71-911

71-911 (nazwa handlowa: City Star)

Typ silnikowego, czteroosiowego, czterodrzwiowego, jednostronnego, całkowicie niskopodłogowego wagonu tramwajowego, wyprodukowanego w Twerskim zakładzie budowy tramwajów w Rosji. Jest to pierwszy jednoczłonowy, całkowicie niskopodłogowy model tramwaju we Wspólnocie Niepodległych Państw. W swojej stylistyce przypomina projekt tramwaju 71-625, który miał być produkowany w zakładach UKWZ.

Historia

Prace rosyjskich projektantów nad nowym modelem całkowicie niskopodłogowego wagonu tramwajowego rozpoczęły się na początku 2000 roku. W wrześniu 2002 roku ogłoszono plany zakładu UKWZ dotyczące rozpoczęcia seryjnej produkcji nowego niskopodłogowego wagonu typu 71–625. Jednak z różnych powodów te plany nie zostały zrealizowane. Dział projektowy wznowił prace nad tym modelem dopiero w 2013 roku.

W październiku 2013 roku, podczas prezentacji w niżniekamskim przedsiębiorstwie Gorelektrotransport, przedstawiciele UKWZ zaprezentowali nowe wózki tramwajowe, które miały być podstawą do budowy całkowicie niskopodłogowego, jednoczłonowego wagonu tramwajowego.

Na początku 2014 roku UKWZ zakończył współpracę z domem handlowym, który posiadał prawa do projektu wózków. Wówczas jeden z założycieli tego domu towarowego, który opuścił firmę, założył przedsiębiorstwo PK Systemy Transportowe, zaprosił do współpracy głównego projektanta UKIWZ i odkupił dokumentację projektową wózka, tworząc odpowiednik wagonu 71-625 w Twerskim zakładzie budowy tramwajów, który otrzymał oznaczenie 71-911.

Całkowity koszt badań związanych z powstaniem dwóch prototypów całkowicie niskopodłogowych wagonów tramwajowych (71-625 oraz 71-911) wyniósł 10 milionów euro.

Wagon składa się w 80% z części rosyjskich. Z Finlandii sprowadzono drzwi, z Czech silnik, a z Austrii reduktor mechaniczny. Pozostałe komponenty dostarczyły zakłady z terytorium Rosji, w tym: Krasnojarskije maszynostroitielnyje komponienty (aluminiowe profile wewnętrzne), Parus (hamulce elektromechaniczne), Kanopus (wyposażenie elektryczne), Ural Polimer (polimerowe części zewnętrzne oraz wnętrze kabiny kierowcy), Etna (system klimatyzacji) oraz Technika transportu (klimatyzacja kabiny).

Produkowane odmiany

  • 71-911 – rozstaw szyn 1524 mm
  • 71-911E – rozstaw szyn 1435 mm
  • 71-911ЕМ – rozstaw szyn 1524 mm

Jazdy próbne

Pod koniec czerwca 2014 roku tramwaj przeszedł testy w zajezdni Baumana w Moskwie, otrzymując numer taborowy 0202. Po zakończeniu testów planowano wprowadzenie tramwaju do ruchu liniowego w Moskwie. Ostatecznie jednak ten tramwaj nie został przyjęty na stan i zwrócono go do Tweru. W dniu 28 października 2014 roku wagon 71-911 uzyskał zezwolenie na rozpoczęcie produkcji seryjnej. 4 marca 2015 roku dostarczono drugi tramwaj tego typu do fabryki w zajezdni tramwajowej nr 2 w Twerze, otrzymując numer 002. 12 marca wagon został odesłany do fabryki, jednak latem tego samego roku powrócił do zajezdni tramwajowej nr 2 w Twerze.

Dostawy

Stan z września 2019 roku:

Przypisy

Linki zewnętrzne

Opis tramwaju 71-911 na oficjalnej stronie producenta