4 – Czwarty album studyjny Beyoncé
4 to czwarty album studyjny amerykańskiej piosenkarki Beyoncé Knowles, który został wydany 24 czerwca 2011 roku przez Columbia Records. Na trzy tygodnie przed zaplanowaną premierą, wszystkie utwory z płyty wyciekły do Internetu. Album 4 był pierwszym dziełem Knowles stworzonym po zakończeniu współpracy z jej ojcem, Mathew, który był jej menedżerem. W 2010 roku Beyoncé postanowiła zrobić przerwę w karierze, aby przygotować się do pracy nad nowym albumem. W tym okresie, jak sama przyznała, inspirowała się codziennym życiem i rozwijała swoją kreatywność, odwiedzając teatry i oglądając sztuki broadwayowskie. Wśród muzycznych inspiracji, które wpłynęły na proces produkcji 4, wymieniła Felę Kutiego, Earth, Wind & Fire i Lionela Richie, a także m.in. The Jackson 5 i Prince’a.
Beyoncé wyjaśniła, że podczas pracy nad 4 postanowiła pozwolić sobie na wolność artystyczną, aby nagrywać utwory, w których melodia i tekst harmonijnie się łączą. W trakcie tworzenia materiału na płytę, łączyła klasyczne R&B lat 70. z rockiem lat 90. oraz hip-hopem. Jej głównym celem było przywrócenie w muzyce emocji, instrumentalizacji i duszy, które, według niej, zaczęły zanikać w przemyśle rozrywkowym.
4 to przede wszystkim album utrzymany w stylistyce R&B i pop; krytycy zwrócili uwagę na wyraźne wpływy R&B z lat 70. i 80. oraz soulu. W warstwie tekstowej album poruszał głównie tematy dotyczące miłości, kobiecości i monogamii. Płyta zdobyła przeważnie pozytywne oceny od recenzentów, którzy uznali 4 za krok naprzód w dotychczasowej twórczości Beyoncé, chwaląc jej styl muzyczny, proces produkcji i wokal. Jednak niektórzy krytycy negatywnie ocenili zawarte na albumie ballady oraz liryczną stronę 4.
Album zadebiutował na szczycie amerykańskiej listy Billboard 200, sprzedając się w pierwszym tygodniu w 310 tysiącach egzemplarzy w Stanach Zjednoczonych. Premiera 4 została poprzedzona wydaniem głównego singla z płyty – „Run the World (Girls)”, który ukazał się 21 kwietnia 2011 roku. Kolejne single promujące album to „Best Thing I Never Had” (wydany 1 czerwca 2011 roku), „Countdown” (premiera 4 października 2011 roku) oraz „Love on Top” (7 grudnia 2011 roku). Piątym singlem z płyty stał się „End of Time”, który wydano 22 kwietnia 2012 roku.
Tło
W wywiadzie udzielonym 28 stycznia 2010 roku Elysie Gardner z USA Today, Beyoncé ogłosiła, że postanowiła zrobić przerwę w karierze muzycznej, aby „czerpać z życia i szukać inspiracji”. Po intensywnej pracy w erze I Am… Sasha Fierce, wokalistka przyznała, że czuła się przytłoczona i przepracowana, a jej matka, Tina, doradziła jej, aby zaczęła żyć własnym życiem. W tym czasie Beyoncé zaczęła pracować nad swoim czwartym albumem, angażując się w tworzenie i produkcję nowego materiału. Wspomniała, że chciała wykorzystać szeroką gamę instrumentów, aby stworzyć własny, unikalny gatunek muzyczny. Podkreśliła: „Nie szufladkuję siebie. To nie będzie R&B ani klasyczny pop, ani rock – to będzie połączenie wszystkich brzmień, które kocham”. Wśród artystów, którzy mieli znaczący wpływ na jej twórczość, wymieniła Fela Kutiego, The Stylistics, Lauryn Hill, Stevie Wondera i Michael Jacksona.
Samozarządzanie
Pod koniec marca 2011 roku przedstawicielka Beyoncé, Yvette Noel-Schure, ogłosiła, że Knowles i jej ojciec, Mathew, zakończyli współpracę. Decyzję tę podjęła podczas swojej artystycznej przerwy. Mathew był menedżerem córki od czasu jej debiutu w roli głównej wokalistki Destiny’s Child. Beyoncé wyraziła wdzięczność za rolę, jaką odegrał w jej karierze, jednak 4 był pierwszym albumem nagranym bez jego wsparcia. W wywiadzie dla magazynu Billboard powiedziała:
„To nie tak, że doszło między nami do jakichkolwiek spięć. Moja rodzina zawsze może liczyć na moje wsparcie, a ja na ich. Pracując z kimś przez 15 lat, naturalne jest, że w pewnym momencie zaczynasz mieć swoje własne pomysły. Moim celem nie zmienił się; to jakość. Chcę mieć pewność, że to, co tworzę, będzie mi sprawiać radość przez wiele lat.”
