9 Batalion Inżynieryjny (USA)

9 Batalion Inżynieryjny

9 Batalion Inżynieryjny (ang. 9th Engineer Battalion) to jednostka inżynieryjna armii Stanów Zjednoczonych, która obecnie wchodzi w skład 2 Pancernej Brygadowej Grupy Bojowej 3 Dywizji Piechoty.

Historia

Jednostka została założona 15 maja 1917 roku w ramach Armii Zwykłej jako 2 konny batalion inżynieryjny. Zorganizowano ją 21 maja 1917 w Camp Newton D. Baker w El Paso w Teksasie, gdzie spędziła pierwsze lata swojej działalności, służąc w Camp Stewart w Teksasie. 27 listopada 1917 roku batalion został przydzielony do 15 Dywizji Kawalerii.

Po zakończeniu I wojny światowej, 22 maja 1919 roku batalion został zwolniony z przydziału do 15 Dywizji Kawalerii, a 1 października 1921 roku zlikwidowano go w Fort Sam Houston w Teksasie. Kompania A została przeniesiona do Fort Riley w Kansas, gdzie 24 marca 1923 roku została przydzielona do 2 Dywizji Kawalerii, aby wspierać szkolenie oraz działalność inżynieryjną szkoły kawalerii w latach 1923–1930. Tam 19 kwietnia 1930 roku jednostka została dezaktywowana.

W wyniku wybuchu II wojny światowej, batalion został aktywowany 1 listopada 1941 roku w Fort Riley. 15 lipca 1942 roku przeszedł reorganizację i został przemianowany na 9th Armored Engineer Battalion, jednocześnie zostając przeniesionym z 2 Dywizji Kawalerii do 9 Dywizji Pancernej. We wrześniu 1944 roku batalion przeniósł się z tymczasowej bazy w Anglii do Francji, gdzie zapewniał wsparcie dla ruchu 9 Dywizji w całym kraju. W rejonie Schoenfels-Wilwerdange-Bissen po raz pierwszy nawiązał kontakt z wrogiem. W grudniu 1944 roku uczestniczył w bitwie o wybrzuszenie, a Kompania C wyróżniła się podczas obrony Bastogne, za co otrzymała Distinguished Unit Citation.

7 marca 1945 roku, wykorzystując sprzyjające okoliczności, Amerykanie z 9 Dywizji Pancernej zajęli jedyny nienaruszony most na Renie w mieście Remagen. Niewielki oddział Kompanii B, mimo ostrzału, przystąpił do rozbrajania ładunków wybuchowych mających na celu zniszczenie mostu. Pomimo kilku detonacji, most przetrwał, a Kompania B zabezpieczyła przyczółek po drugiej stronie. Następnego dnia Kompania C utrzymała most w ruchu, pomimo intensywnego ostrzału artyleryjskiego i ataków powietrznych, które uszkodziły konstrukcję. W ciągu następnych dziesięciu dni, sześć dywizji i 25 tys. amerykańskich żołnierzy utworzyło przyczółek po wschodniej stronie rzeki. 22 marca most Ludendorffa zawalił się pod wpływem niemieckich bombardowań.

Po kapitulacji Niemiec, żołnierze 9 batalionu założyli stanowisko dowodzenia w bawarskim mieście Bayreuth. Kompania A rozlokowała się w Coburgu, Kompania B w Kulmbach, a Kompania C w Hof. Pod koniec 1945 roku batalion opuścił Niemcy, a po powrocie do USA 13 października 1945 roku został dezaktywowany w Camp Patrick Henry w stanie Wirginia.

17 grudnia 1951 roku batalion został przeprojektowany na 9th Engineer Combat Battalion i zwolniony z przydziału do 9 Dywizji Pancernej. Następnie, 21 stycznia 1952 roku, został aktywowany w Fort Lewis w stanie Waszyngton. 10 czerwca 1953 roku jednostka została ponownie przeprojektowana na 9 batalion inżynieryjny, który jesienią 1956 roku zastąpił 35 batalion w Kitzingen w Niemczech, a w ciągu następnego roku przeniósł się do Aschaffenburga.

9 batalion inżynieryjny powrócił do działań bojowych w 1990 roku, wspierając operację Pustynna Tarcza, a w 1991 roku brał udział w operacji Pustynna Burza, wspierając 1 Dywizję Piechoty w przekraczaniu pustyni i pomagając w wyzwoleniu Kuwejtu. Po zakończeniu misji i powrocie do Aschaffenburga, 16 października 1991 roku został przydzielony do 3 Dywizji Piechoty. 15 sierpnia 1992 roku batalion został dezaktywowany i zwolniony z przydziału do 3 Dywizji Piechoty. 16 lutego 1996 roku ponownie został przydzielony do 1 Dywizji Piechoty i aktywowany w Schweinfurt w Niemczech. W październiku 1996 roku rozlokował się wraz z 2 Brygadą 1 Dywizji Piechoty w ramach Sił Stabilizacyjnych NATO, wspierając operacje Joint Endeavour i Joint Guard w Bośni i Hercegowinie. Batalion powrócił do Schweinfurt w kwietniu 1997 roku.

W czerwcu 1999 roku batalion został rozmieszczony w Kosowie jako część zespołu zadaniowego Falcon, a do Schweinfurt wrócił w grudniu 1999 roku.

Przypisy

Bibliografia

Lineages and Honors Information 9 BEB

9th Engineer Battalion „Gilas”

Przeczytaj u przyjaciół: