7 cudów świata
7 cudów świata (ang. 7 Wonders) to gra planszowa, która zadebiutowała w 2010 roku, wydana przez Repos Production w Anglii oraz przez wydawnictwo Κάισσα w Grecji. Jej twórcą jest Antoine Bauza. Polska edycja językowa ukazała się dzięki firmie Rebel.
Rozgrywka
Gra składa się z trzech er, w trakcie których uczestnicy zdobywają budowle, które wspierają rozwój ich cudu świata. W każdej erze gracze mogą budować coraz lepsze obiekty, co pozwala na uzyskanie różnych bonusów. Każda era jest podzielona na tury, w których gracze wybierają karty, wystawiają je do gry, a następnie przekazują pozostałe karty osobie obok. W ten sposób karty krążą pomiędzy wszystkimi graczami.
Ostatecznego zwycięstwa zdobywa gracz z największą liczbą punktów po zakończeniu trzeciej ery. Punkty można zdobywać z siedmiu różnych źródeł:
- Zwycięstwa militarne – wyniki potyczek między sąsiadującymi graczami po każdej erze, zależne od siły militarnej, będącej sumą wartości kart militarnych (kolor czerwony).
- Złote monety – 3 monety równe są jednemu punktowi.
- Rozbudowa cudu – każdy cud świata ma kilka etapów, które są różnie punktowane.
- Budynki cywilne (karty niebieskie) – przyznają określoną liczbę punktów.
- Budowle komercyjne (karty żółte) – niektóre karty zapewniają punkty, jeśli spełnione są określone warunki.
- Gildie (karty purpurowe) – przyznają punkty w zależności od posiadanych budowli, zarówno swoich, jak i sąsiadujących graczy.
- Budynki naukowe (karty zielone) – mają symbole, które przyznają dodatkowe punkty, gdy zbierze się odpowiedni zestaw.
Zasady gry
Zasady 7 cudów świata są dość proste. Na początku dobieramy karty pierwszej epoki, a następnie drugiej i trzeciej. Liczba graczy wpływa na sposób dobierania kart – szczegółowe instrukcje można znaleźć w podręczniku.
W trzeciej erze do talii dołączamy karty Gildii.
Na stole umieszczamy żetony konfliktów oraz żetony monet. Każdy gracz otrzymuje planszę cudu, trzy monety oraz 7 kart pierwszej epoki.
Gracze wybierają jedną kartę z epoki i kładą ją przed sobą, pozostawiając ją zakrytą. Pozostałe 6 kart przekazuje graczowi po lewej stronie.
Wszyscy gracze jednocześnie odsłaniają swoją kartę. Każdy może wykonać jedną z trzech akcji:
- Wybudować budowlę wskazaną na karcie – niektóre budowle wymagają zapłaty monetami lub surowcami. Surowce można zdobyć z własnych kopalni lub kupić od sąsiada.
- Wykorzystać kartę do budowy cudu – w takim przypadku należy wsunąć kartę pod odpowiedni etap cudu, a na planszy cudu znajdują się informacje o kosztach związanych z tym etapem.
- Sprzedać kartę za 3 monety.
Ważne jest, że gracze wykonują swoje akcje jednocześnie, co sprawia, że każdy uczestnik jest cały czas zaangażowany i nikt nie nudzi się w trakcie gry. Tak przebiegają kolejne tury, przy czym z każdym okrążeniem liczba przekazywanych kart maleje.
Zawartość pudełka z grą
- Instrukcja
- Notes punktacji
- 50 monet (20 po 3, 30 po 1)
- 2 karty wariantu dla 2 graczy
- 42 żetony konfliktu
- 49 kart I Ery
- 49 kart II Ery
- 50 kart III Ery
- 7 plansz Cudów Świata
- 7 kart Cudów Świata
Nagrody
- Deutscher Spiele Preis 2011 – wygrana
Rozszerzenia
- 7 cudów świata – Liderzy (2011)
- 7 cudów świata – Miasta (2012)
- 7 cudów świata – Babel (2014)
- 7 cudów świata – Armada (2018)
- 7 cudów świata – Budowle (2023)
Gry z tej samej serii
Do tej pory wydano kilka gier powiązanych z tym tytułem:
- 7 cudów świata: Pojedynek (2015) – wersja stworzona dla dwóch graczy, do której wydano następujące rozszerzenia:
- 7 cudów świata: Pojedynek – Panteon (2016)
- 7 cudów świata: Pojedynek – Agora (2020)
- Architekci 7 cudów świata (2021)