Format .3ds
Format .3ds to pliki używane przez oprogramowanie Autodesk 3ds Max, które służy do modelowania oraz animacji w trójwymiarze.
Był to pierwotny format plików w pierwszych wersjach Autodesk Studio DOS (od wersji 1 do 4). Z biegiem lat ewoluował do standardowego formatu, który umożliwia przechowywanie wirtualnych modeli 3D oraz ich eksport do różnych aplikacji 3D.
Struktura
Plik .3ds ma postać formatu binarnego, co sprawia, że jest on mniejszy i szybszy w ładowaniu w porównaniu do popularnych plików tekstowych.
Opiera się na hierarchicznej strukturze „klocków” (chunks), w której każdy fragment danych jest umieszczony w bloku zawierającym identyfikatory odpowiednich „klocków” oraz rozmiary danych. Taki układ pozwala parserom na pomijanie fragmentów, których nie rozumieją, a także umożliwia przyszłe rozszerzenia formatu.
To rozwiązanie przypomina strukturę plików XML – DOM.
Pierwsze dwa bity „klocka” wskazują jego ID, co umożliwia parserowi identyfikację poszczególnych fragmentów i podjęcie decyzji, czy je zignorować, czy nie. Kolejne cztery bity definiują rozmiar danego kawałka (liczba całkowita zapisana w formacie little-endian).
Cechy
Obecnie format .3ds uważany jest za mało wygodny i elastyczny do pracy z obiektami 3D, głównie z powodu kilku ograniczeń:
- wszystkie siatki muszą być zbudowane z trójkątów
- nazwy plików tekstur są ograniczone do formatu SFN (short filename)
- maksymalna liczba wierzchołków i wielokątów nie może przekraczać 65536
- nazwy obiektów, świateł oraz kamer nie mogą mieć więcej niż 10 znaków
- nazwy materiałów są ograniczone do 16 znaków
- format nie obsługuje kierunkowego źródła światła
Współcześnie format .3ds coraz częściej jest zastępowany przez inne formaty, takie jak: .obj, .x, .cae i inne.
Zobacz też
- modelowanie 3D
- 3ds Max
- OpenGL