7th Sea
7th Sea (ang. Siódme Morze) to gra fabularna, która zadebiutowała w 1999 roku dzięki wydawnictwu AEG, a w Polsce została wydana w 2004 roku przez Wolf Fang. Aktualnie zarówno w Polsce, jak i w USA linia wydawnicza jest wstrzymana.
W 7th Sea uczestnicy przyjmują role Bohaterów, którzy stawiają czoła Łotrom i eksplorują kontynent Thei, nawiązujący do XVII-wiecznej Europy pod względem kształtu i głównych państw. Gra osadzona jest w atmosferze filmów o szpadach, ale pozwala również na rozgrywki w innych klimatach, takich jak dark fantasy, horror, baśnie oraz intrygi. System gry korzysta z powszechnych stereotypów i wyobrażeń kulturowych, co tworzy bogaty świat.
W 2016 roku miała miejsce premiera drugiej edycji gry, która została sfinansowana na platformie Kickstarter.
Oprócz tego wydano kolekcjonerską grę karcianą osadzoną w uniwersum 7th Sea.
Świat gry
Akcja gry toczy się na kontynencie zwanym Theą, który w pewnym zakresie przypomina Europę z XVI, XVII i XVIII wieku. Państwa na tym kontynencie są wzorowane na rzeczywistych nacjach.
Na północy kontynentu znajduje się wyspiarskie królestwo Avalon, znane również jako Trójkrólestwo Avalonu, Szocji i Inlandii, które stanowi odzwierciedlenie Zjednoczonego Królestwa. Rządzi nim królowa Elaine, ciesząca się sympatią zarówno swoich poddanych, jak i potężnych istot zwanych Sidhe. Kraj ten jest krainą baśni i magii, inspirowaną ludowymi wierzeniami oraz legendami arturiańskimi z epoki elżbietańskiej.
Na południe od Avalonu, na stałym lądzie, leży Cesarstwo Montaigne, które obecnie stanowi największą potęgę polityczną i militarną Thei. Na jego czele stoi l’Empereur Leon Alexandre du Montaigne. Kraj ten to mieszanka Francji z okresu panowania Ludwika XIV oraz wczesnych zwycięstw Napoleona.
Eisen to zniszczony przez wojnę kraj, przypominający Cesarstwo Niemieckie. Atmosfera w tej części Thei jest ponura, a mieszkańcy zmagają się z skutkami Wojny o Krzyż, odpowiednika naszej Wojny Trzydziestoletniej. Rządzą tu książęta znani jako Eisenfurst, a szlachta korzysta z broni i zbroi wykonanych z dracheneisen – niezwykłego metalu, który jest lekki jak piórko (zbroje z dracheneisen ważą 25% wagi stalowych) i twardy jak skała. W lasach czają się również groźne Dracheny. Przedmioty z dracheneisen nie korodują, nie ulegają zużyciu, a po ich uformowaniu nie można ich modyfikować.
Castille jest odpowiednikiem Hiszpanii, rozbitym i częściowo zajętym przez sąsiednie Montaigne. Kraj ten zmaga się z groźbą zagłady ze strony Montaigne. Wolność narodu ogranicza również inkwizycja powołana przez Kościół Watykański, którego Castille jest siedzibą. Wiele tajnych stowarzyszeń, takich jak Los Vagos, walczy o przywrócenie niepodległości. Obecnie królem Castille jest Dobry Król Sandoval, który ma 16 lat.
Vodacce to odpowiednik Włoch, w którym szczególnie uwydatniono cechy Rzymu i Wenecji. To najwięcej makiaweliczne z narodów Thei, będące domem dla czarownic władających magią Sorte, wszechobecnych kurtyzan i knujących książąt. Mimo tej mrocznej strony, Vodacce to również potęga handlowa, konkurująca z Vendel. Kraj ten nie uznaje gilderów, pierwszej na świecie waluty papierowej honorowanej w północnej części Thei. Na Południu, na Zakazanym Morzu, znajdują się siedem wysp siedmiu książąt Vodacce, pełniących rolę centrów życia towarzyskiego i politycznego. Największym miastem lądowym jest Noma, odpowiednik Rzymu, a Vodacce de facto posiada 7 stolic.
Vendel, druga co do wielkości potęga handlowa Thei, powstała na zgliszczach cywilizacji Vestenmannavnjarów. W uniwersum 7th Sea odpowiada Danii i Niderlandom, podczas gdy Vestenmannavnjarowie to wikingowie z Norwegii, Szwecji, Islandii i Grenlandii. Vendel emituje najważniejszą walutę, akceptowaną w niemal całej Thei – gildera.
Usuria nawiązuje do Rosji oraz republik byłego ZSRR. To ogromny kraj, ale technologicznie znacznie zacofany w porównaniu do reszty Thei.
Sarmatian Commonwealth to jedno z państw wprowadzonych w drugiej edycji, które powstało z unii Rzeczypospolitej oraz Curoni. Wyróżnia się dwiema cechami: panującą tam demokracją szlachecką oraz tym, że wszyscy obywatele tego kraju otrzymali szlachectwo, które nadano im, gdy nieodpowiedzialność szlachty niemal doprowadziła do upadku państwa. Inspiracją dla Sarmatian Commonwealth była Rzeczpospolita Obojga Narodów.
Oprócz wymienionych powyżej głównych nacji istnieją także Inlandia (odpowiednik Irlandii) i Szocja (odpowiednik Szkocji), które tworzą Trójkrólestwo pod przewodnictwem Avalonu, Sułtanat Półksiężyca (Imperium Osmańskie), Kitaj (Chiny/Korea/Tybet) oraz Archipelag Zmierzchu (Karaiby).
Szkoły Szermiercze
Każdy szermierz w 7th Sea przynależy do konkretnej szkoły szermierczej.
Magia w 7th Sea
Magia w 7th Sea ma długą historię. W wielu częściach świata jest zakazana, a jej przejawy są tępione przez inkwizycję tam, gdzie ma ona władzę. Magia w tym systemie jest ściśle związana z arystokratycznym pochodzeniem. Eisen i Castille nie posiadają magicznego dziedzictwa opisanego w Podręczniku Gracza. Pojawiają się one dopiero w zagranicznych rozszerzeniach. Przedstawiciele władający magią z tych krajów oficjalnie zostali zlikwidowani.
Oto magii publikowane w zagranicznych rozszerzeniach:
Niektóre rodzaje magii są dostępne poprzez tajne stowarzyszenia:
Przypisy
Linki zewnętrzne
Oficjalna polska strona 7th Sea