Wagon 43A – to osobowy wagon II klasy, który był wykorzystywany przez PKP na lokalnych trasach, potocznie znany jako Ryflak.
Malowanie
Początkowo wagony 43A malowane były w kolorze oliwkowym lub niebiesko-kremowym, co nawiązywało do kolorystyki wagonów motorowych. W latach dziewięćdziesiątych niektóre z nich przeszły przemalowanie na zielono-kremowy schemat.
Historia
Wagony 43A zostały zaprojektowane w latach 1955–1956. Ich produkcja miała na celu zastąpienie często mocno zużytego, przedwojennego taboru, którym dysponowała wówczas Polska Kolej Państwowa. Równolegle z opracowaniem dokumentacji serii 43A powstały plany dotyczące wagonu motorowego typu 5M (oznaczonego na PKP jako seria SN80). „Ryflak”, jak powszechnie nazywano te wagony, posłużył później jako wzór do stworzenia swojego następcy, typu 101A, w którym wprowadzono szereg nowoczesnych rozwiązań eliminujących wady konstrukcyjne poprzednika. Wagony 43A były przystosowane do pracy w pociągach zmiennokierunkowych.
Bibliografia
Terczyński P., Zientel K., Wagon Spalinowy SN80. w: Świat Kolei 8/2002.
Linki zewnętrzne
Wnętrze wagonu