38.M Toldi I
38.M Toldi I to węgierski czołg lekki, który powstał w czasie II wojny światowej. Jest to wersja licencyjna szwedzkiego czołgu Stridsvagn L-60, produkowana w zakładach MÁVAG oraz Ganz na podstawie licencji firmy AB Landsverk.
Historia
W 1938 roku Węgry nabyły licencję na produkcję szwedzkiego czołgu Stridsvagn L-60, a jeszcze w tym samym roku czołg został wprowadzony do uzbrojenia wojska węgierskiego jako 38.M Toldi. W lutym 1939 roku zakłady MÁVAG oraz Ganz otrzymały zlecenie na wyprodukowanie 80 czołgów (po 40 sztuk w każdym z tych zakładów). Pierwsze egzemplarze zjechały z taśmy produkcyjnej w 1940 roku, a ostatnie w 1941 roku.
W 1941 roku zainicjowano produkcję zmodernizowanej wersji, oznaczonej jako 38.M Toldi II. Natomiast w 1944 roku zmieniono oznaczenia czołgów: Toldi I na k.hk. A20, a Toldi II na k.hk. B20.
W latach 1941–1945 czołgi Toldi I oraz Toldi II uczestniczyły w starciach przeciwko wojskom radzieckim.
Konstrukcja
Kadłub czołgu został wykonany z nitowanych, walcowanych płyt pancernych. Grubość pancerza wynosiła 13 mm z przodu oraz z boków, 10 mm z tyłu, a nad przedziałem silnika oraz na dnie kadłuba 5 mm. Dwuosobowa wieża została zbudowana z spawanych płyt pancernych i mieściła uzbrojenie, które składało się z rusznicy przeciwpancernej 36.M kal. 20 mm oraz karabinu maszynowego 34/37 A.M. kal. 8 mm (wariant czeski karabinu ZB vz. 35).
Zachowane egzemplarze
Jeden z egzemplarzy tego czołgu można zobaczyć w muzeum czołgów w Kubince w Rosji.