37. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie

37. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie

Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie miał miejsce w dniach od 20 lutego do 3 marca 1987 roku. W ramach głównego konkursu zaprezentowano 20 filmów z 14 krajów.

Jury, któremu przewodniczył austriacki aktor Klaus Maria Brandauer, przyznało główną nagrodę festiwalu, Złotego Niedźwiedzia, radzieckiemu filmowi Temat w reżyserii Gleba Panfiłowa. Drugą nagrodę w konkursie głównym, Srebrnego NiedźwiedziaNagrodę Specjalną Jury, otrzymał japoński film Morze i trucizna w reżyserii Kei Kumai.

Przebieg festiwalu

Festiwal w 1987 roku był zdominowany przez kino radzieckie, które dzięki pieriestrojce i polityce głasnosti przestało podlegać surowej cenzurze oraz zaczęło przechodzić procesy demokratyzacji. Na festiwalu pokazano filmy, które wcześniej były zakazane, takie jak Pożegnanie (1983) w reżyserii Elema Klimowa. Radzieckie produkcje zajmowały czołowe miejsca we wszystkich sekcjach festiwalu. Najwyższą nagrodę zdobył Temat, a film Smutna obojętność Aleksandra Sokurowa wzbudził sensację swoją powściągliwością i ekstrawagancją. Nagrodę UNICEF-u przyznano estońskim Dziecięcym zabawom Leidy Laius i Arvo Iho. W sekcji Forum zaprezentowano filmy Siergieja Paradżanowa oraz Aghasi Ayvazyana, a w sekcji Panorama pokazano dokument Czernobylski dzwon Rołana Siergiejenko.

Reformy w radzieckim kinie dotyczyły także najwyższych szczebli władzy w branży filmowej – nowym szefem państwowego Goskina został reformator Aleksandr Kamszałow, a prezesem Stowarzyszenia Filmowców mianowano reżysera Elema Klimowa, którego filmy przez wiele lat były objęte zakazem pokazywania za granicą. Symbolicznym wydarzeniem festiwalu było uhonorowanie nagrodą Berlinale Camera zarówno Klimowa, jak i jego amerykańskiego odpowiednika Jacka Valenti, prezesa Motion Picture Association of America, za ich otwartość i gotowość do współpracy.

Wydarzeniem festiwalu było również pokazanie ponad 14-godzinnego filmu dokumentalnego Podróż Petera Watkinsa, który poruszał temat kondycji ludzkości w dobie zagrożenia atomowego.

Wprowadzono także nowe wyróżnienie – Nagrodę im. Alfreda Bauera, przyznawaną filmom, które otwierają nowe perspektywy dla sztuki filmowej. Nagrodę tę otrzymał francuski film Zła krew w reżyserii Leosa Caraxa. Po raz pierwszy przyznano także Nagrodę Teddy dla najlepszych filmów o tematyce LGBT, a pierwszym laureatem został hiszpański film Prawo pożądania w reżyserii Pedro Almodóvara. W kategorii filmów krótkometrażowych wyróżniono Psychola oraz My New Friend w reżyserii Gusa Van Santa.

W ramach festiwalu zorganizowano retrospektywę twórczości amerykańskiego reżysera ormiańskiego pochodzenia Roubena Mamouliana.

Członkowie jury

Konkurs główny

  • Klaus Maria Brandauer, austriacki aktor − przewodniczący jury
  • Juliet Berto, francuska aktorka
  • Kathleen Carroll, amerykańska krytyczka filmowa
  • Callisto Cosulich, włoski krytyk filmowy
  • Wiktor Diomin, radziecki krytyk filmowy
  • Reinhard Hauff, niemiecki reżyser
  • Edmund Luft, niemiecki krytyk filmowy
  • Jiří Menzel, czechosłowacki reżyser
  • Dan Pița, rumuński reżyser
  • Paul Schrader, amerykański reżyser
  • Antonio Skármeta, chilijski pisarz

Selekcja oficjalna

Konkurs główny

Następujące filmy zostały zakwalifikowane do udziału w konkursie głównym o Złotego Niedźwiedzia i Srebrne Niedźwiedzie:

Pokazy pozakonkursowe

Następujące filmy zostały zaprezentowane na festiwalu w ramach pokazów pozakonkursowych:

Laureaci nagród

Konkurs główny

Złoty Niedźwiedź

Temat, reż. Gleb Panfiłow

Srebrny NiedźwiedźNagroda Specjalna Jury

Morze i trucizna, reż. Kei Kumai

Srebrny Niedźwiedź dla najlepszego reżysera

Oliver StonePluton

Srebrny Niedźwiedź dla najlepszej aktorki

Ana Beatriz NogueiraVera

Srebrny Niedźwiedź dla najlepszego aktora

Gian Maria VolontéSprawa Moro

Srebrny Niedźwiedź za wybitne osiągnięcie artystyczne

Márta MészárosDziennik dla moich ukochanych

Fernando TruebaRok przebudzenia

Srebrny Niedźwiedź za wybitny wkład artystyczny

Randa HainesDzieci gorszego Boga

Nagroda im. Alfreda Bauera za innowacyjność

Leos CaraxZła krew

Konkurs filmów krótkometrażowych

Złoty Niedźwiedź dla najlepszego filmu krótkometrażowego

Curriculum vitae, reż. Pavel Koutský

Pozostałe nagrody

Nagroda FIPRESCI

Temat, reż. Gleb Panfiłow

Polonica

Polską kinematografię reprezentował film Kronika wypadków miłosnych w reżyserii Andrzeja Wajdy, który był adaptacją powieści Tadeusza Konwickiego. Film ten zaprezentowano w ramach pokazów pozakonkursowych.

Dwie nagrody w sekcji Forumnagrodę FIPRESCI oraz nagrodę Interfilm im. Otto Dibeliusa – zdobył film Siekierezada w reżyserii Witolda Leszczyńskiego.

Przypisy

Linki zewnętrzne

Strona Berlinale (niem.)

Zostań naszym fanem!

Pomóż nam się rozwijać! Polub nas na Facebooku! i śledź nas na X!