35 Eskadra Liniowa

35 eskadra liniowa – jednostka lotnictwa Wojska Polskiego w okresie II Rzeczypospolitej.

Formowanie i zmiany organizacyjne

Na podstawie rozkazu Ministra Spraw Wojskowych L.dz. 2300/Tjn. Org. z dnia 28 lutego 1925 roku, 1 eskadra wywiadowcza została przekształcona w 35 eskadrę lotniczą, a trzy lata później zmieniła nazwę na 35 eskadrę liniową. Początkowo jednostka dysponowała ograniczoną liczbą samolotów typu Bristol.

Jesienią 1925 roku do eskadry zaczęły docierać samoloty Potez XV, które zostały zakupione we Francji. Pod koniec roku jednostka osiągnęła etatową liczbę 6 samolotów. W 1926 roku rozpoczęto regularne szkolenie załóg. W drugiej połowie 1927 roku systematycznie wymieniano samoloty na model Potez XXVII.

W 1928 roku miały miejsce istotne zmiany organizacyjne, które dotyczyły m.in. eskadr lotniczych, które zostały przekształcone w eskadry liniowe, zwiększając ich liczebność do 10 samolotów.

Na wiosnę 1929 roku jednostka została przezbrojona w samoloty Potez XXV. W 1937 roku eskadra otrzymała samoloty PZL-23A „Karaś”, które wkrótce zostały zastąpione wersją „B”. W maju 1939 roku eskadra została rozwiązana, a jej personel został przydzielony do pozostałych eskadr 3 pułku lotniczego, podczas gdy samoloty zostały przekazane innym jednostkom.

Dowódcy eskadry

Wypadki lotnicze

26 kwietnia 1926 roku, na skutek awarii silnika podczas oblotu, zginął por. pil. Stefan Ostrowski.

22 maja 1928 roku, w trakcie zawodów międzyeskadrowych w Toruniu, na samolocie Potez XXVII zginęli por. obs. Jan Szunejko oraz sierż. pil. Zygmunt Kliks.

We wrześniu, podczas kręcenia zdjęć do filmu „Gwiaździsta Eskadra”, samolot Potez XV, którym leciał ppor. obs. Feliks Lipiński, uległ uszkodzeniu i wpadł w korkociąg, spadając na ziemię. Uszkodzenie samolotu nastąpiło na skutek ataku myśliwca, który uszkodził go podwoziem. Wraz z obserwatorem zginął pilot z 34 eskadry, por. Jan Bilski.

20 czerwca 1931 roku, w wyniku wypadku lotniczego, zmarł kpr. pil. Czesław Napierała, natomiast obserwator odniósł lżejsze obrażenia.

24 maja 1938 roku, podczas nocnych lotów na samolocie PZL.23B Karaś w trudnych warunkach atmosferycznych, zginęli kpr. pil. Edward Borowczak, por. obs. Stanisław Święch oraz kpr. strz. Kazimierz Kaźmierczak.

W tym samym czasie, w miejscowości Olędry Lutońskie koło Kłodawy, rozbił się samolot z załogą, w skład której wchodzili sierż. pil. Leon Karpiński, por. obs. Jan Kozinski oraz st. szer. strz. sam. Zygmunt Michalak.

Uwagi

Przypisy

Bibliografia

Izydor Koliński: Regularne jednostki ludowego Wojska Polskiego (lotnictwo). Formowanie, działania bojowe, organizacja i uzbrojenie, metryki jednostek lotniczych. Krótki informator historyczny o Wojsku Polskim w latach II wojny światowej. Cz. 9. Warszawa: Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej, 1978.

Jerzy Pawlak: Polskie eskadry w latach 1918-1939. Warszawa: Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, 1989. ISBN 83-206-0760-4.

Jerzy Pawlak: Polskie eskadry w wojnie obronnej 1939. Warszawa: Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, 1982. ISBN 83-206-0281-5.

Ryszard Rybka, Kamil Stepan: Rocznik Oficerski 1939. Stan na dzień 23 marca 1939. Kraków: Fundacja CDCN, 2006. ISBN 978-83-7188-899-1.

Zostań naszym fanem!

Pomóż nam się rozwijać! Polub nas na Facebooku! i śledź nas na X!