32. ceremonia wręczenia Oscarów

32. edycja ceremonii wręczenia Oscarów miała miejsce 4 kwietnia 1960 roku w RKO Pantages Theatre w Los Angeles.

Laureaci

Najlepszy film

Sam Zimbalist – Ben-Hur

Otto Preminger – Anatomia morderstwa

George Stevens – Pamiętnik Anny Frank

Henry Blanke – Historia zakonnicy

John Woolf i James Woolf – Miejsce na górze

Najlepszy aktor pierwszoplanowy

Charlton Heston – Ben-Hur

James Stewart – Anatomia morderstwa

Paul Muni – Ostatni z gniewnych

Laurence Harvey – Miejsce na górze

Jack Lemmon – Pół żartem, pół serio

Najlepsza aktorka pierwszoplanowa

Simone Signoret – Miejsce na górze

Audrey Hepburn – Historia zakonnicy

Doris Day – Telefon towarzyski

Katharine Hepburn – Nagle, zeszłego lata

Elizabeth Taylor – Nagle, zeszłego lata

Najlepszy aktor drugoplanowy

Hugh Griffith – Ben-Hur

Arthur O’Connell – Anatomia morderstwa

George C. Scott – Anatomia morderstwa

Ed Wynn – Pamiętnik Anny Frank

Robert Vaughn – Młodzi filadelfijczycy

Najlepsza aktorka drugoplanowa

Shelley Winters – Pamiętnik Anny Frank

Susan Kohner – Zwierciadło życia

Juanita Moore – Zwierciadło życia

Thelma Ritter – Telefon towarzyski

Hermione Baddeley – Miejsce na górze

Najlepsza reżyseria

William Wyler – Ben-Hur

George Stevens – Pamiętnik Anny Frank

Fred Zinnemann – Historia zakonnicy

Jack Clayton – Miejsce na górze

Billy Wilder – Pół żartem, pół serio

Najlepszy scenariusz oryginalny

Russell Rouse, Clarence Greene, Stanley Shapiro i Maurice Richlin – Telefon towarzyski

Ernest Lehman – Północ, północny zachód

Paul King, Joseph Stone, Stanley Shapiro i Maurice Richlin – Operacja „Halka”

François Truffaut i Marcel Moussy – Czterysta batów

Ingmar Bergman – Tam, gdzie rosną poziomki

Najlepszy scenariusz adaptowany

Neil Paterson – Miejsce na górze

Wendell Mayes – Anatomia morderstwa

Karl Tunberg – Ben-Hur

Robert Anderson – Historia zakonnicy

Billy Wilder i I.A.L. Diamond – Pół żartem, pół serio

Najlepsze zdjęcia (film czarno-biały)

William C. Mellor – Pamiętnik Anny Frank

Sam Leavitt – Anatomia morderstwa

Joseph LaShelle – Kariera

Charles Lang – Pół żartem, pół serio

Harry Stradling Sr. – Młodzi filadelfijczycy

Najlepsze zdjęcia (film barwny)

Robert Surtees – Ben-Hur

Lee Garmes – The Big Fisherman

Daniel L. Fapp – The Five Pennies

Franz Planer – Historia zakonnicy

Leon Shamroy – Porgy i Bess

Najlepsza scenografia i dekoracja wnętrz (film czarno-biały)

Lyle Wheeler, George W. Davis, Walter M. Scott i Stuart A. Reiss – Pamiętnik Anny Frank

Hal Pereira, Walter H. Tyler, Sam Comer i Arthur Krams – Kariera

Carl Anderson i William Kiernan – Ostatni z gniewnych

Ted Haworth i Edward G. Boyle – Pół żartem, pół serio

Oliver Messel, William Kellner i Scott Slimon – Nagle, zeszłego lata

Najlepsza scenografia i dekoracje wnętrz (film barwny)

William A. Horning, Edward Carfagno i Hugh Hunt – Ben-Hur

John DeCuir i Julia Heron – The Big Fisherman

Lyle Wheeler, Franz Bachelin, Herman A. Blumenthal, Walter M. Scott i Joseph Kish – Podróż do wnętrza Ziemi