Postęp
Na prywatnym przyjęciu, gdzie przedpremierowo odsłuchano część materiału z 4, Knowles opowiedziała fanom o koncepcji albumu. „Chciałam nagrać coś świeżego i odmiennego. Dlatego połączyłam gatunki, czerpiąc inspirację z moich tras koncertowych, podróży oraz występów zespołów rockowych. […] Byłam jak szalony naukowiec, zestawiając ze sobą zupełnie różne utwory.” W magazynie Billboard dodała, że jej osobisty rozwój i doświadczenia z tego okresu miały duży wpływ na tworzenie albumu. „Czuję, że wiem, kim jestem i nie muszę się ograniczać. Bawię się artystyczną wolnością, która pozwala mi robić to, co chcę.”
Knowles podkreśliła, że jej inspiracją było niezadowolenie z charakteru współczesnych stacji radiowych, które zaniedbują muzykę R&B: „Próby przywrócenia R&B do radia są ogromnym wyzwaniem. Teraz każdy utwór brzmi podobnie. Przez 4 chciałam połączyć R&B z lat 70. i 90. z rock ’n’ rollem, by stworzyć coś nowego i ekscytującego. Chciałam emocji, instrumentacji i duszy, których brakuje w branży.”
Największą inspiracją przy tworzeniu 4 była dla Knowles twórczość Felę Kutiego. „Doceniam, jak ukazywał swoje serce w muzyce, co pozwalało słuchaczom się w niej zatracić.” Inni artyści, którzy wpłynęli na produkcję albumu to m.in. Earth, Wind & Fire, DeBarge, Lionel Richie oraz Teena Marie. Beyoncé wspomniała również o wpływie Jaya-Z, dodając, że w wielkich hitach melodia i tekst współpracują ze sobą naturalnie.
Produkcja albumu
Współpraca
Knowles rozpoczęła proces produkcji albumu od sesji z zespołem z musicalu Fela!, opartego na życiu Felę Kutiego. Utwory nagrywane były w różnych studiach na całym świecie, od Nowego Jorku, przez Australię, po studio Petera Gabriela w angielskiej wiosce Box. Wśród producentów, którzy mieli znaczący wpływ na album, byli Jim Jonsin i Ne-Yo. Ne-Yo, w jednym z wywiadów, podkreślił, że 4 będzie dla Beyoncé nową drogą, a Jim Jonsin dodał, że starał się tworzyć utwory w klimacie muzyki elektronicznej lat 80. Również Sean Garrett i S1 byli zaangażowani w produkcję albumu. Współpraca z Diplo, Frankiem Oceanem, Kanyem Westem, Q-Tipem i innymi artystami również miała miejsce podczas pracy nad 4.
W czerwcu 2011 roku Diane Warren ogłosiła, że również miała wkład w album, twierdząc, że napisała tekst, który Beyoncé nagrała. Knowles opisała, jak odkryła Franka Oceana, słuchając jego utworu, co skłoniło ją do skontaktowania się z nim i zaproszenia go do pracy nad albumem. Beyoncé była także zachwycona współpracą z Kanyem Westem, zauważając jego szczerość i emocjonalność w muzyce.
Nagrywanie
Większość materiału na 4 została nagrana w studiach MSR Studios w Nowym Jorku. Nagrania odbywały się również w różnych studiach, takich jak Conway Recording Studios i Record Plant w Los Angeles. Album był również nagrywany w Londonie, Honolulu oraz w specjalnie wybudowanym studiu w Sydney, gdzie Knowles pracowała równocześnie z Kanyem Westem nad jego płytą Watch the Throne.
Podczas nagrywania utworów, Knowles współpracowała z Jordanem Youngiem, który początkowo pracował nad utworem „Party”. Young przyznał, że jego celem było spełnienie oczekiwań Beyoncé, a ich współpraca owocowała kreatywnym procesem. W lutym 2011 roku projekt był niemalże gotowy, a Beyoncé przekazała 72 gotowe piosenki swojej wytwórni. W rezultacie, przedstawiciele Columbia Records byli zaskoczeni ilością materiału, który zaprezentowała.
Tytuł i okładka
Beyoncé w wywiadzie dla magazynu Billboard przyznała, że tytuł 4 zasugerowali jej fani. Choć miała inny pomysł na nazwę, postanowiła uszanować wybór fanów. Liczba cztery ma dla niej szczególne znaczenie, ponieważ zarówno jej urodziny, jak i data ślubu przypadają na czwarty dzień miesiąca. Okładka standardowej edycji albumu została ujawniona 18 maja 2011 roku, w tym samym dniu, w którym opublikowano teledysk do „Run the World (Girls)”.
