3DMark to aplikacja do przeprowadzania testów wydajnościowych, która służy do oceny możliwości kart graficznych.
Program został opracowany przez firmę Futuremark (wcześniej znaną jako Madonion do 2001 roku) i z czasem stał się branżowym standardem.
3DMark®2000
W skład tego programu wchodzą następujące testy:
Gra 1 – „Helicopter”
- 3 poziomy detali (niski, średni i wysoki)
- Rzeźba terenu generowana w czasie rzeczywistym
- Liczba drzew, dymu i źródeł światła zależna od poziomu detali
Gra 2 – „Adventure”
- 3 poziomy detali (niski, średni i wysoki)
- Oparta na silniku graficznym MAX-FX, użytym w grze Max Payne
- Liczba postaci, beczek i statków w porcie uzależniona od poziomu detali
Średnie wartości klatek na sekundę z tych testów wykorzystuje się do obliczenia wyniku:
(Gra1LowFPS + Gra1MedFPS + Gra1HighFPS + Gra2LowFPS + Gra2MedFPS + Gra2HighFPS)*3 [3D mark’s]
Test wydajności CPU
Mierzy wydajność przy minimalnym udziale karty graficznej.
Wykorzystuje dwa testy (Grę 1 i 2 w najwyższych poziomach detali).
Wynik: (Gra1FPS + Gra2FPS)*5 [CPU 3D mark’s]
Fill rate
Pierwszy test wykorzystuje cztery poziomy tekstur ustawione jedna nad drugą.
Drugi test korzysta z Multi-Texturingu w celu zsumowania czterech tekstur do jednego poziomu.
Wynikiem jest liczba wyświetlanych megatekseli na sekundę.
High Polygon test
3 testy różniące się liczbą źródeł światła (1, 4 i 7).
Wynikiem jest liczba wyświetlanych na ekranie tysięcy trójkątów na sekundę dla każdego z trzech testów.
Szybkość renderowania tekstur
4 testy wykorzystujące różne ilości pamięci na tekstury:
- 8 MB: 48 tekstur 16-bitowych, 24 32-bitowych
- 16 MB: 96 tekstur 16-bitowych, 48 32-bitowych
- 32 MB: 192 tekstur 16-bitowych, 96 32-bitowych
- 64 MB: 384 tekstur 16-bitowych, 192 32-bitowych
Wynikiem jest liczba klatek na sekundę dla każdego z czterech testów.
Bump Mapping
3DMark®2001
W skład programu wchodzą następujące testy:
Gra 1 – „Car Chase”
- 2 poziomy detali (niski i wysoki)
- Fizyka pojazdów oparta na silniku Havok
Gra 2 – „Draghotic”
- 2 poziomy detali (niski i wysoki)
- Wykorzystuje system Global Illumination, Lumigraph oraz Hybrid dla uzyskania realistycznego oświetlenia
Gra 3 – „Lobby”
- 2 poziomy detali (niski i wysoki)
- Postaci i broń pochodzą z gry Max Payne
- Fizyka oparta na silniku Havok
Gra 4 – „Nature”
- Wymaga sprzętowej obsługi pixel shader
Średnie wartości klatek na sekundę z tych testów wykorzystuje się do obliczenia wyniku:
(Gra1LowFPS + Gra2LowFPS + Gra3LowFPS)*10 + (Gra1HighFPS + Gra2HighFPS + Gra3HighFPS + Gra4FPS)*20 [3D mark’s]
Fill Rate
Single-Texturing – 64 powierzchnie, każda z jedną teksturą.
Multi-Texturing – 64 tekstury rozmieszczone na 8 powierzchniach (dla karty graficznej mogącej renderować 8 tekstur w jednym cyklu).
Wynikiem jest liczba wyświetlonych megatekseli na sekundę.
High Polygon count
1 źródło światła.
8 źródeł światła, dodatkowo niektóre powierzchnie są błyszczące.
Wynikiem jest liczba wyświetlanych milionów trójkątów na sekundę.
Bump Mapping
- Environment Mapped Bump Mapping – wymaga sprzętowej obsługi EMBM
- DOT3 Bump Mapping
- Vertex Shader
- Pixel Shader
- Wymaga sprzętowej obsługi pixel shader
- Point Sprites
3DMark®03
W skład programu wchodzą następujące testy:
Gra 1 – „Wings of Fury”
- Wykorzystuje graficzne możliwości DirectX 7:
- Vertex Shader 1.1
Gra 2 – „Battle of Proxycon”
Gra 3 – „Trolls’ Lair”
Obydwie powyższe gry korzystają z DirectX 8:
- Vertex Shader 1.1
- Pixel Shader 1.1 i 1.4
Gra 4 – „Mother Nature”
- Wykorzystuje graficzne możliwości DirectX 9:
- Vertex Shader 1.1 i 2.0
- Pixel Shader 1.4 i 2.0
Średnie wartości klatek na sekundę z tych testów wykorzystuje się do obliczenia wyniku:
(Gra1FPS*7,3)+(Gra2FPS*37)+(Gra3FPS*47,1)+(Gra4FPS*38,7) [3D mark’s]
CPU Test
2 testy (Gra 1 i 3)
W tych testach wyłączone są niektóre funkcje wspomagane sprzętowo przez kartę graficzną.
Wynik: (CPU1FPS*4,6)+(CPU2FPS*27,5) [CPU 3D mark’s]
Fill Rate
Single-Texturing – 64 powierzchnie, każda z jedną teksturą.
Multi-Texturing – 64 tekstury rozmieszczone na 8 powierzchniach (dla karty graficznej mogącej renderować 8 tekstur w jednym cyklu).
Wynikiem jest liczba wyświetlonych MegaTekseli na sekundę.
Vertex Shader
Ragtroll
Fizyka oparta na silniku Havok.
Pixel Shader 2.0
3D Sound Test
Gra 1 powtarzana jest 3 razy:
- bez dźwięku
- z 24 źródłami dźwięku
- z 60 źródłami dźwięku
3DMark Vantage
Przeznaczony dla Microsoft Windows Vista i DirectX 10.
3DMark11
Jedynie dla kart graficznych zgodnych z DirectX 11.
Linki zewnętrzne
Strona internetowa producenta (ang.)