3Xtrim

3Xtrim – ultralekki samolot z Polski

3Xtrim to polski ultralekki samolot, produkowany przez 3Xtrim Aircraft Factory w Bielsku-Białej.

Jest to jednosilnikowy zastrzałowy górnopłat z podwoziem stałym, amortyzowanym oraz ze sterowanym kółkiem przednim. Struktura płatowca jest w pełni kompozytowa, zbudowana w technologii przekładkowej, w której dominującym materiałem jest włókno węglowe. Kabina samolotu jest wzmocniona, ogrzewana, wentylowana oraz wyciszona. Drzwi do kabiny otwierają się do góry. Dodatkowo, samolot został wyposażony w balistyczny system ratunkowy.

Wersje samolotu

3Xtrim jest produkowany w trzech wersjach:

  • Ultra (ULA – Ultra Light Aircraft)
  • Ultra+ (AULA – Advanced Ultra Light Aircraft)
  • Trener (VLA – Very Light Aircraft)

Na samolocie 3Xtrim (o znakach SP-YEX) Krzysztof Wieczorek zdobył w 2004 roku 1. miejsce w XVI Mistrzostwach Świata w Lataniu Precyzyjnym, a w drużynie z Krzysztofem Skrętowiczem 3. miejsce w XIV Mistrzostwach Świata w Lataniu Rajdowym.

Moc silnika Rotax 912: 80/100 KM

Śmigło: stałe, 2- lub 3-łopatowe, nastawne na ziemi

Liczba miejsc: 2

Zbiornik paliwa: 70 litrów

Wymiary (wersja Ultra)

Długość: 6,87 m

Rozpiętość: 9,6 m

Wysokość: 2,4 m

Powierzchnia nośna: 12 m²

Osiągi (wersja Ultra)

Prędkość maksymalna: 216 km/h

Prędkość przelotowa: 180 km/h

Prędkość przeciągnięcia: 63 km/h

Zasięg: 750 km

Przypisy

Bibliografia

Samoloty niezapomniane modele. Warszawa: Grupa Wydawnicza Foksal, 2013. ISBN 978-83-280-0077-3. OCLC 881384238.

Zostań naszym fanem!

Pomóż nam się rozwijać! Polub nas na Facebooku! i śledź nas na X!