William A. Horning, Robert F. Boyle, Merrill Pye, Henry Grace i Frank R. McKelvy – Północ, północny zachód

Richard H. Riedel, Russell A. Gausman i Ruby R. Levitt – Telefon towarzyski

Najlepsze kostiumy (film czarno-biały)

Orry-Kelly – Pół żartem, pół serio

Edith Head – Kariera

Charles LeMaire i Mary Wills – Pamiętnik Anny Frank

Helen Rose – The Gazebo

Howard Shoup – Młodzi filadelfijczycy

Najlepsze kostiumy (film barwny)

Elizabeth Haffenden – Ben-Hur

Adele Palmer – Wszystko, co najlepsze

Renié – The Big Fisherman

Edith Head – The Five Pennies

Irene Sharaff – Porgy i Bess

Najlepszy dźwięk

Franklin E. Milton (Metro-Goldwyn-Mayer SSD) – Ben-Hur

Carlton W. Faulkner (20th Century-Fox SSD) – Podróż do wnętrza Ziemi

A.W. Watkins (Metro-Goldwyn-Mayer London SD) – Libel

George Groves (Warner Bros. SSD) – Historia zakonnicy

Gordon Sawyer (Samuel Goldwyn SSD) i Fred Hynes (Todd-AO SSD) – Porgy i Bess

Najlepszy montaż

Ralph E. Winters i John D. Dunning – Ben-Hur

Louis R. Loeffler – Anatomia morderstwa

George Tomasini – Północ, północny zachód

Walter Thompson – Historia zakonnicy

Frederic Knudtson – Ostatni brzeg

Najlepsze efekty specjalne

A. Arnold Gillespie (wizualne), Robert MacDonald (wizualne), Milo B. Lory (dźwiękowe) – Ben-Hur

L.B. Abbott (wizualne), James B. Gordon (wizualne), Carlton W. Faulkner (dźwiękowe) – Podróż do wnętrza Ziemi

Najlepsza piosenka

„High Hopes” – Dziura w głowie – muzyka: James Van Heusen; słowa: Sammy Cahn

„The Best of Everything” – Wszystko, co najlepsze – muzyka: Alfred Newman; słowa: Sammy Cahn

„The Five Pennies” – The Five Pennies – muzyka i słowa: Sylvia Fine

„The Hanging Tree” – Drzewo powieszonych – muzyka: Jerry Livingston; słowa: Mick Davis

„Strange Are the Ways of Love” – Młoda ziemia – muzyka: Dimitri Tiomkin; słowa: Ned Washington

Najlepsza muzyka filmowa w dramacie/komedii

Miklós Rózsa – Ben-Hur

Alfred Newman – Pamiętnik Anny Frank

Franz Waxman – Historia zakonnicy

Ernest Gold – Ostatni brzeg

Frank De Vol – Telefon towarzyski

Najlepsza muzyka filmowa w musicalu

André Previn i Ken Darby – Porgy i Bess

Leith Stevens – The Five Pennies

Nelson Riddle i Joseph J. Lilley – Li’l Abner

Lionel Newman – Say One for Me

George Bruns – Śpiąca królewna

Najlepszy krótkometrażowy film animowany

John Hubley – Moonbird

Najlepszy krótkometrażowy film aktorski

Jacques-Yves Cousteau – Złota rybka

Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny

Bert Haanstra – Szkło

Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny

Bernhard Grzimek – Serengeti nie może umrzeć

Najlepszy film nieanglojęzyczny

Francja – Czarny Orfeusz, reż. Marcel Camus

RFN – Most, reż. Bernhard Wicki

Holandia – Wioska nad rzeką, reż. Fons Rademakers

Włochy – Wielka wojna, reż. Mario Monicelli

Dania – Chłopiec z dwóch światów, reż. Astrid Henning-Jensen

Oscar Honorowy

Lee De Forest – za pionierskie innowacje w filmie dźwiękowym

Buster Keaton – za jego unikatowy talent, który uczynił komedię nieśmiertelną

Linki zewnętrzne

Informacje o ceremonii (ang.)

Zostań naszym fanem!

Pomóż nam się rozwijać! Polub nas na Facebooku! i śledź nas na X!