Żółty skarb
  • RKO Radio Studio Music Department, szef: Nathaniel Shilkret, muzyka: Nathaniel Shilkret − Żywe cienie

Najlepszy Montaż

  • Ralph Dawson − Anthony Adverse
  • Edward Curtiss − Prawo młodości
  • William S. Gray − Wielki Ziegfeld
  • Barbara McLean − Trafalgar
  • Conrad A. Nervig − Opowieść o dwóch miastach
  • Otto Meyer − Teodora robi karierę

Najlepszy Asystent Reżysera

  • Jack Sullivan − Szarża lekkiej brygady
  • William Cannon − Anthony Adverse
  • Eric G. Stacey − Ogród Allaha
  • Clem Beauchamp − Ostatni Mohikanin
  • Joseph Newman − San Francisco

Najlepszy Reżyser Numeru Tanecznego

  • Seymour Felix − „A Pretty Girl Is Like a Melody” z filmu Wielki Ziegfeld
  • Busby Berkeley − „Love and War” z filmu Gold Diggers of 1937
  • Bobby Connolly − „1000 Love Songs” z filmu Cain i Mabel
  • Dave Gould − „Swingin’ the Jinx” z filmu Królowa tańca
  • Jack Haskell − „Skating Ensemble” z filmu One in a Million
  • Russell Lewis − „The Finale” z filmu Tańczący pirat
  • Hermes Pan − „Bojangles” z filmu Lekkoduch

Najlepszy Krótkometrażowy Film Animowany

  • Walt Disney − Kuzyn ze wsi (z serii Silly Symphonies)
  • Harman-Ising Pictures − The Old Mill Pond (z serii Happy Harmonies)
  • Paramount − Sinbad the Sailor (z serii ComiColor Cartoons)

Najlepszy Krótkometrażowy Film na Jednej Rolce

  • Hal Roach − Bored of Education (z serii Our Gang)
  • Paramount − Moscow Moods (z serii Headliners)
  • Pete Smith − Wanted, a Master (z serii Pete Smith Specialties)

Najlepszy Krótkometrażowy Film na Dwóch Rolkach

  • Metro-Goldwyn-Mayer − The Public Pays (z serii Crime Doesn’t Pay)
  • Warner Bros. − Double or Nothing (z serii Broadway Brevities)
  • RKO Radio Pictures − Dummy Ache (z serii Edgar Kennedy Comedies)

Najlepszy Krótkometrażowy Film Kolorowy

  • Warner Bros. − Give Me Liberty (z serii Broadway Brevities)
  • Metro-Goldwyn-Mayer − La Fiesta de Santa Barbara (z serii Musical Revues)
  • Paramount − Popular Science J-6-2

Oscary honorowe i specjalne

  • March of Time − za rewolucyjny wkład w kronikę filmową oraz wkład w rozwój sztuki filmowej
  • W. Howard Greene i Harold Rosson − za zastosowanie kolorowych zdjęć w filmie Ogród Allaha

Nagrody Naukowe i Techniczne

Klasa I

  • Douglas Shearer i Metro-Goldwyn-Mayer Studio Sound Department − za rozwój praktycznego dwukierunkowego systemu głośników oraz systemu rejestracji dźwięku push-pull klasy A

Klasa II

  • E.C. Wente i Bell Telephone Laboratories − za wielokomorowy głośnik tubowy wysokiej częstotliwości oraz odbiornik
  • RCA Manufacturing Company Inc. − za obrotowy stabilizator dźwięku

Klasa III

  • RCA Manufacturing Company Inc. − za rozwój metody zapisu i drukowania dźwięku wykorzystującej ograniczoną częstotliwość (tzw. zapis ultrafioletowy)
  • Electrical Research Products Inc. − za przenośny kanał zapisu ERPI „Type Q”
  • RCA Manufacturing Company Inc. − za projekt i specyfikację drukarki non-slip
  • United Artists Studio Corporation − za rozwój praktycznej, wydajnej oraz cichej maszyny wiatrowej

Linki zewnętrzne

Informacje o ceremonii (ang.)