Wagon tramwajowy o oznaczeniu 71-142 (znany również jako Kuzbass) to typ niskopodłogowego pojazdu, który jest produkowany od 2020 roku w rosyjskich zakładach UKWZ w Ust’-Katawiu. Tramwaj ten powstał w części na podstawie dokumentacji pozyskanej od zlikwidowanej fabryki PTMZ w Petersburgu.
Konstrukcja
Wagon 71-142 to dwuczłonowy, przegubowy tramwaj silnikowy, dostępny w wersji jedno- lub dwukierunkowej, w pełni niskopodłogowy. Jego nadwozie opiera się na dwóch dwuosiowych wózkach, które są napędowe. Każda oś jest napędzana przez jeden silnik asynchroniczny o mocy 105 kW. Do wnętrza tramwaju prowadzi czworo (w wersji jednokierunkowej 71-142) lub ośmioro (w wersji dwukierunkowej 71-142.1) dwupłatowych drzwi odskokowych. Główne obwody zasilające tramwaj działają na napięciu 550 V DC, natomiast obwody pomocnicze zasilane są napięciem 24 V DC. Motorniczy kontroluje jazdę tramwaju za pomocą ręcznego zadajnika. W zależności od wersji, wewnątrz tramwaju znajdują się 34 (71-142) lub 40 (71-142.1) tapicerowanych siedzeń. Przestrzeń pasażerska jest oświetlona lampami LED i wyposażona w system informacji pasażerskiej, Wi-Fi oraz gniazdka USB.
Dostawy
Eksploatacja
Na koniec 2019 roku, miasto Nowokuźnieck oraz zakład UKWZ w Ust’-Katawiu podpisały umowę na dostawę siedmiu jednoczłonowych tramwajów typu 71-623-04 oraz dwóch dwuczłonowych modeli 71-142.1. Pierwszy tramwaj 71-142.1 dotarł do Nowokuźniecka 23 września 2020 roku, a drugi 25 listopada tego samego roku. W grudniu rozpoczęto jazdy próbne, a tramwaje miały być włączone do ruchu liniowego w styczniu 2021 roku.