8½
8½ (wł. Otto e mezzo) to czarno-biały włoski film psychologiczny z roku 1963, wyreżyserowany przez Federica Felliniego, z Marcellem Mastroiannim w roli głównej. Film ten często uważany jest za jeden z najlepszych oraz najbardziej inspirujących i wpływowych dzieł w historii zarówno kina europejskiego, jak i światowego.
Tytuł odnosi się do faktu, że jest to „ósmy i pół” film Felliniego. Reżyser wcześniej zrealizował sześć pełnometrażowych produkcji, dwa krótkie filmy oraz współpracował z Albertem Lattuadą przy jednym projekcie, który liczy się jako „pół” filmu.
Film zdobył dwie nagrody Oscara: za najlepszy film nieanglojęzyczny oraz za najlepsze kostiumy.
Treść
Film otwiera symboliczna scena ukazująca sen o nieludzkości cywilizacji: reżyser Guido jest uwięziony w swoim samochodzie, który utknął w zatłoczonym tunelu. Nie może otworzyć drzwi ani uchylić szyby. W obliczu paniki i słabości dusi się, podczas gdy otoczenie pozostaje zupełnie obojętne. W ostatniej chwili przebija dach swojego pojazdu, ucieka, wznosi się ponad wszystko i odlatuje w dal.
Fabuła tego delirycznego obrazu jest właściwie nieobecna. Główny bohater, który przypomina samego Felliniego, zobowiązał się do nakręcenia nowego filmu. Miał to być ostry komentarz na temat egoistycznego społeczeństwa, kończący się ostateczną ucieczką nielicznych sprawiedliwych z miejsca zagłady. Prace nad filmem już ruszyły: wytwórnia uruchomiła ogromną machinę, zbudowano olbrzymie dekoracje, zaangażowano aktorów, ustalono datę rozpoczęcia zdjęć – wszyscy czekają. Tymczasem reżyser nie ma jeszcze żadnego pomysłu. W stanie intelektualnej pustki analizuje swoje życie, wspominając kluczowe momenty i wpływ bliskich mu kobiet. Chciałby wyrazić wszystkie swoje myśli, mimo że nie ma nic do powiedzenia; jednak prawdziwy artysta zawsze znajdzie sposób, by opowiedzieć, dlaczego milczy. W obrazie stworzonym przez Felliniego rzeczywistość splata się z marzeniami, wspomnieniami z dzieciństwa oraz wizjami fragmentów przyszłego filmu.
Dzieło to w zasadzie tylko częściowo opisuje rzeczywistość, a reszta fabuły składa się z „ubocznych komentarzy mędrców i głupców, wspomnień z młodości, naiwności symboli, koszmarów, marzeń, nieuświadomionych lęków, wyrzutów sumienia oraz niewysłowionych pragnień”.
Obsada
- Marcello Mastroianni – reżyser Guido Anselmi
- Anouk Aimée – Luisa, jego żona
- Sandra Milo – Carla, jego kochanka
- Claudia Cardinale – Claudia, gwiazda filmowa
- Rosella Falk – Rossella, przyjaciółka Luisy
- Elisabetta Catalano – Matilda, siostra Luisy
- Mario Pisu – Mario Mezzabotta, przyjaciel Guida
- Barbara Steele – Gloria Morin, nowa przyjaciółka Mezzabotty
- Madeleine Lebeau – Madeleine, francuska aktorka
- Caterina Boratto – tajemnicza kobieta
- Guido Alberti – Pace, producent filmu
- Mario Conocchia – Conocchia, dyrektor produkcji
- Jean Rougeul – Carini Daumier, krytyk filmowy
- Eugene Walter – amerykański dziennikarz
- Gilda Dahlberg – jego żona
- Giuditta Rissone – matka Guida
- Annibale Ninchi – ojciec Guida
- Tito Masini – kardynał
- Mary Indovino – jasnowidzka Maya
- Yvonne Casadei – Jacqueline Bonbon, była tancerka kabaretowa
- Eddra Gale – Saraghina
- Nadia Sanders – Nadine
- Olimpia Cavalli – Olimpia
Oceny i interpretacje
Surrealistyczny komediodramat Felliniego został odebrany jako przykład kina autorskiego, które osiągnęło całkowity autotematyzm. Krytyczny, z dużą dozą ironii portret reżysera, charakteryzującego się skrajnym egocentryzmem, interpretowano jako wyraz skruchy środowiska filmowców wobec otaczającego świata; zwracano uwagę na szczerość samokrytycznej wypowiedzi Felliniego. Jako film o podobnym spojrzeniu i licznych zbieżnościach z 8½ wskazywano Wszystko na sprzedaż Andrzeja Wajdy. Innym dziełem europejskiej kinematografii, które można zakwalifikować do tej samej kategorii, jest Noc amerykańska François Truffauta, ukazująca jednak bardziej autoportret reżysera w trakcie pracy.
W roku 1995, z okazji stulecia powstania kina, film Felliniego znalazł się na watykańskiej liście 45 filmów fabularnych, które promują szczególne wartości religijne, moralne lub artystyczne.
Nagrody
- 1964 – Federico Fellini, Oscar za najlepszy film nieanglojęzyczny
- 1964 – Piero Gherardi, Oscar za najlepsze kostiumy
- 1964 – Federico Fellini, (nominacja) Oscar za najlepszego reżysera
- 1964 – Federico Fellini, Ennio Flaiano, Tullio Pinelli, Brunello Rondi (nominacja) Oscar za najlepszy scenariusz oryginalny
- 1964 – Piero Gherardi, (nominacja) Oscar za najlepszą scenografię
- 1964 (nominacja) – BAFTA za najlepszy film obcojęzyczny
Przypisy
Bibliografia
Jerzy Płażewski: Historia filmu (1895-2000). Warszawa: Książka i Wiedza, 2001, ISBN 83-05-13190-4, s. 258-259