71-931 (nazwa handlowa: Witiaź, pol. rycerz)
To model przegubowego, sześcioosiowego, całkowicie niskopodłogowego wagonu tramwajowego, który jest produkowany w Twerskim zakładzie budowy tramwajów w Rosji. Tramwaje 71-931 są dostępne w dwóch wersjach: standardowej oraz zmodyfikowanej 71-931M („Witiaź-M”), która wyróżnia się zmienionym wyglądem przedniej i tylnej ściany. Od 2018 roku tramwaje Witiaź są wykorzystywane w Petersburgu, Krasnodarze oraz Moskwie, a wcześniej jeden z tramwajów był testowany w Wołgogradzie.
Historia
Rozwój
Prace nad całkowicie niskopodłogowym tramwajem rozpoczęto w UKWZ na początku 2000 roku w ramach projektu wagonu 71-625. Jednakże wszelkie działania zostały wstrzymane i wznowione dopiero w 2013 roku. Już w październiku tego samego roku gotowe były wózki, ale na początku 2014 roku UKWZ zakończyło współpracę z domem handlowym, posiadającym prawa do wózków. Jeden z założycieli tego domu handlowego opuścił zakład, zakładając przedsiębiorstwo PK Transportnyje sistiemy, zapraszając do współpracy głównego projektanta UKWZ i nabywając dokumentację projektową wózka. W efekcie uruchomiono produkcję wagonów 71-911 i 71-931 w Twerskim zakładzie budowy tramwajów. Całkowite wydatki na badania i rozwój dwóch prototypów wyniosły 10 milionów euro.
Produkcja
Wagony 71-931 są produkowane w Zakładzie budowy tramwajów w Twerze. Pierwszy eksperymentalny tramwaj tego modelu został zmontowany jesienią 2014 roku i zaprezentowany na wystawie w Moskwie pod koniec października, a następnie rozpoczęto jego jazdy próbne. Na początku lutego 2015 roku, po pomyślnych testach, model uzyskał dopuszczenie do produkcji seryjnej.
W kwietniu 2015 roku PK Transportnyje sistiemy wygrały przetarg na dostawę 10 wagonów 71-931 do Petersburga w latach 2015–2017.
W kwietniu 2016 roku przewoźnik z Krasnodaru planował wraz z PK Transportnyje sistiemy zrealizować projekt montażu 24 trójczłonowych tramwajów w ciągu dwóch lat. Zakładano, że trójczłonowy tramwaj „Witiaź” 71-931 stanie się głównym produkowanym modelem. Z powodu problemów finansowych projekt został wstrzymany na czas nieokreślony.
W czerwcu 2016 roku Twerski zakład budowy tramwajów wyprodukował pierwszy tramwaj podtypu 71-931М „Witiaź-M”, który różnił się nowym kształtem ściany czołowej i tylnej oraz pewnymi zmianami w układzie siedzeń w kabinie. Tramwaj zaprezentowano na wystawie Innoprom w Jekaterynburgu, a następnie przewieziono do Wołgogradu na jazdy próbne. W wrześniu 2016 roku PK Transportnyje sistiemy w konsorcjum z Mietrowagonmaszem wygrały przetarg na dostawę 300 wagonów 71-931M do Moskwy w latach 2017–2019, o wartości 56 miliardów rubli.
Jazdy próbne i certyfikacja
W listopadzie 2014 roku pierwszy wagon tramwajowy dostarczono do moskiewskiej zajezdni im. Baumana, gdzie otrzymał numer taborowy 0203. W marcu 2015 roku tramwaj uzyskał certyfikat zgodności DS AT.
W lipcu 2016 roku tramwaj 71-931М rozpoczął jazdy próbne w Wołgogradzie na linii szybkiego tramwaju. W marcu 2017 roku tramwaj został dostarczony do Moskwy.
Konstrukcja
Dane ogólne
Tramwaje typu 71-931 oraz jego modyfikacje są częścią nowej serii niskopodłogowych tramwajów opracowanych przez PK Transportnyje sistiemy, zaprojektowanych dla sieci tramwajowych o rozstawie szyn 1524 mm, zelektryfikowanych przewodem napowietrznym o napięciu 550 V DC.
Tramwaje składają się z trzech członów i standardowo mają jedną kabinę motorniczego oraz drzwi tylko po prawej stronie nadwozia, co umożliwia ich eksploatację jedynie na liniach z ruchem prawostronnym, zakończonych pętlami lub trójkątami manewrowymi. Planowane jest stworzenie pięcioczłonowego tramwaju na podstawie trójczłonowego modelu 71-931M, gdzie przedni i tylny człon będą przypominać 71-931M, a zamiast jednej środkowej sekcji bez drzwi, zostaną zamontowane dwie z drzwiami, a pomiędzy nimi trzecia, umieszczona na przegubach.
Parametry techniczne
Specyfikacje tramwajów 71-931 oraz 71-931М:
Ogólne cechy:
- Liczba członów – 3;
- Układ osi – (20–0)+(20)+(0–20);
- Liczba drzwi – 6, w tym:
- jednopłatowe – 2;
- dwupłatowe – 4;
Wymiary:
- Długość wagonu 71-931 – 27 000 mm;
- Długość wagonu 71-931М – 27 500 mm;
- Szerokość – 2500±50 mm;
- Wysokość z opuszczonym pantografem – 3500 mm;
- Długość pantografu – 4–6 m;
- Szerokość drzwi:
- szerokość drzwi jednopłatowych – 730 mm;
- szerokość drzwi dwupłatowych – 1300 mm;
- Wymiary wózków:
- Rozstaw osi w wózku – 1800 mm;
- Średnica nowych kół – 620 mm;
- Rozstaw wózków – 1520 mm;
- Masa wagonów – 37 t;
- Dane silnika:
- Napięcie znamionowe i zmienność prądu – 550 V prądu przemiennego;
- Prędkość konstrukcyjna – 75 km/h;
- Czas rozpędzania do 40 km/h – 14 s;
- Moc silników – 6×72 = 452 kW;
- Pojemność akumulatorów – 8×160 А·h;
- Długość trasy pokonywanej przy zasilaniu akumulatorowym – 1500 m;
- Miejsca dla pasażerów:
- Liczba miejsc siedzących:
- w wagonie 71-931 – 53;
- w wagonie 71-931М – 60;
- w wagonie 71-931М1 typu „Witiaź-Moskwa” – 64;
- Liczba miejsc ogółem:
- w wagonie 71-931:
- przy gęstości 5 os./m² – 220;
- przy gęstości 8 os./m² – 320;
- w wagonie 71-931М:
- przy gęstości 5 os./m² – 188;
- przy gęstości 8 os./m² – 265.
Dostawy
Stan z czerwca 2020 r.