Beyoncé zdecydowała się na współpracę z mniej znanymi projektantami, aby stworzyć okładkę, która odzwierciedlałaby różnorodność jej muzyki. Na okładce standardowej wersji 4, Knowles ma na sobie kamizelkę z futra lisa od Alexandre’a Vauthiera, a w edycji deluxe występuje w fioletowej sukni od Maxime’a Simoensa.
Wydanie i promocja
Data premiery albumu w Stanach Zjednoczonych została ujawniona w dniu publikacji teledysku do „Run the World (Girls)”, czyli 18 maja 2011 roku. 7 czerwca, na trzy tygodnie przed planowaną premierą, album wyciekł do Internetu. Przedstawiciele Knowles podjęli działania, aby usunąć utwory z sieci, jednak część fanów nadal je udostępniała. 9 czerwca Beyoncé skomentowała sytuację, zapewniając, że cieszy się z pozytywnego odzewu fanów i że tworzy muzykę z myślą o nich.
W tym samym czasie wytwórnia Columbia Records obawiała się o przyszłość albumu, zwracając uwagę na brak hitów, które mogłyby podnieść sprzedaż. Jednak po premierze Rob Stringer, prezes Columbia Records, zapewnił, że album jest gotowy, a wszelkie plotki o niezadowoleniu wytwórni są nieprawdziwe.
11 maja 2011 roku odbyło się ekskluzywne przyjęcie dla fanów, na którym zaprezentowano cztery nowe piosenki z 4. W kolejnych tygodniach odbyły się występy promocyjne, w tym na Billboard Music Awards oraz American Idol. Beyoncé także uczestniczyła w festiwalach muzycznych w Europie.
W lipcu 2011 roku Knowles dała cztery koncerty w nowojorskiej Roseland Ballroom, prezentując materiał z 4 oraz wcześniejsze utwory. 28 sierpnia, podczas gali MTV Video Music Awards 2011, wykonała „Love on Top”, ogłaszając jednocześnie swoją ciążę.
Przyjęcie
Album 4 otrzymał przeważnie pozytywne recenzje od krytyków. W serwisie Metacritic uzyskał wynik 73 punktów na 100, co oznacza „ogólnie przychylne oceny”. Eric Henderson z Slant Magazine opisał płytę jako „intymną, pełną ballad”. Randall Roberts z Los Angeles Times określił ją jako „zaskakujący, śmiały ruch”. Wiele recenzji podkreślało emocjonalność i osobisty charakter utworów, a także wokal Beyoncé. Niektórzy krytycy wskazywali na brak hitów i uznali, że album nie wyróżnia się szczególnie na tle innych.
4 został wyróżniony w wielu zestawieniach najlepszych albumów roku, a także zdobył kilka nominacji do nagród muzycznych. W 2012 roku magazyn Rolling Stone umieścił 4 na 37. miejscu listy 50 najlepszych albumów kobiecych wszech czasów.
Odbiór komercyjny
4 zadebiutował na szczycie listy Billboard 200, sprzedając się w pierwszym tygodniu w 310 tysiącach egzemplarzy w Stanach Zjednoczonych. Był to czwarty album Knowles, który zadebiutował na 1. miejscu tej listy. W drugim tygodniu sprzedaż utrzymała się na wysokim poziomie, co przyniosło albumowi status platynowej płyty w USA. Album odniósł również sukces na rynkach międzynarodowych, debiutując na szczycie UK Albums Chart i osiągając wysokie miejsca w innych krajach.
Lista utworów
Notki
Edycja deluxe zawiera ekskluzywną wersję wideoklipu do „Run the World (Girls)”.
Sample
„Party” sampluje utwór „La Di Da Di” Douga E. Fresha i Slick Ricka.
„Countdown” sampluje utwór „Uhh Ahh” Boyz II Men.
„Run the World (Girls)” sampluje utwór „Pon de Floor” Major Lazer.
„Dreaming” sampluje utwór „We Will Rock You” Queen.
Pozycje na listach i certyfikaty
Personel
Menedżering
- Naima Cochrane – marketing
- Scott Greer – marketing
- Beyoncé Knowles – producent wykonawczy
- Meaghan Lyons – A&R
- Ty Ty Smith – A&R
- Teresa LaBarbera Whites – A&R
Wokal
- Beyoncé Knowles – wokal, wokal wspierający
- Luke Steele – wokal wspierający
- Kanye West – wokal wspierający
- Consequence – wokal wspierający
- Ryan Tedder – wokal wspierający
- Billy Kraven – wokal wspierający
Wizualia
Instrumentalizacja
Produkcja