441V – wagon samowyładowczy serii Falns
Wagon 441V, należący do serii Falns, jest samowyładowczym pojazdem stworzonym z myślą o transporcie produktów sypkich odpornych na zmienne warunki atmosferyczne, o granulacji wynoszącej minimum 1 mm, takich jak węgiel kamienny czy żwir. Produkcja wagonów miała miejsce w latach 2005–2007 w zielonogórskich zakładach Zastal.
Historia
W latach 90. XX wieku Polskie Koleje Państwowe (PKP) borykały się z niedoborem taboru samowyładowczego w odniesieniu do rosnących potrzeb. Posiadane wagony były przestarzałymi pojazdami z lat 60. i 70. XX wieku, które nie spełniały międzynarodowych norm ani oczekiwań klientów. W odpowiedzi na tę sytuację zdecydowano się na zamówienie nowych wagonów w Zastalu. Pierwszym nowym modelem, który powstał, były wagony 436V, produkowane od 1997 roku. Następnie, od 1999 roku, w taborze PKP pojawiły się wagony 440V, wytwarzane przez Fabrykę Wagonów Gniewczyna.
W 2005 roku Zastal opracował nowy typ wagonów 441V, który był lżejszy i bardziej pojemny. Produkcja tego modelu trwała do 2007 roku, kiedy to został on zastąpiony przez wagony 441Va. Różnice między wagonami 441V a 441Va dotyczyły jedynie szczegółów budowy układu hamulcowego.
W 2010 roku na podstawie konstrukcji 441V powstał prototyp wagonu 441Vb, przystosowany do transportu ładunków wrażliwych na warunki atmosferyczne, takich jak zboże, pasze czy rzepak.
Budowa
Wagon 441V to czteroosiowy wagon samowyładowczy. Jego nadwozie wykonane jest z profili ze stali węglowej oraz blachy stalowej. Elementy, które są narażone na intensywną korozję, zostały pokryte miedzią. Pudło wagonu jest podzielone na dwie niezależne komory ładunkowe (A i B) w połowie długości. Proces załadunku odbywa się grawitacyjnie za pomocą taśmociągu lub czerpaka, natomiast wyładunek następuje również grawitacyjnie, poprzez otwarcie klap bocznych, które są uruchamiane pneumatycznie. Pudło opiera się na dwóch wózkach Y25Lsd1, z rozstawem osi wynoszącym 1800 mm. Maksymalna prędkość wagonu to 120 km/h w stanie pustym oraz 100 km/h w stanie załadowanym.