42. ceremonia wręczenia Oscarów

42. ceremonia wręczenia Oscarów miała miejsce 7 kwietnia 1970 roku w Dorothy Chandler Pavilion w Los Angeles.

Laureaci

Najlepszy film

Jerome Hellman – Nocny kowboj

Hal B. Walis – Anna tysiąca dni

John Foreman – Butch Cassidy i Sundance Kid

Ernest Lehman – Hello, Dolly!

Jacques Perrin, Ahmed Rachedi – Z

Najlepszy aktor

John Wayne – Prawdziwe męstwo

Richard Burton – Anna tysiąca dni

Peter O’Toole – Goodbye, Mr. Chips

Dustin Hoffman – Nocny kowboj

Jon Voight – Nocny kowboj

Najlepszy aktor drugoplanowy

Gig Young – Czyż nie dobija się koni?

Anthony Quayle – Anna tysiąca dni

Elliott Gould – Bob i Carol i Ted i Alice

Jack Nicholson – Swobodny jeździec

Rupert Crosse – Koniokrady

Najlepsza aktorka

Maggie Smith – Pełnia życia panny Brodie

Geneviève Bujold – Anna tysiąca dni

Jean Simmons – The Happy Ending

Liza Minnelli – Bezpłodna kukułka

Jane Fonda – Czyż nie dobija się koni?

Najlepsza aktorka drugoplanowa

Goldie Hawn – Kwiat kaktusa

Dyan Cannon – Bob i Carol i Ted i Alice

Catherine Burns – Ostatnie lato

Sylvia Miles – Nocny kowboj

Susannah York – Czyż nie dobija się koni?

Najlepsza scenografia i dekoracja wnętrz

John DeCuir, Jack Martin Smith, Herman A. Blumenthal, Walter M. Scott, George James Hopkins i Raphael Bretton – Hello, Dolly!

Maurice Carter, Lionel Couch i Patrick McLoughlin – Anna tysiąca dni

Robert F. Boyle, George B. Chan, Edward G. Boyle i Carl Biddiscombe – Ale zabawa

Alexander Golitzen, George C. Webb i Jack D. Moore – Słodka Charity

Harry Horner i Frank R. McKelvy – Czyż nie dobija się koni?

Najlepsze zdjęcia

Conrad L. Hall – Butch Cassidy i Sundance Kid

Arthur Ibbetson – Anna tysiąca dni

Charles Lang – Bob i Carol i Ted i Alice

Harry Stradling Sr. – Hello, Dolly!

Daniel L. Fapp – Uwięzieni w kosmosie

Najlepsze kostiumy

Margaret Furse – Anna tysiąca dni

Ray Aghayan – Ale zabawa

Irene Sharaff – Hello, Dolly!

Edith Head – Słodka Charity

Donfeld – Czyż nie dobija się koni?

Najlepsza reżyseria

John Schlesinger – Nocny kowboj

Arthur Penn – Restauracja Alicji

George Roy Hill – Butch Cassidy i Sundance Kid

Sydney Pollack – Czyż nie dobija się koni?

Costa-Gavras – Z

Pełnometrażowy film dokumentalny

Bernard Chevry – Artur Rubinstein – The Love Of Live

Robert K. Sharpe – Before the Mountain Was Moved

Emile de Antonio – In the Year of the Pig

Film Section of the Organizing Committee for the XIX Olympic Games – Olimpiada en México

Irwin Rosten – The Wolf Men

Krótkometrażowy film dokumentalny

Denis Sanders i Robert M. Fresco – Czechoslovakia 1968

Donald Wrye – An Impression of John Steinbeck: Writer

Joan Horvath – Jenny Is a Good Thing

Arthur H. Wolf, Russell A. Mosser – Leo Beuerman

Joan Keller Stern – The Magic Machines

Najlepszy montaż

Françoise Bonnot – Z

William H. Reynolds – Hello, Dolly!

Hugh A. Robertson – Nocny kowboj

William A. Lyon, Earle Herdan – Tajemnica Santa Vittoria

Fredric Steinkamp – Czyż nie dobija się koni?

Najlepszy film nieangielskojęzyczny

Costa-Gavras – Z

Veljko Bulajić – Bitwa nad Neretwą

Kiriłł Ławrow, Iwan Pyrjew – Bracia Karamazow

Éric Rohmer – Moja noc u Maud

Bo Widerberg – Adalen ’31

Najlepsza muzyka filmowa

Burt Bacharach – Butch Cassidy i Sundance Kid

Georges Delerue – Anna tysiąca dni

John Williams – Koniokrady

Ernest Gold – Tajemnica Santa Vittoria

Jerry Fielding – Dzika banda

Najlepsza muzyka w musicalu (oryginalna/adaptowana)

Lennie Hayton i Lionel Newman – Hello, Dolly!

Leslie Bricusse, John Williams – Goodbye, Mr. Chips

Nelson Riddle – Pomaluj swój wóz

Cy Coleman – Słodka Charity

Johnny Green, Albert Woodbury – Czyż nie dobija się koni?

Najlepsza piosenka

Burt Bacharach i Hal David – „Raindrops Keep Fallin’ On My Head” z filmu Butch Cassidy i Sundance Kid

Michel Legrand, Alan Bergman, Marilyn Bergman – „What Are You Doing for the Rest of Your Life?” z filmu The Happy Ending

Rod McKuen – „Jean” z filmu Pełnia życia panny Brodie

Fred Karlin, Dory Previn – „Come Saturday Morning” z filmu Bezpłodna kukułka

Elmer Bernstein, Don Black – „True Gift” z filmu Prawdziwe męstwo

Najlepszy dźwięk

Jack Solomon i Murray Spivack – Hello, Dolly!

John Aldred – Anna tysiąca dni

William Edmondson, David Dockendorf – Butch Cassidy i Sundance Kid

Robert Martin, Clem Portman – Ale zabawa

Les Fresholtz, Arthur Piantadosi – Uwięzieni w kosmosie

Najlepsze efekty specjalne

Robbie Robertson – Uwięzieni w kosmosie

Eugène Lourié, Alex Weldon – Krakatoa, East of Java

Krótki film animowany

Ward Kimball – It’s Tough To Be A Bird

Ryan Larkin – En marchant

John Hubley, Faith Hubley – Of Men and Demons

Krótki film przyrodniczy

Joan Keller Stern – The Magic Mashines

Douglas Jackson – Blake

Marc Merson – People Soup

Najlepszy scenariusz oryginalny

William Goldman – Butch Cassidy i Sundance Kid

Paul Mazursky, Larry Tucker – Bob i Carol i Ted i Alice

Nicola Badalucco, Enrico Medioli, Luchino Visconti – Zmierzch bogów

Peter Fonda, Dennis Hopper, Terry Southern – Swobodny jeździec

Walon Green, Roy N. Sickner, Sam Peckinpah – Dzika banda

Najlepszy scenariusz adaptowany

Waldo Salt – Nocny kowboj

John Hale, Bridget Boland, Richard Sokolove – Anna tysiąca dni

Arnold Schulman – Żegnaj, Kolumbie

James Poe, Robert E. Thompson – Czyż nie dobija się koni?

Jorge Semprún, Costa-Gavras – Z

Oscar Honorowy

Cary Grant – za całokształt pracy aktorskiej

Linki zewnętrzne

Informacje o ceremonii (ang.)