6 Pułk Lotnictwa Szturmowego
6 Pułk Lotnictwa Szturmowego (6 plsz) to jednostka lotnictwa szturmowego ludowego Wojska Polskiego.
Formowanie i zmiany organizacyjne
W październiku 1944 roku, w Białym Kołodcu w pobliżu Wolczańska (ZSRR), na podstawie radzieckiego 658 Siedleckiego Pułku Lotnictwa Szturmowego, powstał 6 Pułk Lotnictwa Szturmowego.
Jednostka weszła w skład 2 Dywizji Lotnictwa Szturmowego.
W kwietniu 1945 roku pułk liczył 205 żołnierzy, w tym 64 oficerów, 123 podoficerów oraz 18 szeregowców. W składzie personelu latającego znajdowało się 32 pilotów i 32 strzelców pokładowych. Na uzbrojeniu jednostki było 30 samolotów Ił-2, jeden Ulł-2 oraz jeden Po-2.
W dniach od 9 do 12 kwietnia 1945 roku pułk dotarł transportem kołowym oraz rzutem powietrznym na lotnisko Ujazd.
23 kwietnia pierwsze grupy personelu technicznego zostały przetransportowane samolotami na przyfrontowe lotnisko Kruszwin. Dzień później przybył rzut powietrzny pułku.
Po zakończeniu wojny, 10 maja 6 plsz wrócił do kraju, na lotnisko Ujazd. W październiku 1945 roku jednostka została przeniesiona do Tomaszowa Mazowieckiego.
W kolejnych latach 6 Pułk Lotnictwa Szturmowego przeszedł kilka reorganizacji i przeformowań. Jego tradycje kontynuował, między innymi, 6 Pułk Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego.
Działania bojowe
25 kwietnia dwa klucze samolotów Ił-2, pod dowództwem nawigatora pułku mjr. A. Kapustina, eskortowane przez 10 samolotów Jak-9 z 9 plm, przeprowadziły oblot rejonu działań bojowych. Samoloty szturmowe zaatakowały zgrupowanie wojsk niemieckich w rejonie stacji kolejowej Bergsdorf, niszcząc 7 wagonów z ładunkiem oraz około 10 samochodów. Jeden samolot Ił-2 doznał uszkodzeń.
28 kwietnia pułk przeniósł się na nowe lotnisko w Grünthal. Następnego dnia wykonał 26 lotów bojowych w rejonach Protzen, Walchow, Fehrbellin oraz Friesack, niszcząc 30 samochodów i 10 przyczep, wywołując dwie eksplozje amunicji i paliwa oraz powodując pięć pożarów.
1 maja pułk operował w okolicach Fehrbellin i Lentzke, gdzie zniszczył 4 czołgi, 50 samochodów oraz 3 składy amunicji, a następnie przeniósł się na lotnisko Schwante, znajdujące się na zachód od Oranienburga. Dzień później załogi wykonały loty rozpoznawcze.
Działania 6 Pułku Lotnictwa Szturmowego w operacji berlińskiej zakończyły się 3 maja uderzeniami eskadr na wycofujące się oddziały niemieckie w rejonie Kuhlhausen oraz na południe od Jederitz, na zachodnim brzegu rzeki Haweli. W sumie w trakcie operacji berlińskiej pułk wykonał 134 loty bojowe, niszcząc i uszkadzając 14 czołgów, 135 samochodów, 40 przyczep, 19 wagonów kolejowych, 14 dział artyleryjskich, 23 działa przeciwlotnicze, 60 wozów trakcji konnej oraz 6 składów, raniąc i zabijając 350 żołnierzy.
Obsada personalna pułku
- dowódca pułku – ppłk Eduard Wijk
- zastępca do spraw polityczno-wychowawczych – mjr W. Prokoszyn
- szef sztabu – mjr J. Krawców
- pomocnik dowódcy pułku do spraw strzelania powietrznego – kpt. Mikołaj Parszykow
- nawigator pułku – mjr A. Kapustin
- zastępca szefa sztabu do spraw operacyjno-taktycznych – kpt. Bakunienko
Przypisy
Bibliografia
Izydor Koliński: Lotnictwo Polski Ludowej 1944–1947. Warszawa: Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej, 1987. ISBN 83-11-07271-X.
Izydor Koliński: Regularne jednostki ludowego Wojska Polskiego (lotnictwo). Formowanie, działania bojowe, organizacja i uzbrojenie, metryki jednostek lotniczych. Krótki informator historyczny o Wojsku Polskim w latach II wojny światowej. Cz. 9. Warszawa: Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej, 1978.
Czesław Krzemiński: Pułki Ludowego Lotnictwa Polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, 1981. ISBN 83-206-0196-7.
Linki zewnętrzne
6 Pułk Lotnictwa Myśliwsko-Szturmowego. polot.net Polskie Lotnistro Wojskowe. [dostęp 2015-10-27].