42. edycja wręczenia włoskich nagród filmowych David di Donatello miała miejsce 20 kwietnia 1997 roku w Teatro delle Vittorie w Rzymie.
Laureaci i nominowani
Laureaci nagród są wyróżnieni poprzez wytłuszczenie.
Najlepszy film
Rozejm (tytuł oryg. La tregua, reż. Francesco Rosi)
Cyklon (tytuł oryg. Il ciclone, reż. Leonardo Pieraccioni)
Marianna Ucrìa (reż. Roberto Faenza)
La mia generazione (reż. Wilma Labate)
Nirvana (reż. Gabriele Salvatores)
Najlepszy debiutujący reżyser
Fulvio Ottaviano – Cresceranno i carciofi a Mimongo
Franco Bernini – Przymierze z Claudią (tytuł oryg. Le mani forti)
Ugo Chiti – Hotel Roma (tytuł oryg. Albergo Roma)
Roberto Cimpanelli – Un inverno freddo freddo
Anna Di Francisca – La bruttina stagionata
Najlepszy reżyser
Francesco Rosi – Rozejm (tytuł oryg. La tregua)
Roberto Faenza – Marianna Ucrìa
Wilma Labate – La mia generazione
Gabriele Salvatores – Nirvana
Maurizio Zaccaro – Il carniere
Najlepszy scenariusz
Fabio Carpi – Homer: portret artysty w podeszłym wieku (tytuł oryg. Nel profondo paese straniero)
Marco Bechis, Umberto Cantarello, Lara Fremder, Gigi Riva i Maurizio Zaccaro – Il carniere
Pino Cacucci, Gloria Corica i Gabriele Salvatores – Nirvana
Sandro Petraglia, Francesco Rosi i Stefano Rulli – Rozejm (tytuł oryg. La tregua)
Leonardo Pieraccioni i Giovanni Veronesi – Cyklon (tytuł oryg. Il ciclone)
Najlepszy producent
Leo Pescarolo i Guido de Laurentiis – Rozejm (tytuł oryg. La tregua)
Vittorio Cecchi Gori, Rita Cecchi Gori i Maurizio Totti – Nirvana
Giovanni Di Clemente – Il carniere
Laurentina Guidotti i Francesco Ranieri Martinotti – Cresceranno i carciofi a Mimongo
Pietro Valsecchi – Naoczny świadek (tytuł oryg. Testimone a rischio)
Najlepsza aktorka
Asia Argento – Towarzyszka podróży (tytuł oryg. Compagna di viaggio)
Margherita Buy – Naoczny świadek (tytuł oryg. Testimone a rischio)
Iaia Forte – Luna e l’altra
Claudia Gerini – Ubóstwiam Iris Blond (tytuł oryg. Sono pazzo di Iris Blond)
Monica Guerritore – Wilczyca (tytuł oryg. La lupa)
Najlepszy aktor
Fabrizio Bentivoglio – Naoczny świadek (tytuł oryg. Testimone a rischio)
Claudio Amendola – La mia generazione
Leonardo Pieraccioni – Cyklon (tytuł oryg. Il ciclone)
Sergio Rubini – Nirvana
Carlo Verdone – Ubóstwiam Iris Blond (tytuł oryg. Sono pazzo di Iris Blond)
Najlepsza aktorka drugoplanowa
Barbara Enrichi – Cyklon (tytuł oryg. Il ciclone)
Edi Angelillo – La bruttina stagionata
Andrea Ferreol – Ubóstwiam Iris Blond (tytuł oryg. Sono pazzo di Iris Blond)
Eva Grieco – Marianna Ucrìa
Lorenza Indovina – Rozejm (tytuł oryg. La tregua)
Najlepszy aktor drugoplanowy
Leo Gullotta – Il carniere
Diego Abatantuono – Nirvana
Antonio Albanese – Vesna prze do przodu
Claudio Amendola – Naoczny świadek (tytuł oryg. Testimone a rischio)
Massimo Ceccherini – Cyklon (tytuł oryg. Il ciclone)
Najlepsze zdjęcia
Tonino Delli Colli – Marianna Ucrìa
Pasqualino De Santis i Marco Pontecorvo – Rozejm (tytuł oryg. La tregua)
Blasco Giurato – Il carniere
Giuseppe Lanci – Książę Homburg (tytuł oryg. Il principe di Homburg)
Italo Petriccione – Nirvana
Najlepsza muzyka
Paolo Conte – Błękitna strzała (tytuł oryg. La freccia azzurra)
Luis Bacalov – Rozejm (tytuł oryg. La tregua)
Carlo Crivelli – Książę Homburg (tytuł oryg. Il principe di Homburg)
Federico De Robertis i Mauro Pagani – Nirvana
Nicola Piovani – La mia generazione
Najlepsza scenografia
Danilo Donati – Marianna Ucrìa
Giancarlo Basili – Nirvana
Giantito Burchiellaro – Książę Homburg (tytuł oryg. Il principe di Homburg)
Andrea Crisanti – Rozejm (tytuł oryg. La tregua)
Gianni Sbarra – Le affinità elettive
Najlepsze kostiumy
Danilo Donati – Marianna Ucrìa
Patrizia Chericoni i Florence Emir – Nirvana
Lina Nerli Taviani – Le affinità elettive
Francesca Sartori – Książę Homburg (tytuł oryg. Il principe di Homburg)
Alberto Verso – Rozejm (tytuł oryg. La tregua)
Najlepszy montaż
Ruggero Mastroianni i Bruno Sarandrea – Rozejm (tytuł oryg. La tregua)
Francesca Calvelli – Książę Homburg (tytuł oryg. Il principe di Homburg)
Massimo Fiocchi – Nirvana
Mirco Garrone – Cyklon (tytuł oryg. Il ciclone)
Roberto Perpignani – Marianna Ucrìa
Najlepszy dźwięk
Tullio Morganti – Nirvana
Maurizio Argentieri – Książę Homburg (tytuł oryg. Il principe di Homburg)
Gaetano Carito – Un inverno freddo freddo
Tiziano Crotti – Pianese Nunzio 14 anni a maggio
Bruno Pupparo – La mia generazione
Najlepszy film krótkometrażowy
Senza parole (reż. Antonello De Leo)
Najlepszy film zagraniczny
Śmieszność (tytuł oryg. Ridicule, reż. Patrice Leconte)
Nagroda David scuola
Cyklon – (tytuł oryg. Il ciclone, reż. Leonardo Pieraccioni)
Nagroda specjalna
Claudia Cardinale
Marcello Mastroianni
Academy Pictures
Cyklon (tytuł oryg. Il ciclone) – Nagroda Publiczności
Bibliografia
Oficjalna strona internetowa Nagrody Filmowej David di Donatello
Nagroda Filmowa David di Donatello 1997 w serwisie filmweb.pl