61 Armia Lotnictwa Transportowego to jednostka lotnicza wchodząca w skład Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej.
Formowanie i zmiany organizacyjne
Rozwój potencjału sowieckich wojsk powietrznodesantowych doprowadził do utworzenia 61 Armii Lotnictwa Transportowego na podstawie 3 Armii Lotniczej. Najpierw podporządkowano jej samodzielne eskadry, a następnie pułki lotnictwa transportowego. Od 1955 roku jednostka ta podlegała dowództwu Sił Powietrznych, a później została wyznaczona do strategicznego odwodu.
W 1991 roku armia dysponowała około 200 samolotami AN-12, 55 samolotami AN-22, 340 samolotami IŁ-76 oraz 5 samolotami AN-124, co pozwalało na jednoczesny przerzut 3-4 dywizji wojsk powietrznodesantowych w dwóch etapach.
Po rozpadzie ZSRR, struktura armii była stopniowo przenoszona do Rosji oraz reorganizowana. W latach 1992–1996 jej potencjał został zredukowany o około 30%, a zdolności przerzutu wojsk oparte zostały głównie na samolotach IŁ-76 i AN-124, podczas gdy część samolotów AN-12, AN-24 i AN-26 została wycofana z eksploatacji.
W 1992 roku 117 Białoruski pułk lotnictwa WRE został przeniesiony do Orenburga i przekształcony w pułk transportowy. W składzie armii pozostało 610 Centrum Szkolenia oraz dwie dywizje lotnicze, a około 60% samolotów rozmieszczono w rejonie Moskwy.
W wyniku fuzji sił powietrznych i wojsk obrony powietrznej, 61 Armia Lotnictwa Transportowego osiągnęła gotowość operacyjną 1 marca 1998 roku w ramach nowego rodzaju sił zbrojnych.
W latach 2004–2005 armia składała się z dwóch dywizji, dziewięciu pułków lotnictwa transportowego oraz czterech samodzielnych pułków, dysponując 318 samolotami transportowymi.
W 2006 roku z jednostki wyłączono 8 Dywizję Lotnictwa Transportowego Specjalnego Przeznaczenia. Do 2008 roku w parku lotniczym 61 ALTr znajdowało się łącznie 293 samoloty, w tym: 201 IŁ-76M/MD/MF, 50 AN-12, 12 AN-124 oraz 21 AN-22.
Reorganizacja przeprowadzona w latach 1991–2008 skutkowała utratą około 60-70% potencjału, co w efekcie obniżyło zdolności przerzutu do jednej dywizji powietrznodesantowej w dwóch wylotach.
Struktura organizacyjna
W 1991 roku:
- dowództwo
- 117 samodzielny Białoruski pułk lotnictwa WRE – Szaulaj
- 194 samodzielny Gwardyjski Briański pułk lotnictwa transportowego im. N.F. Gastieło – Fergana, Uzbecka SRR
- 930 samodzielny pułk lotnictwa transportowego – Zawitińsk
- 708 samodzielny pułk lotnictwa transportowego – Taganrog
- 192 samodzielny Gwardyjski Kerczeński pułk lotnictwa transportowego – Ukurei, Zabajkalski Kraj
- 374 samodzielny pułk lotnictwa transportowego – Tuła
- 610 Centrum Szkolenia Bojowego Lotnictwa Transportowego – Iwanowo
- 8 Dywizja Lotnictwa Transportowego Specjalnego Przeznaczenia – Czkałowsk
- 18 Gwardyjska Taganrodzka Dywizja Lotnictwa Transportowego – Szali, Litewska SRR
- 6 Gwardyjska Zaporoska Dywizja Lotnictwa Transportowego – Krzywy Róg, Ukraina
- 7 Dywizja Lotnictwa Transportowego – Melitopol, Ukraina
- 3 Gwardyjska Smoleńska Dywizja Lotnictwa Transportowego – Witebsk, Białoruska SRR
- 12 Mgińska Dywizja Lotnictwa Transportowego – Twer
W 1996 roku:
- dowództwo
- 708 samodzielny pułk lotnictwa transportowego – Taganrog
- 103 Krasnosielski pułk lotnictwa transportowego – Smoleńsk
- 110 samodzielny pułk lotnictwa transportowego – Rzeczewicy, okolice Nowgorodu
- 334 Berliński pułk lotnictwa transportowego – Psków (Kresty)
- 78 samodzielny pułk lotnictwa transportowego – Klin
- 8 Dywizja Lotnictwa Transportowego Specjalnego Przeznaczenia – Czkałowsk
- 12 Mgińska Dywizja Lotnictwa Transportowego – Twer – Migałowo
- 610 Centrum Szkolenia Bojowego – Iwanowo
- 517 Instruktorski pułk lotnictwa transportowego – Iwanowo, sformowany w 1994
- eskadra doświadczalna – Iwanowo
W 2007 roku:
- dowództwo
- 103 pułk lotnictwa transportowego
- 110 pułk lotnictwa transportowego
- 334 pułk lotnictwa transportowego
- 708 pułk lotnictwa transportowego
- 78 pułk lotnictwa transportowego
- 12 Dywizja Lotnictwa Transportowego
- 610 Centrum Szkolenia
- 517 szkolny pułk lotnictwa transportowego
Przypisy
Bibliografia
Marcin Dochniak: Siły Powietrzne Federacji Rosyjskiej w świetle zmian w środowisku bezpieczeństwa Rosji. Warszawa: Difin SA, 2018. ISBN 978-83-8085-765-0.
Marek Depczyński: Rosyjskie siły zbrojne: od Milutina do Putina. Warszawa: Bellona SA, 2015. ISBN 978-83-11-13505-5.
Tomasz Grabowski: Rosyjska siła. Siły Zbrojne i główne problemy polityki obronnej Federacji Rosyjskiej w latach 1991-2010. Częstochowa: Instytut Geopolityki, 2011. ISBN 978-83-61294-52-8.