558 Lotniczy Zakład Remontowy

558. Lotniczy Zakład Remontowy

558. Lotniczy Zakład Remontowy (biał. 558 Авіяцыйны рамонтны завод) to największy zakład remontowy samolotów na Białorusi, który specjalizuje się w naprawach, remontach oraz modernizacji samolotów i śmigłowców, dostosowanych do potrzeb sił zbrojnych. Siedziba zakładu znajduje się w mieście Baranowicze, w obwodzie brzeskim.

Zakład został założony 26 czerwca 1941 roku w Charkowie, początkowo jako 38. Mobilne Kolejowe Warsztaty Remontowe Lotnictwa (38-е подвижные авиационно-ремонтные железнодорожные мастерские), będące częścią jednostki wojskowej 21951. W zakładzie naprawiano myśliwce Jak-1, które zostały uszkodzone w boju, a później zajmowano się lekkimi bombowcami Su-2 oraz od 1943 roku samolotami szturmowymi Ił-2. W trakcie II wojny światowej jednostka była wielokrotnie przenoszona pomiędzy różnymi miastami i stacjami kolejowymi na obszarze ZSRR. W sierpniu 1945 roku zakład został przeniesiony do Nowojelni w obwodzie grodzieńskim, gdzie przystąpił do 26. Armii Lotniczej. W maju 1953 roku warsztaty przeniesiono do Baranowicz, a po II wojnie światowej zespół jednostki opanował naprawę samolotów odrzutowych, takich jak MiG-15 oraz MiG-17, a także szybkich bombowców Tu-16.

15 czerwca 1963 roku Ministerstwo Obrony ZSRR podjęło decyzję o przekształceniu jednostki w 558. Zakład Remontowy Techniki Rakietowej (558 завод по ремонту ракетной техники). 10 marca 1966 roku zakład otrzymał nową nazwę, 558. Lotniczy Zakład Remontowy (początkowo jako «558 ордена Красной Звезды Авиационно-ремонтный завод», później «558 авиационный ремонтный завод»).

W okresie kryzysu gospodarczego w latach 1989-1990 zakład przeszedł reorganizację. Przedsiębiorstwo zaczęło otrzymywać zamówienia państwowe na produkcję dóbr konsumpcyjnych. W 1989 roku działalność związana z wytwarzaniem dóbr konsumpcyjnych funkcjonowała jako odrębna gałąź w ramach zakładu. 13 stycznia 2009 roku zakład został przekształcony w otwartą spółkę akcyjną, a produkcja wyrobów na rynek cywilny stała się istotnym elementem jego działalności.

Obecnie zakład zajmuje się remontami samolotów Su-22, Su-25, Su-27, MiG-29, An-2 oraz śmigłowców Mi-8 i Mi-24, a także modernizacją samolotów MiG-29, Su-27 oraz śmigłowca Mi-8. Dodatkowo produkuje bezzałogowe statki powietrzne Gryf-1. W ramach produkcji dóbr konsumpcyjnych wytwarza również okna oraz drzwi z PVC i aluminium.

Po inwazji Rosji na Ukrainę w 2022 roku zakład został umieszczony na amerykańskiej liście sankcyjnej (Specially Designated Nationals and Blocked Persons List). Sankcje nałożyły również Wielka Brytania, Kanada, Unia Europejska, Nowa Zelandia, Szwajcaria, Ukraina i Japonia. W 2024 roku USA przedłużyły sankcje, najpierw wobec byłego dyrektora fabryki Pawła Pinigina, a następnie wobec jego następcy Igora Kuźmienki.

Zobacz też

Katastrofa lotnicza na Radom Air Show 2009

Przypisy

Linki zewnętrzne

Oficjalna strona zakładu