39.M Csaba

39.M Csaba

39.M Csaba (węg. 39M Csaba felderitö páncélgépkocsi) to węgierski opancerzony samochód rozpoznawczy z czasów II wojny światowej.

Historia

Konstrukcją 39.M Csaba zajął się Węgier Miklos Straussler, który w okresie międzywojennym mieszkał w Wielkiej Brytanii. Pojazd został opracowany na podstawie wcześniejszych projektów tego inżyniera dla armii brytyjskiej, szczególnie bazując na projekcie samochodu rozpoznawczego Alvis AC II.

Csaba był nowoczesnym pojazdem jak na swoje czasy. Uzbrojenie było umieszczone w w pełni opancerzonej wieży, a jego pancerz składał się z nitowanych płyt o grubości 9 mm. Samochód był napędzany silnikiem Forda produkowanym w Kolonii w Niemczech, co zapewniało mu odpowiednią prędkość. Pojazd był wyposażony w dwa stanowiska kierowania, zlokalizowane zarówno z przodu, jak i z tyłu.

Po przeprowadzeniu prób w 1939 roku, pojazd został włączony do uzbrojenia jako samochód rozpoznawczy. W latach 1939–1941 w zakładach Manfred Weiss wyprodukowano łącznie 93 egzemplarze. Produkcja seryjna była jednak opóźniana z powodu realizacji projektów czołgów.

Istniała także wersja dowodzenia oznaczona jako 40.M Csaba, która różniła się od wersji seryjnej dodatkowym wyposażeniem radiowym. Nie jest znana liczba wyprodukowanych egzemplarzy tej wersji.

Samochody rozpoznawcze Csaba były wykorzystywane m.in. w kompaniach rozpoznawczych (po 5 sztuk) batalionów kawalerii w dywizjach piechoty.

Bibliografia

Csaba Becze: Magyar steel: Hungarian armour in WWII. Sandomierz: STRATUS for Mushroom Model Publications, 2006. ISBN 83-89450-29-1. OCLC 219971920. (ang.). Brak numerów stron w książce.

Linki zewnętrzne

Zdjęcia 39.M Csaba i innych węgierskich pojazdów

Zostań naszym fanem!

Pomóż nam się rozwijać! Polub nas na Facebooku! i śledź nas na X!