4Matic

4MATIC – napęd na wszystkie koła

4MATIC to system napędu na wszystkie koła stosowany w samochodach osobowych marki Mercedes-Benz. Jego konstrukcja różni się w zależności od generacji, ale zasadniczo polega na dodaniu dyferencjału centralnego do istniejących skrzyń automatycznych oraz połączeniu go z dyferencjałami przednim i tylnym za pomocą osobnego wału. Na początku wprowadzenie tego systemu wymagało znacznych modyfikacji zawieszenia oraz silnika, co było spowodowane brakiem integracji dyferencjału przedniego ze skrzynią biegów oraz długą osią przednią. Nazwa systemu wywodzi się z połączenia skrótu 4 (cztery) i automatycznej skrzyni biegów (automatic).

Premiera napędu miała miejsce w modelu Mercedes W124 w 1986 roku, w wersji 300E 4MATIC, a system ten jest stosowany do dziś. Obecnie niemal każdy model marki Mercedes-Benz dostępny jest z napędem 4MATIC.

Generacja W124

System 4MATIC został zaprezentowany w 1986 roku, równocześnie z elektronicznym systemem ASR oraz elektrohydraulicznym ASD, na którym oparty był 4MATIC. System ten współpracował z seryjnie montowanym systemem ABS, który dostarczał informacji o prędkości obrotowej kół. Centralny mechanizm różnicowy był regulowany elektrohydraulicznie i mógł działać w trzech różnych trybach:

  • Tryb 0 – napęd na tylną oś
  • Tryb 1 – napęd na obie osie, z rozkładem 35% do 65%
  • Tryb 2 – napęd na obie osie, z równym rozkładem 50% do 50%

W sytuacji, gdy tryb drugi nie umożliwiał ruszenia samochodu, wprowadzano:

  • Tryb 3 – napęd na obie osie z równym rozkładem 50% do 50%; zablokowana tylna oś (ASD).

Przestrzeń przy silniku była ograniczona, a tradycyjnie wysunięta przednia oś utrudniała konstrukcję przedniego napędu. W związku z tym mechanizm różnicowy przedniej osi został umieszczony w misce olejowej silnika, a całe przednie zawieszenie przebudowano, aby półosie mogły swobodnie obracać kołami. Z uwagi na skomplikowaną budowę system ten był kosztowny; w momencie wprowadzenia do sprzedaży, dopłata do czteronapędowego modelu 300E wynosiła 12 tys. DM.

Generacja W163/W210

Druga generacja systemu 4MATIC została stworzona we współpracy z firmą Steyr-Daimler-Puch, która zaprojektowała kultową Klasę G. Budowa była znacznie prostsza niż w poprzedniej generacji, ponieważ zrezygnowano z elektrohydraulicznego centralnego mechanizmu różnicowego na rzecz prostej przekładni planetarnej, co sprawiło, że nowy 4MATIC stał się napędem permanentnym. Dyferencjały osiowe były otwarte i nie były wyposażone w system ASD. W przypadku poślizgu, gdy dwa koła ślizgały się, pomocny był seryjnie montowany system ETS (później ESP), który przyhamowywał ślizgające się koło, tworząc warunki pełnej przyczepności.

Pierwszym modelem, w którym zastosowano ten system, była Klas M W163. Jako typowy SUV, Klasa M miała zawieszenie zaprojektowane dla czteronapędowego układu, co uprościło konstrukcję. Rozkład siły napędowej wynosił 48% do 52% na przód i tył.

Rok później Mercedes wprowadził Klasę E W210, korzystając z przystosowanego napędu 4MATIC z Klasy M. Różnice dotyczyły jedynie innego dyferencjału centralnego (rozkład 35% do 65%) oraz zmodyfikowanego, prostszego w porównaniu do W124, zawieszenia przedniego.

Aktualne modele z systemem napędowym 4MATIC opierają się na tej generacji.

Modele Mercedes-Benz z napędem 4MATIC

W ofercie Mercedes-Benz znajduje się wiele modeli z stałym napędem na cztery koła 4MATIC:

  • Klasa C
    • C 250 CDI 4MATIC BE (BlueEFFICIENCY)
    • C 300 CDI 4MATIC BE
    • C 350 4MATIC BE
  • Klasa E
    • E 220 CDI 4MATIC Blue Tec
    • E 250 CDI 4MATIC BE
    • E 350 CDI 4MATIC BE
    • E 300 4MATIC BE
    • E 350 4MATIC BE
    • E 500 4MATIC BE
  • Klasa CLS
    • CLS 350 CDI 4MATIC BE
    • CLS 500 4MATIC BE
  • Klasa CLS Shooting Brake
    • CLS 350 CDI 4MATIC BE
    • CLS 500 4MATIC BE
  • Klasa S
    • S 350 BlueTEC 4MATIC
    • S 350 4MATIC BE
    • S 500 4MATIC BE
  • Klasa CL
    • 500 4MATIC BE
  • Klasa M
    • ML 350 4MATIC BE
    • ML 500 4MATIC BE
    • ML 250 BlueTEC 4MATIC
    • ML 350 BlueTEC 4MATIC
  • Klasa GLK
    • GLK 220 CDI 4MATIC BE
    • GLK 220 BlueTEC 4MATIC
    • GLK 250 BlueTEC 4MATIC
    • GLK 350 CDI 4MATIC BE
    • GLK 350 4MATIC BE
  • Klasa G
    • G 350 BlueTEC L 4MATIC
    • G 500 4MATIC
  • Klasa GL
    • GL 350 BlueTEC 4MATIC
    • GL 500 4MATIC BE
  • Klasa R
    • R 350 CDI 4MATIC
    • R 350 BlueTEC L 4MATIC

Przypisy

Linki zewnętrzne

Mercedes-Benz Polska [dostęp 2015-11-13]