71-931

71-931 (nazwa handlowa: Witiaź, pol. rycerz)

To model przegubowego, sześcioosiowego, całkowicie niskopodłogowego wagonu tramwajowego, który jest produkowany w Twerskim zakładzie budowy tramwajów w Rosji. Tramwaje 71-931 są dostępne w dwóch wersjach: standardowej oraz zmodyfikowanej 71-931M („Witiaź-M”), która wyróżnia się zmienionym wyglądem przedniej i tylnej ściany. Od 2018 roku tramwaje Witiaź są wykorzystywane w Petersburgu, Krasnodarze oraz Moskwie, a wcześniej jeden z tramwajów był testowany w Wołgogradzie.

Historia

Rozwój

Prace nad całkowicie niskopodłogowym tramwajem rozpoczęto w UKWZ na początku 2000 roku w ramach projektu wagonu 71-625. Jednakże wszelkie działania zostały wstrzymane i wznowione dopiero w 2013 roku. Już w październiku tego samego roku gotowe były wózki, ale na początku 2014 roku UKWZ zakończyło współpracę z domem handlowym, posiadającym prawa do wózków. Jeden z założycieli tego domu handlowego opuścił zakład, zakładając przedsiębiorstwo PK Transportnyje sistiemy, zapraszając do współpracy głównego projektanta UKWZ i nabywając dokumentację projektową wózka. W efekcie uruchomiono produkcję wagonów 71-911 i 71-931 w Twerskim zakładzie budowy tramwajów. Całkowite wydatki na badania i rozwój dwóch prototypów wyniosły 10 milionów euro.

Produkcja

Wagony 71-931 są produkowane w Zakładzie budowy tramwajów w Twerze. Pierwszy eksperymentalny tramwaj tego modelu został zmontowany jesienią 2014 roku i zaprezentowany na wystawie w Moskwie pod koniec października, a następnie rozpoczęto jego jazdy próbne. Na początku lutego 2015 roku, po pomyślnych testach, model uzyskał dopuszczenie do produkcji seryjnej.

W kwietniu 2015 roku PK Transportnyje sistiemy wygrały przetarg na dostawę 10 wagonów 71-931 do Petersburga w latach 2015–2017.

W kwietniu 2016 roku przewoźnik z Krasnodaru planował wraz z PK Transportnyje sistiemy zrealizować projekt montażu 24 trójczłonowych tramwajów w ciągu dwóch lat. Zakładano, że trójczłonowy tramwaj „Witiaź” 71-931 stanie się głównym produkowanym modelem. Z powodu problemów finansowych projekt został wstrzymany na czas nieokreślony.

W czerwcu 2016 roku Twerski zakład budowy tramwajów wyprodukował pierwszy tramwaj podtypu 71-931М „Witiaź-M”, który różnił się nowym kształtem ściany czołowej i tylnej oraz pewnymi zmianami w układzie siedzeń w kabinie. Tramwaj zaprezentowano na wystawie Innoprom w Jekaterynburgu, a następnie przewieziono do Wołgogradu na jazdy próbne. W wrześniu 2016 roku PK Transportnyje sistiemy w konsorcjum z Mietrowagonmaszem wygrały przetarg na dostawę 300 wagonów 71-931M do Moskwy w latach 2017–2019, o wartości 56 miliardów rubli.

Jazdy próbne i certyfikacja

W listopadzie 2014 roku pierwszy wagon tramwajowy dostarczono do moskiewskiej zajezdni im. Baumana, gdzie otrzymał numer taborowy 0203. W marcu 2015 roku tramwaj uzyskał certyfikat zgodności DS AT.

W lipcu 2016 roku tramwaj 71-931М rozpoczął jazdy próbne w Wołgogradzie na linii szybkiego tramwaju. W marcu 2017 roku tramwaj został dostarczony do Moskwy.

Konstrukcja

Dane ogólne

Tramwaje typu 71-931 oraz jego modyfikacje są częścią nowej serii niskopodłogowych tramwajów opracowanych przez PK Transportnyje sistiemy, zaprojektowanych dla sieci tramwajowych o rozstawie szyn 1524 mm, zelektryfikowanych przewodem napowietrznym o napięciu 550 V DC.

Tramwaje składają się z trzech członów i standardowo mają jedną kabinę motorniczego oraz drzwi tylko po prawej stronie nadwozia, co umożliwia ich eksploatację jedynie na liniach z ruchem prawostronnym, zakończonych pętlami lub trójkątami manewrowymi. Planowane jest stworzenie pięcioczłonowego tramwaju na podstawie trójczłonowego modelu 71-931M, gdzie przedni i tylny człon będą przypominać 71-931M, a zamiast jednej środkowej sekcji bez drzwi, zostaną zamontowane dwie z drzwiami, a pomiędzy nimi trzecia, umieszczona na przegubach.

Parametry techniczne

Specyfikacje tramwajów 71-931 oraz 71-931М:

Ogólne cechy:

  • Liczba członów – 3;
  • Układ osi – (20–0)+(20)+(0–20);
  • Liczba drzwi – 6, w tym:
    • jednopłatowe – 2;
    • dwupłatowe – 4;

Wymiary:

  • Długość wagonu 71-931 – 27 000 mm;
  • Długość wagonu 71-931М – 27 500 mm;
  • Szerokość – 2500±50 mm;
  • Wysokość z opuszczonym pantografem – 3500 mm;
  • Długość pantografu – 4–6 m;
  • Szerokość drzwi:
    • szerokość drzwi jednopłatowych – 730 mm;
    • szerokość drzwi dwupłatowych – 1300 mm;
  • Wymiary wózków:
    • Rozstaw osi w wózku – 1800 mm;
    • Średnica nowych kół – 620 mm;
    • Rozstaw wózków – 1520 mm;
    • Masa wagonów – 37 t;
  • Dane silnika:
    • Napięcie znamionowe i zmienność prądu – 550 V prądu przemiennego;
    • Prędkość konstrukcyjna – 75 km/h;
    • Czas rozpędzania do 40 km/h – 14 s;
    • Moc silników – 6×72 = 452 kW;
    • Pojemność akumulatorów – 8×160 А·h;
    • Długość trasy pokonywanej przy zasilaniu akumulatorowym – 1500 m;
  • Miejsca dla pasażerów:
    • Liczba miejsc siedzących:
      • w wagonie 71-931 – 53;
      • w wagonie 71-931М – 60;
      • w wagonie 71-931М1 typu „Witiaź-Moskwa” – 64;
    • Liczba miejsc ogółem:
      • w wagonie 71-931:
        • przy gęstości 5 os./m² – 220;
        • przy gęstości 8 os./m² – 320;
      • w wagonie 71-931М:
        • przy gęstości 5 os./m² – 188;
        • przy gęstości 8 os./m² – 265.

    Dostawy

    Stan z czerwca 2020 r.

    Przypisy

    Linki zewnętrzne

    Opis tramwaju 71-931 na oficjalnej stronie producenta

    Opis tramwaju 71-931M na oficjalnej stronie producenta