5ESS

5ESS Switch to telefoniczna centrala komutacyjna klasy 5 opracowana przez firmę Alcatel-Lucent.

W skład centrali „5ESS” wchodzą:

  • SM – moduły komutacyjne (Switching Module),
  • CM – główny moduł komunikacyjny (Communication Module),
  • AM – moduł administracyjny (Administration Module).

Cechy charakterystyczne centrali „5ESS”:

  • hierarchiczne rozproszenie,
  • sygnalizacja funkcjonalna,
  • okablowanie światłowodowe,
  • maksymalna pojemność: 350 tysięcy abonentów,
  • maksymalna pojemność koncentratora: 5 tysięcy abonentów.

Funkcje modułów centrali:

  • moduł komunikacyjny „CM” – nadzoruje działanie pozostałych modułów oraz zapewnia komutację między nimi,
  • moduł administracyjny „AM” – przechowuje i zarządza programami centrali, realizując funkcje utrzymania i nadzoru,
  • moduł komutacyjny „SM” – obsługuje łącza abonenckie oraz międzycentralowe, przystosowany do pracy w sieci ISDN.

Budowa modułu abonenckiego:

  • (R)ISLU – zespół liniowy zintegrowany usługowo (Integrated Services Line Unit),
  • DLTU – wyposażenie łączy cyfrowych (Digital Line & Trunk Unit),
  • (R)AIU – zespół liniowy zintegrowany usługowo z możliwością świadczenia usług szerokopasmowych (Anymedia Interface Unit).

(R) – moduł wyniesiony (Remote)

Budowa modułu komutacyjnego wyniesionego:

  • LDSU – lokalny zespół usług cyfrowych,
  • MCTU – zespół sterowania i modyfikacji kanałów,
  • NTC – światłowód,
  • RCU – zegar lokalny,
  • FIU – jednostka współpracy z traktem „PCM”.

Budowa modułu komutacyjnego:

  • TMSU – zasadnicze pole komutacyjne,
  • CMCU – procesor,
  • MSCU – moduł sterownika komutacji wiadomości,
  • MSPU – peryferyjny komutator wiadomości.

Budowa modułu administracyjnego:

  • CU – procesor,
  • SB – stanowisko badaniowe,
  • MD – pamięć dyskowa,
  • ICP – zespoły pośredniczące.

Zestawienie połączenia w centrali:

Wszystkie łącza abonenckie są podłączone do lokalnych lub wyniesionych koncentratorów. Urządzenie sterujące generuje ciąg adresów, analizując stan łącza, dla którego adres został wygenerowany. Jeśli stan łącza wskazuje, że abonent podniósł słuchawkę, zgłoszenie to zostaje zidentyfikowane i obsłużone. Wybierana jest ścieżka do wolnego zespołu przyłączeniowego, który zasila aparat abonenta i wysyła sygnał zgłoszenia centrali. Następnie wyszukiwany jest wolny multirejestr, a numer oraz kategoria abonenta: A są sprawdzane. Jeśli abonent A ma aparat z kodem wieloczęstotliwościowym, zostaje podłączony do bloku odbiorników i dekoderów. Numer abonenta B jest odbierany. W przypadku numeru zamiejscowego, połączenie jest zestawiane po odebraniu pierwszych cyfr. W przeciwnym razie wyszukiwany jest numer wyposażeniowy abonenta B, a wolne łącze w kanale „PCM” jest identyfikowane. Abonent A otrzymuje sygnał marszrutowania, a stan łącza abonenta B jest weryfikowany. Jeśli łącze jest zajęte, abonent A dostaje sygnał zajętości, a po 60 sekundach połączenie zostaje przerwane. Gdy abonent B jest wolny, jego zespół przyłączeniowy wysyła prąd dzwonienia, a abonent A otrzymuje sygnał dzwonienia. Po 90 sekundach następuje przymusowe rozłączenie, a abonent A dostaje sygnał zajętości. Gdy abonent B podniesie słuchawkę, następuje zmiana polaryzacji w linii telefonicznej i uruchomienie taryfikatora. Wszystkie połączenia pomiędzy zespołem przyłączeniowym a zespołami nadajników oraz odbiorników odbywają się za pomocą lokalnego pola komutacji cyfrowej.

Rozłączenie następuje:

  • gdy abonent A odłożył mikrotelefon (słuchawkę),
  • gdy abonent B nie podniósł słuchawki przez 90 sekund,
  • gdy abonent B jest zajęty przez 60 sekund.