Lokomotywa 749 – Czeska Lokomotywa Spalinowa
749 to czeska lokomotywa spalinowa, posiadająca układ Bo-Bo oraz elektryczną przekładnię, która powstała w latach 1992-1996 w wyniku modernizacji lokomotyw serii 751 i 752.
W odpowiedzi na potrzeby kolei czechosłowackich (później znanych jako České dráhy), w 1992 roku rozpoczęto przebudowę lokomotywy 751.039 w lokomotywowni Jihlava. W trakcie tej modernizacji lokomotywa została wzbogacona o system elektrycznego ogrzewania składu pociągu, co zaowocowało nadaniem jej nowego oznaczenia 749.039. W kolejnych latach zmodernizowano łącznie 34 lokomotywy serii 751, które otrzymały nowe oznaczenie 749, oraz 26 lokomotyw serii 752, które zmieniły oznaczenie na 749.2. Oryginalne lokomotywy serii 751 (wcześniej znane jako T478.1) były wyposażone w urządzenie do parowego ogrzewania składu pociągu i były przeznaczone do pracy mieszanej, natomiast lokomotywy serii 752 (dawniej T478.2) nie miały ogrzewania składu i były używane głównie w transporcie towarowym.
Przebudowy lokomotyw realizowały lokomotywownie ČD Jihlava, České Budějovice, Šumperk, Veselí nad Moravou oraz ŽOS (ZNTK) Česká Třebová. Warto dodać, że ŽSR na Słowacji nie dokonywały modyfikacji swoich lokomotyw z tej serii.
== Przypisy ==