452W

452W to czteroosiowy wagon towarowy typu węglarka, przeznaczony do transportu materiałów sypkich, produkowany przez firmę Wagony Świdnica.

Historia

Wagony o numerze 452W stanowiły część nowej serii węglarek, które zostały zamówione przez PKP Cargo w 2010 roku u różnych producentów (w tym 445W). Były to pierwsze nowe węglarki zamówione przez PKP Cargo po długiej przerwie oraz pierwsze wagony nowego standardu w PKP. Równocześnie, były to pierwsze całkowicie nowe uniwersalne węglarki seryjnie produkowane w Polsce na potrzeby rynku krajowego od 12 lat. Pierwsza partia składająca się z 100 egzemplarzy została dostarczona na początku 2011 roku.

Konstrukcja

Wagon charakteryzuje się wymiarami zgodnymi z normami UIC według karty 571-2. Jego konstrukcja jest spawana, w całości metalowa, z blach i profili o podwyższonej odporności na korozję oraz na uszkodzenia mechaniczne występujące podczas załadunku i rozładunku. Dolna część poszycia ścian została wzmocniona blachą o grubości 6 mm, natomiast górna część ma grubość 4 mm. Burty wagonu są wyposażone w dwie pary dwuskrzydłowych drzwi o szerokości 1800 mm i wysokości 1800 mm. Wagony te są przystosowane do opróżniania z wykorzystaniem wywrotnic bocznych o kącie obrotu 175°. Wyposażone są w dwuosiowe wózki standardu Y25Lsd1 z kołami monoblokowymi oraz hamulec pneumatyczny z zaworem Knorra, który automatycznie reguluje siłę hamowania. Konstrukcja wagonu została dostosowana do eksploatacji bez ograniczeń w ruchu międzynarodowym, przy obciążeniu wynoszącym 22,5 tony na oś i prędkości 100 km/h lub 14,5 tony na oś przy prędkości 120 km/h.

Numery inwentarzowe wagonów w PKP Cargo mieszczą się w zakresie od 5375 001 do 100, a ich kolor to niebieski.

Przypisy