Lokomotywa 755
Lokomotywa spalinowa 755 została zaprezentowana w 1998 roku podczas obchodów 150-lecia kolei na Słowacji. Wyróżnia się futurystycznym wzornictwem.
Charakterystyka
Model 755 stanowi zmodernizowaną wersję wcześniejszych lokomotyw z serii 750, 753 i 754, które były produkowane w Martinskych Mechatronickich Závodach w Martinie na Słowacji. Jej pudło wykonano z poliestru, natomiast kabina maszynisty ma modułową konstrukcję. Wyposażona jest w 12-cylindrowy silnik wysokoprężny z doładowaniem, który współpracuje z dwiema prądnicami prądu przemiennego. Posiada również elektroniczną rezystancję wzbudzania oraz regulację zasilania o mocy 1200 kW, przeznaczonego do potrzeb trakcyjnych oraz zasilania urządzeń pomocniczych. Lokomotywa została wyposażona w sprężarkę śrubową wentylatorów silników trakcyjnych oraz elektryczne ogrzewanie pociągów, które obsługuje druga prądnica o mocy 300 kW.
Choć lokomotywa ta nigdy nie weszła do masowej produkcji, zyskała przydomek Tatrzański Orzeł (słow. Tatranský Orol) wśród słowackich kolejarzy.
Dane techniczne
- długość ze zderzakami – 17110 mm
- szerokość – 2950 mm
- wysokość – 4230 mm
- masa – 76 t
- nacisk na oś – 19 t
- pojemność zbiorników paliwa – 3500 l
- rodzaj silnika – 12PA4-185 LOKO
- moc – 1500 kW
- zużycie paliwa – 210 g/kWh
- siła ciągu – 120 kN
- prędkość maksymalna – 105 km/h
- układ osi – BoBo
- średnica kół – 1000 mm
- uresorowienie – dwustopniowe
Przypisy
Bibliografia
Stefan Piątek, Tatrzański Orzeł, „Tygodnik Kolejarza Nowe Sygnały”, nr 51/52/1998, ISSN 1234-9402. Brak numerów stron w czasopiśmie.