3Xtrim – ultralekki samolot z Polski
3Xtrim to polski ultralekki samolot, produkowany przez 3Xtrim Aircraft Factory w Bielsku-Białej.
Jest to jednosilnikowy zastrzałowy górnopłat z podwoziem stałym, amortyzowanym oraz ze sterowanym kółkiem przednim. Struktura płatowca jest w pełni kompozytowa, zbudowana w technologii przekładkowej, w której dominującym materiałem jest włókno węglowe. Kabina samolotu jest wzmocniona, ogrzewana, wentylowana oraz wyciszona. Drzwi do kabiny otwierają się do góry. Dodatkowo, samolot został wyposażony w balistyczny system ratunkowy.
Wersje samolotu
3Xtrim jest produkowany w trzech wersjach:
- Ultra (ULA – Ultra Light Aircraft)
- Ultra+ (AULA – Advanced Ultra Light Aircraft)
- Trener (VLA – Very Light Aircraft)
Na samolocie 3Xtrim (o znakach SP-YEX) Krzysztof Wieczorek zdobył w 2004 roku 1. miejsce w XVI Mistrzostwach Świata w Lataniu Precyzyjnym, a w drużynie z Krzysztofem Skrętowiczem 3. miejsce w XIV Mistrzostwach Świata w Lataniu Rajdowym.
Moc silnika Rotax 912: 80/100 KM
Śmigło: stałe, 2- lub 3-łopatowe, nastawne na ziemi
Liczba miejsc: 2
Zbiornik paliwa: 70 litrów
Wymiary (wersja Ultra)
Długość: 6,87 m
Rozpiętość: 9,6 m
Wysokość: 2,4 m
Powierzchnia nośna: 12 m²
Osiągi (wersja Ultra)
Prędkość maksymalna: 216 km/h
Prędkość przelotowa: 180 km/h
Prędkość przeciągnięcia: 63 km/h
Zasięg: 750 km
Przypisy
Bibliografia
Samoloty niezapomniane modele. Warszawa: Grupa Wydawnicza Foksal, 2013. ISBN 978-83-280-0077-3. OCLC 881384238.