415W to czteroosiowy wagon towarowy typu węglarka z serii Eanos, który był wykorzystywany do transportu materiałów sypkich. Jego produkcja miała miejsce w zakładach Zastal-Wagony w Zielonej Górze w latach 1989-1998. Na podstawie tego samego wzoru stworzono również wagony typu 422W w Świdnicy oraz 423W w Gniewczynie.
Historia
Wagony 415W stanowiły część nowej serii węglarek, które charakteryzowały się zwiększonym naciskiem na oś do 22,5 t. Prace nad ich konstrukcją rozpoczęto w Polsce w połowie lat 80. XX wieku, w celu zastąpienia starszych wagonów o nacisku 20 ton. Wprowadzenie nowych modeli było możliwe dzięki modernizacji głównych linii kolejowych w kraju. Dokumentacja techniczna została przygotowana przez OBRPS w Poznaniu w 1986 roku i obejmowała dwie wersje: 415W bez pomostu hamulcowego oraz 417W z pomostem. Zakłady Zastal otrzymały zlecenie na produkcję i w 1989 roku powstały trzy prototypowe egzemplarze. Były to pierwsze wagony w Polsce z naciskiem na oś wynoszącym 22,5 t.
Po przeprowadzeniu badań prototypów i wprowadzeniu niezbędnych poprawek, Zastal-Wagony w latach 1994-1998 wyprodukował dla PKP 1270 wagonów 415W. Ich produkcja była ograniczona z powodu kryzysu w transporcie kolejowym w latach 90., natomiast wagony typu 417W nigdy nie zostały wytworzone.
W oparciu o ten sam standard w latach 90. w Świdnicy zbudowano wagony typu 422W, a w Gniewczynie 423W. Powstały również wersje z odchylanymi ścianami czołowymi, takie jak 421W (Zastal) oraz 424W (Gniewczyna i Ostrów), ale ich łączna liczba nie przekroczyła kilkuset sztuk.
Konstrukcja
Pudło oraz ostoja wagonu są wykonane w całości ze stali, przy zastosowaniu spawanej konstrukcji z blach i profili stalowych. Podłoga ma grubość 6 mm, a dolna część ścian do wysokości 295 mm została wzmocniona blachą o grubości 6 mm, podczas gdy górna część ma 4 mm. Burty wagonu są wyposażone w dwie pary dwuskrzydłowych drzwi o wymiarach 1800 mm x 1800 mm. Wagony posiadają dwuosiowe wózki typu Y25Ls2d (3TNa) i są wyposażone w pneumatyczny system hamulcowy Oerlikona z zaworem rozrządczym ESt3f/HBG-300, co pozwala na regulację siły hamowania w zależności od obciążenia. Hamulec ręczny uruchamiany jest za pomocą pokrętła. Konstrukcja wagonu została dostosowana do użytkowania przy prędkości 100 km/h lub 120 km/h w stanie pustym.
Przypisy