4 Eskadra Pilotażu Przejściowego Oficerskiej Szkoły Lotniczej nr 5

4 Eskadra Pilotażu Przejściowego Oficerskiej Szkoły Lotniczej nr 5 (4 epb OSL-5) – to pododdział wojsk lotniczych.

Historia – formowanie, zmiany organizacyjne

4 Eskadra Pilotażu Bojowego Oficerskiej Szkoły Lotniczej nr 5 została utworzona na podstawie dyrektywy Nr 0020/Org. Ministra Obrony Narodowej z dnia 21 lutego 1951 roku oraz rozkazu Nr 0036/Org. Ministra Obrony Narodowej z dnia 7 kwietnia 1951 roku. Powstała na radomskim lotnisku Sadków w maju 1951 roku z plutonu samolotów Jak-9, który wcześniej funkcjonował w ramach 1. eskadry szkolnej OSL-4 w Dęblinie (stacjonującej dotychczas w Radomiu) pod nazwą 1 Eskadra Pilotażu Myśliwskiego Oficerskiej Szkoły Lotniczej nr 5. Pierwszym dowódcą został mjr pil. Mieczysław Śmiechowski. Po zakończeniu pierwszego etapu formowania struktur radomskiej Oficerskiej Szkoły Lotniczej nr 5, w lipcu 1951 r. eskadra, na podstawie rozkazu komendanta, została przebazowana na lotnisko w Tomaszowie Mazowieckim. Przebazowanie do Tomaszowa odbywało się w trzech rzutach, a pod koniec lipca eskadra rozpoczęła regularne szkolenie praktyczne podchorążych.

Na przełomie września i października 1952 r. w związku z oskarżeniami o działalność 'antypaństwową’, 15 oficerów z radomskiej i dęblińskiej szkoły lotniczej zostało aresztowanych. W tym okresie kpt. pil. Stanisław Śmiechowski został usunięty z pozycji dowódcy 1 eskadry OSL-5, a jego miejsce zajął dotychczasowy pomocnik ds. szkolenia lotniczego, kpt. pil. Feliks Skrzeczkowski.

W lutym 1954 roku, z uwagi na przebudowę lotniska w Tomaszowie Mazowieckim, 1. eskadra OSL-5 została przeniesiona na lotnisko w Oleśnicy k/Wrocławia, gdzie przyjęła nazwę 1 Eskadry Pilotażu Bojowego Oficerskiej Szkoły Lotniczej nr 5.

W 1955 roku OSL nr 5, mająca na wyposażeniu 9 eskadr, przeszła zmianę etatu z 20/283 na etat 20/343 oraz związaną z tym reorganizację. 5 lutego 1955 roku 1 Eskadra została przekształcona w 4 Eskadrę Pilotażu Przejściowego OSL nr 5.

W lipcu 1955 roku eskadra została przeniesiona z Oleśnicy na lotnisko w Nowym Mieście n/Pilicą, gdzie rozpoczęła szkolenie podchorążych na samolotach typu Jak-11. Wraz z wprowadzeniem nowego sprzętu zakończono eksploatację samolotów Jak-9.

W 1958 roku rozpoczęto kolejny etap reorganizacji systemu wojskowego szkolnictwa lotniczego. Opracowano projekt zmiany struktury oficerskich szkół lotniczych, który zakładał przekształcenie eskadrowych organizacji w pułkowe, co było niezbędne ze względu na wprowadzenie nowego sprzętu i konieczność rozbudowy systemu zaopatrzenia. Zmiany te zostały wprowadzone na mocy rozkazu organizacyjnego MON nr 075/Org. z dnia 31 grudnia 1957 r. oraz rozkazu organizacyjnego DWL i OPL OK nr 02/Org. z dnia 29 stycznia 1958 r. W wyniku tych rozkazów OSL-5 przeszła na etat nr 20/466. Historia 4 eskadry zakończyła się w lutym 1958 roku, kiedy to włączono ją do nowo utworzonego 61 Lotniczego Pułku Szkolno-Bojowego w Nowym Mieście.

Dowódcy eskadr 1951-1958

mjr pil. Mieczysław Śmiechowski (1951-1952)

kpt. pil. Feliks Skrzeczkowski (1952-1953)

kpt. pil. Józef Kowalski (1953-1955)

kpt. pil. Zygmunt Kręglewski (1955-1957)

kpt. pil. Stanisław Konopiński (1957-1958)

Struktura etatowa eskadry

dowódca eskadry

zastępca dowódcy eskadry ds. politycznych

sekretarz POP

instruktor ZMP

szef sztabu

szef łączności

instruktor WF

szef eskadry

kancelista

maszynistka

instruktor wyszkolenia spadochronowego

układacz spadochronowy

nawigator eskadry

pomocnik dowódcy eskadry ds. wyszkolenia bojowego

dowódcy klucza

piloci instruktorzy

technik klucza

starszy mechanik lotniczy

mechanik lotniczy

starszy silnikowy

mechanik przyrządów lotniczych

mechanik instalacji elektrycznej

mechanik uzbrojenia lotniczego

majster radiowy

pomocnik dowódcy eskadry ds. liniowych

lekarz

felczer

dowódca kompanii podchorążych

szef kompanii podchorążych

podoficer gospodarczy

pomocnik dowódcy eskadry ds. inż.-eksploatacyjnych

inżynier osprzętu

inżynier uzbrojenia

starszy technik eksploatacyjny

technik osprzętu

technik uzbrojenia

Samoloty

Na wyposażeniu eskadry znajdowały się samoloty:

Jak–9

Jak-9P

Lissunow Li-2

Jak-11

Junak-3

MiG-15

UTIMiG-15

Przypisy

Bibliografia

Józef Zieliński: Dowódcy pułków lotnictwa polskiego 1921-2000. Poznań: Redakcja Czasopism WLOP, 2001. ISBN 83-909008-6-6.

Józef Zieliński, Marian Mikołajczuk: Historia polskiego lotnictwa wojskowego 1945 -1962. Warszawa: ZP Grupa Sp. z o.o.; Wojskowe Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne „SWAT”, 2010. ISBN 978-83-61529-78-1.

Janusz Ziółkowski, Andrzej Marciniuk: Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych, 75 lat Dęblińskiej Szkoły Orląt. Toruń-Dęblin: Adam Marszałek, 2001. ISBN 83-7174-711-X.

Andrzej Marciniuk: Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych, Zeszyty Naukowe, Radom Zasłużony Ośrodek Wojskowego Szkolnictwa Lotniczego, Materiały z Konferencji Naukowej 15-16 IV 2005 r. Dęblin: Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych, 2006. ISSN 1641-9723.

Leonard Woroniecki [red.]: Oficerska Szkoła Lotnicza w Radomiu 1951 – 1964. Warszawa: Ministerstwo Obrony Narodowej, 1967, s. 59-60; mps. Biblioteka WAP, obecnie Akademia Obrony Narodowej.

D. Kondej [red.]: Oficerska Szkoła Lotnicza im. kpt. pil. F. Żwirki i inż. S. Waligóry w Radomiu 1951-1964. Warszawa: Ministerstwo Obrony Narodowej, 2000, s. 56; mps. Biblioteka Akademii Obrony Narodowej.

Tadeusz Kmiecik [red]: Polskie lotnictwo wojskowe 1945-1962: organizacja, szkolenie i problemy kadrowe. Warszawa: 2002. ISBN 83-87226-29-7.