Wagon 445W – czteroosiowa węglarka serii Eanos
Wagon 445W to czteroosiowy wagon towarowy węglarka serii Eanos, przeznaczony do transportu materiałów sypkich. Jest produkowany przez Tabor Szynowy Opole, w zakładzie zlokalizowanym w Zielonej Górze.
Historia
Wagony typu 445W stanowią część nowej serii węglarek, które zostały zamówione przez PKP Cargo w 2010 roku od kilku producentów. Razem z wagonami typu 452W, były to pierwsze nowe węglarki zlecone przez PKP Cargo po dłuższym okresie przerwy, a także pierwsze wagony nowego standardu w PKP. To także pierwsze całkowicie nowe uniwersalne węglarki produkowane seryjnie w Polsce od 12 lat, przeznaczone na rynek krajowy. Pierwsza partia, licząca 200 egzemplarzy, została dostarczona od kwietnia 2011 roku.
Konstrukcja
Wagon charakteryzuje się wymiarami, które są zgodne ze standardami UIC według karty 571-2. Jego konstrukcja jest spawana, w całości metalowa, wykorzystywując blachy i profile o podwyższonej odporności na korozję oraz uszkodzenia mechaniczne, które mogą wystąpić podczas załadunku i rozładunku. Dolna część poszycia ścian została wzmocniona blachą o grubości 6 mm, podczas gdy górna część ma grubość 4 mm. Burty wagonu są wyposażone w dwie pary dwuskrzydłowych drzwi, które mają szerokość 1800 mm i wysokość 1800 mm. Wagony te są przystosowane do opróżniania za pomocą wywrotnic bocznych o kącie obrotu 175°. Posiadają wózki dwuosiowe standardu Y25Lsd1, wyposażone w monoblokowe koła. Dodatkowo, wagony są wyposażone w pneumatyczny system hamulcowy z zaworem Oerlikona, który automatycznie reguluje siłę hamowania. Konstrukcja wagonu pozwala na jego eksploatację bez ograniczeń w ruchu międzynarodowym, przy obciążeniu do 22,5 ton na oś oraz prędkości 100 km/h lub 120 km/h w stanie próżnym.
Numery inwentarzowe wagonów w PKP Cargo zaczynają się od 5357 101, a wagony te malowane są na niebiesko.