7. W obronie Lwowa – planszówka z fabułą osadzoną w kontekście obrony Lwowa przed atakiem sowieckiej kawalerii w 1920 roku, w trakcie wojny polsko-bolszewickiej.
Historia
Twórcami gry są Tomasz Ginter oraz Karol Madaj. Gra została zaprezentowana z okazji 95. rocznicy obrony Lwowa i stanowi ostatnią część lotniczej trylogii planszówek stworzonych przez IPN (wcześniejsze tytuły to 303 i 111 – Alarm dla Warszawy). W rozgrywce jeden z graczy wciela się w rolę obrońcy Lwowa, podczas gdy drugi dowodzi oddziałami 1. Armii Konnej atakującymi to miasto. Strona atakująca działa za pomocą wojsk lądowych, natomiast obrońca dysponuje jedynie lotnictwem. Taki układ odpowiada rzeczywistości historycznej, gdyż Wojsko Polskie miało przewagę powietrzną nad rosyjskimi oddziałami.
Rozgrywka
Gra przeznaczona jest dla dwóch graczy. Celem agresora jest zdobycie miasta w maksymalnie ośmiu rundach. W każdej rundzie wojska sowieckie mogą wykonać ruch dwoma z dziesięciu oddziałów kawalerii. Strona polska ma możliwość przeprowadzenia czterech ruchów w każdej rundzie, korzystając z trzech jednostek. Polskie lotnictwo może atakować wroga poprzez bombardowanie, a także oddziaływać psychologicznie, przelatując nad jednostkami przeciwnika. Skuteczność działań gracza jest określana przez wynik rzutu kostką. Dodatkowo, atakujący ma 1/6 szansy na zadanie uszkodzenia podczas ataku samolotu na oddział kawalerii. Utrudnieniem dla atakującego jest konieczność przekroczenia rzeki Bug przez brody oznaczone na planszy; po dotarciu do brodu oddział musi się zatrzymać.
W trybie zaawansowanym strona sowiecka otrzymuje żeton komisarza, który pozwala na wykonanie jednego dodatkowego ruchu o jedno pole. Dodatkowo w jednym z oddziałów agresora pojawia się dowódca, który mnoży zdobyte przez jego jednostkę punkty przez 3, co ma istotny wpływ na końcowy wynik rozgrywki. Obrońca nie ma wiedzy, do którego oddziału jest przypisany dowódca.
Gra jest dostępna online na portalu Gry IPN. W ramach Polonijnego Turnieju Gier Planszowych IPN im. Misia Wojtka organizowane są również rozgrywki z użyciem gry 7. W obronie Lwowa.
Zawartość pudełka z grą
W opakowaniu znajdują się:
- instrukcja do gry oraz opracowanie historyczne (w wersji polskiej, angielskiej i ukraińskiej),
- plansza do gry z 106 heksagonalnymi polami,
- 10 żetonów pułków sowieckiej kawalerii,
- 3 dwustronne żetony polskich samolotów (rewers używany do oznaczenia uszkodzonego samolotu),
- 1 kość strzału,
- 12 znaczników strzału lub bomb,
- 1 wskaźnik upływu czasu,
- 1 żeton sowieckiego komisarza (dla trybu zaawansowanego),
- 10 żetonów z numerami pułków (dla trybu zaawansowanego).
Przypisy